• Anonym (stockholm)

växelvis boende

Hej, jag är en ung gravid tjej i stockholm som inte bor med barnets pappa. Vi kommer inte göra det heller

Han vill ha växelvis boende redan när barnet är väldigt litet. Har någon därute erfarenhet av hur en domstol
    dömer om mamman inte går med på växelvis boende. Dömer tingsrätten till det i alla fall?

Eller ska man vara överens om växelvis boende för att de ska gå igenom?

Är positiv till umgänge och övernattningar men inte växelvis boende. Har inte känt killen så länge.

• Svar på tråden växelvis boende
  • Anonym (stockholm)
    Regnig måndag skrev 2012-07-28 10:09:57 följande:
    Jag skrev det förut, de rekommenderar inte det förrän inna barnet är 3 år.

Däremot är du inne på fel spår när du tänker tingsrätt innan barnet ens är fött. Att du tänker strid innan kommer inte gynna barnet.

Det är inte rättvist därför ska du tänka bort hans singelliv och din uppoffring med vaknätter för rent krasst skulle det lika gärna kunna vara tvärt om, att du lever singelliv och han som har boendet.
    Jag vill absolut inte att ärendet ska hamna i tingsrätten och vill inte ta strid men han kommer nästan
    garanterat att göra det. Försöker bara ta reda på lite innan. Ja, jag vet att det är den som snabbt driver ett ärende till tingsrätten som ses som den som inte kan samarbeta.

Nej, vill inte och kommer inte stöta bort honom. Tycker däremot att det är nästan fascinerande att han kunnat knyta an så mycket redan (precis som jag) utan att ha träffat bebisen ens. :)
  • Anonym
    Anonym (stockholm) skrev 2012-07-28 10:17:04 följande:
    ... och han vill inte bo ihop så då får han ta att barnet "lämnas bort" till en person han inte bott med.

Ja det är ofta där skon klämmer, tyvärr.  
    Men att han väljer bort relationen betyder inte att han måste välja bort föräldraskapet.
  • Anonym
    Anonym (stockholm) skrev 2012-07-28 10:23:03 följande:
    Jag vill absolut inte att ärendet ska hamna i tingsrätten och vill inte ta strid men han kommer nästan
    garanterat att göra det. Försöker bara ta reda på lite innan. Ja, jag vet att det är den som snabbt driver ett ärende till tingsrätten som ses som den som inte kan samarbeta.

Nej, vill inte och kommer inte stöta bort honom. Tycker däremot att det är nästan fascinerande att han kunnat knyta an så mycket redan (precis som jag) utan att ha träffat bebisen ens. :)
    Du behöver inte ta till strid då du har 'försprång'. Dels automatisk enskild vårdnad som ogift? Samt någon osynlig 'regel' som säger att mamman har veto. Hoppsa dock att han inte tar till strid heller utan lugnt och metodiskt bara kräver att få bli behandlad som en jämställd förälder, med samma skyldigheter och rättigheter.
  • Dr Mupp

Ge honom INTE gemensam vårdnad. Gör du det så får han hälften av fröräldrapeningen och kan sätta dig rejält på pottkanten. Det är nämligen så att när dina dagar är slut så kan han vägra skriva över sina, han kan vägra vara föräldraledig och du kommer inte kunna sätta bebisen på dagis. Du kommer med andra ord inte ha nån möjlighet att försörja bebisen om han tänker jävlas. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • stresss

Att gå med på gemensam vårdnad när du redan vet att pappan kommer att vilka strida med dig är ingen jättebra idè. Dessutom har pappan rätt till halva föräldrapenningen, men kan vägra att ta ut det under barnets första år. Kan även vägra att ta hand om barnet, då står du där, kan inte jobba, får inga pengar...och riskerar dessutom att förlora jobbet!

Men det låter väl bra som du säger med umgänge, och så småningom övernattningar. Är umgänget ganska tätt, hinner dom knyta an till varandra.

Om han bara vill ha vårdnaden och växelvis och inget annat kanske det säger ngt om att hans motivation inte bara har med barnet att göra?

• Anonym (stockholm)
    Dr Mupp skrev 2012-07-28 10:36:41 följande:
    Ge honom INTE gemensam vårdnad. Gör du det så får han hälften av fröräldrapeningen och kan sätta dig rejält på pottkanten. Det är nämligen så att när dina dagar är slut så kan han vägra skriva över sina, han kan vägra vara föräldraledig och du kommer inte kunna sätta bebisen på dagis. Du kommer med andra ord inte ha nån möjlighet att försörja bebisen om han tänker jävlas. 
    Dr Mupp? Hihi..

Ja, tänker också så nu men han kommer få gem vårdnad senare såklart. Han skulle i och för sig inte vägra vara f-ledig  eller bara jävlas. Däremot inte föra över dagar till mig.
  • Anonym (stockholm)
    stresss skrev 2012-07-28 10:37:31 följande:
    Att gå med på gemensam vårdnad när du redan vet att pappan kommer att vilka strida med dig är ingen jättebra idè. Dessutom har pappan rätt till halva föräldrapenningen, men kan vägra att ta ut det under barnets första år. Kan även vägra att ta hand om barnet, då står du där, kan inte jobba, får inga pengar...och riskerar dessutom att förlora jobbet!
    Men det låter väl bra som du säger med umgänge, och så småningom övernattningar. Är umgänget ganska tätt, hinner dom knyta an till varandra.

Om han bara vill ha vårdnaden och växelvis och inget annat kanske det säger ngt om att hans motivation inte bara har med barnet att göra?
    Han tycker nog också det kommer kännas surt att behöva betala underhållsstöd kan jag tänka mig och vill slippa det så fort som möjligt.

Är själaglad ändå för att han vill vara pappa.:) Tvärtom skulle vara hemskt.
  • Anonym

Vad skönt att höra. Låter som det finns förutsättning för att det ska kunna gå hyfsat bra iaf. Detta att han vill vara pappa och föräldraledig och inte är den som bara vill ta strid för stridens skull sas. 

Detta med att man skulle vilja ha vv för att slippa underhåll kan jag dock inte riktigt få ihop. Om man har halva ansvaret så måste man ju iaf 'betala detta underhåll' till barnet hos sig själv. Så det är ju inte så att man tjänar på det sas...? 

• Regnig måndag
    Anonym (stockholm) skrev 2012-07-28 10:23:03 följande:

Fast du kan inte förbereda dig på något du bara spekulerar i!
    Bättre då att föregå och släpa iväg honom till förmedlingssamtal. Då kommer du dessutom att ha ett enormt försprång i rätten eftersom du aktivt visar att du vill samarbeta och inte strida, att du vill lösa situationen för barnets bästa och inte föräldrars rättvisa.

Jag är fullt medvten om bristerna i föräldraförsäkringen och det vakuum som kan uppstå med f-dagarna, men man kan inte förutsätta att pappan är en idiot bara för attd et finns de som är det.

Rent krasst är du inte ett dugg bättre som förälder för barnet än pappan om du sätter dina planer i verket eftersom resonemanget utgår från dig själv och millimeterrättvisan mellan er vuxna.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Anonym

Lagen borde verkligen skrivas om så att ogifta pappor också får automatisk gemensam vårdnad. MEN då måste man samtidigt se till att det regleras hur försörjningen och anställning ska vara tryggad i de fall där pappan inte har för avsikt att vara föräldraledig.

Svar på tråden växelvis boende