Anonym (stockholm) skrev 2012-07-28 10:23:03 följande:
Jag vill absolut inte att ärendet ska hamna i tingsrätten och vill inte ta strid men han kommer nästan
garanterat att göra det. Försöker bara ta reda på lite innan. Ja, jag vet att det är den som snabbt driver ett ärende till tingsrätten som ses som den som inte kan samarbeta.
Nej, vill inte och kommer inte stöta bort honom. Tycker däremot att det är nästan fascinerande att han kunnat knyta an så mycket redan (precis som jag) utan att ha träffat bebisen ens. :)
Fast du kan inte förbereda dig på något du bara spekulerar i!
Bättre då att föregå och släpa iväg honom till förmedlingssamtal. Då kommer du dessutom att ha ett enormt försprång i rätten eftersom du aktivt visar att du vill samarbeta och inte strida, att du vill lösa situationen för barnets bästa och inte föräldrars rättvisa.
Jag är fullt medvten om bristerna i föräldraförsäkringen och det vakuum som kan uppstå med f-dagarna, men man kan inte förutsätta att pappan är en idiot bara för attd et finns de som är det.
Rent krasst är du inte ett dugg bättre som förälder för barnet än pappan om du sätter dina planer i verket eftersom resonemanget utgår från dig själv och millimeterrättvisan mellan er vuxna.