• Anonym (stockholm)

växelvis boende

Hej, jag är en ung gravid tjej i stockholm som inte bor med barnets pappa. Vi kommer inte göra det heller

Han vill ha växelvis boende redan när barnet är väldigt litet. Har någon därute erfarenhet av hur en domstol
    dömer om mamman inte går med på växelvis boende. Dömer tingsrätten till det i alla fall?

Eller ska man vara överens om växelvis boende för att de ska gå igenom?

Är positiv till umgänge och övernattningar men inte växelvis boende. Har inte känt killen så länge.

• Svar på tråden växelvis boende
  • Anonym
    Chianti skrev 2012-07-28 12:25:19 följande:
    En liten kommentar bara. Man rekommenderar inte Varannan Vecka förrän vid tre år. VäxelVis däremot kan man börja med så fort barnet är trygg med pappan. Och växelvis kan innebära allt från 6,1,61 till 2, 2, 2,2.
    Vissa tolkar förkortningen vv som växelvis, vissa som varannan vecka.

TS om du tror pappan tänker strida så gör du smart i att vara så eftergiven som du bara kan för att nå en frivillig ök. Den dan dom fallit har du tappat makten att bestämma. Och tinget resonerar inte som du, snarare som de som käftat emot dig hör gör. Det kan bli en smärtsam erfarenhet för dig att inse.
    Ja växelvist boende borde förkortas vb eller vvb istället och varannan vecka vv.  

• Anonym
    Anonym (stockholm) skrev 2012-07-28 12:29:37 följande:
    En dom om gem vårdnad i framtiden räknar jag med (men vill fördröja det lite) och då vill jag också att de dömer vem barnet ska bo hos. För har vi gem vårdnad så vill inte jag bråka om boendet utan då ska tingsrätten ha bestämt det.  Utifrån vår historia, vad vi berättar när en utredning görs och barnets ålder så kan de nog göra en bra bedömning. Jag får lita på det.

Boendet blir där barnet har sin huvudsakliga dygnsvila. En av anledningen till att vissa motsätter sig vv tror jag. Har man vv så blir boendet hos den som bor närmast förskola/skola. Varför vissa tvistar om var barnet ska gå tror jag. Regelverket är definitivt konfliktdrivande, inte bara föräldrarna.
  • Anonym (stockholm)
    En dom om gem vårdnad i framtiden räknar jag med (men vill fördröja det lite) och då vill jag också att de dömer vem barnet ska bo hos. För har vi gem vårdnad så vill inte jag bråka om boendet utan då ska tingsrätten ha bestämt det.  Utifrån vår historia, vad vi berättar när en utredning görs och barnets ålder så kan de nog göra en bra bedömning. Jag får lita på det.
    Med vår historia menar jag mest att vi inte bott ihop alls.
  • Höstglädje

Du har verkligen ingen anledning att bråka. När det kommer till tr så har det gått långt det bästa du kan göra är självklart att samarbeta med pappan för det tjänar ert barn på. Just nu faller mina sympatier till pappan för just nu känns du bara stöta bort han så du kan klaga på han sen
  • Anonym
    Anonym (stockholm) skrev 2012-07-28 12:13:32 följande:
    Jo, vi har varit ihop. Jo, han är sur och jag har också varit sur för att han övergett mig.

Hoppas verkligen ni kan lägga era sårade känslor gällande varandra (relationen) åt sidan och separera dem från rollen som förälder, för barnets bästa.
  • Anonym (stockholm)
    Höstglädje skrev 2012-07-28 12:39:22 följande:
    Du har verkligen ingen anledning att bråka. När det kommer till tr så har det gått långt det bästa du kan göra är självklart att samarbeta med pappan för det tjänar ert barn på. Just nu faller mina sympatier till pappan för just nu känns du bara stöta bort han så du kan klaga på han sen
    Ja, jag vet. Jag hoppas han börjar lyssna på mig så slipper vi tingsrätten men så länge man är totalt
    oense så är det kanske bäst att de tar beslut. Vi får se vad som händer. Det är han som får dra det till rätten om han vill. Jag kommer inte att göra det utan tycker vi ska prata ihop oss men just nu verkar det svårt.

Det är bra och kul att det finns så många engagerade här på FL och jag har i flera andra trådar själv tagit
    pappans parti. Det beror på vad det gäller.
  • Iam
    Anonym (stockholm) skrev 2012-07-28 13:03:28 följande:
    Ja, jag vet. Jag hoppas han börjar lyssna på mig så slipper vi tingsrätten men så länge man är totalt
    oense så är det kanske bäst att de tar beslut. Vi får se vad som händer. Det är han som får dra det till rätten om han vill. Jag kommer inte att göra det utan tycker vi ska prata ihop oss men just nu verkar det svårt.

Det är bra och kul att det finns så många engagerade här på FL och jag har i flera andra trådar själv tagit
    pappans parti. Det beror på vad det gäller.
    Vänta nu, du vill att ni ska prata ihop er... men sättet att slippa tingsrätten är om han börjar lyssna på dig? 

Helt ärligt tycker jag synd om ert barn.
    Det kommer att bli en bricka i ett maktspel från din sida. Oerhört tragiskt.  
  • Anonym (stockholm)
    Iam skrev 2012-07-28 13:04:46 följande:
    Vänta nu, du vill att ni ska prata ihop er... men sättet att slippa tingsrätten är om han börjar lyssna på dig? 

Helt ärligt tycker jag synd om ert barn.
    Det kommer att bli en bricka i ett maktspel från din sida. Oerhört tragiskt.  
    Ja med idéer om att ta barnet till sig på heltid i flera månader i sträck så måste han börja lyssna på mig också.
    Vi kommer båda tjäna på att få ett tryggt barn som mår bra.
  • Iam
    Anonym (stockholm) skrev 2012-07-28 13:16:20 följande:
    Ja med idéer om att ta barnet till sig på heltid i flera månader i sträck så måste han börja lyssna på mig också.
    Men du har ju ideer om att ta barnet till dig på heltid alltid...?
    Du ska ha ensam vårdnad, barnet ska bo hos dig, du ska bestämma...
    Du du du du du du..
    Du skapar inte ett tryggt barn, du skapar en trygg mamma som inte kan skilja sina behov från sitt barns. Dvs du är trygg på helt felaktiga grunder.
    Jag fortsätter tycka synd om barnet som sätts åt sidan för dina behov av att kontrollera och bestämma.  
  • Regnig måndag
    Anonym (stockholm) skrev 2012-07-28 13:16:20 följande:
    Men det är ingen skillnad mot det du säger? Tvärt om så vill ju du ha ensam vårdnad från början bara för att försvåra för pappan.

Kan du berätta vad barnet vinner på detta!
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
Svar på tråden växelvis boende