• Anonym (stockholm)

växelvis boende

Hej, jag är en ung gravid tjej i stockholm som inte bor med barnets pappa. Vi kommer inte göra det heller

Han vill ha växelvis boende redan när barnet är väldigt litet. Har någon därute erfarenhet av hur en domstol
    dömer om mamman inte går med på växelvis boende. Dömer tingsrätten till det i alla fall?

Eller ska man vara överens om växelvis boende för att de ska gå igenom?

Är positiv till umgänge och övernattningar men inte växelvis boende. Har inte känt killen så länge.

• Svar på tråden växelvis boende
  • Anonym (stockholm)
    Anonym (sandra) skrev 2012-07-28 20:13:14 följande:
    Jag antar att du menar familjerätten, när du skriver fr! Man behöver inte försvara sig alls, konstigt att du tror det! Det är tydligen mammans rätt att ha ensam vårdnad, eftersom det atuomatiskt tillfaller mamman, om man är ogift, varför skulle någon mamma behöva försvara den lagen? TS, om dom på familjerätten skulle fråga varför du inte vill ha gemensam vårdnad, så är det bara å förklara sanningen, att du vill ha alla föräldradagar själv, ni bor inte ens ihop, du har räknat med att vara hemma med barnet tills det börjar på dagis. Det är inget konstigt med det och om du inte träffar på någon idiot på familjerätten, så kommer ingen att ifrågasätta dig alls.   
    Ja, precis. Det finns en anledning till att man inte automatiskt får gemensam vårdnad. Man vill lämna mamman ett alternativ att skriva på direkt eller inte. Man hade fått gem vårdnad direkt om det alltid hade varit det bästa i varje fall att ha direkt när barnet föds men så är det inte. Man måste se till varje enskilt fall och vad det finns för skäl till att man inte kan/vill ha det på direkten utan senare istället. Eller inte alls i en del andra fall (inte detta).
  • Anonym (stockholm)
    Iam skrev 2012-07-28 19:42:54 följande:
    Jo, men inte i fall där mamman tycker att livet är orättvist och därför straffar pappan genom att straffa barnet. 
    Enskild vårdnad är ok om det bara finns en förälder. 
    Nope, skäl: 1) vi ska inte bo ihop och f-ledigheten är vi totalt oense om. Kan ej bo heltid hos pappan när det är så litet.

2) vi har samarbetssvårigheter och för gem vårdnad ska man kunna samarbeta bra och det kommer vi nog kunna göra i framtiden/hoppas jag i alla fall.
  • Anonym

Ps

När det står

"Om den vuxne däremot inte lyckas med detta under barnets första levnadsmånader, t.ex. om modern av olika skäl varit otillgänglig eller om hennes gensvar på barnets signaler varit oförutsägbart, ökar risken för olika typer av otrygg anknytning att utvecklas (Ainsworth, 1978)."

otillgänglig här betyder att hon inte varit psykiskt närvarande. Dvs bara pratar i mobiltelefon hela tiden, inte kommer när barnet behöver det, sitter och pratar med andra istället för att svara på barnets försök att få kontakt, är berusad eller påverkad av tabletter. inte förstår när barnet signalerar hunger, rädsla, behov av närhet... "oförutsägbara" handlar om att ibland får barnet gensvar på en signal men ibland inte, ibland blir barnet straffat och i andra situationer rosat för samma beteende, att förälderns betende och respons är oförutsägbart för barnet och att budskapen kan vara dubbla, t ex säger att det älskar barnet men samtidigt visar att det ogillar barnet eller dess behov på omsorg etc...      

• Anonym
    Anonym (stockholm) skrev 2012-07-28 20:20:35 följande:
    Ja, precis. Det finns en anledning till att man inte automatiskt får gemensam vårdnad. Man vill lämna mamman ett alternativ att skriva på direkt eller inte. Man hade fått gem vårdnad direkt om det alltid hade varit det bästa i varje fall att ha direkt när barnet föds men så är det inte. Man måste se till varje enskilt fall och vad det finns för skäl till att man inte kan/vill ha det på direkten utan senare istället. Eller inte alls i en del andra fall (inte detta).
    Automatisk gemensam vårdnad för alla föräldrar kommer. Att det inte är så idag beror på förlegade föreställningar och att det tidigare var svårare att fastställa faderskapet. Precis som kvinnor numera ses som kompetenta medborgare med rösträtt kommer även män att ses som kompetenta föräldrar även om jämställdhet kan ta lite tid ibland :)
  • Regnig måndag
    Anonym (stockholm) skrev 2012-07-28 18:36:30 följande:
    Jo, jag vill att de ska få en nära och god relation. Är positiv och till umgänge och välkomnar honom i mitt eget hem för att senare lämna barnet till honom en timme, senare halva dagar, sedan hela dagar. Övernattningar kan man vänta med tills det blir lämpligt. Får börja med en natt. Men växelvis är inte aktuellt förrän ca 3 år iaf.
    Varför tror du att du ensam kan diktera villkoren som pappan ska få träffa sitt barn?

Vad tror du det säger om dig och din samarbetsvilja?
    För kontentan är solklar om pappan inte gör som du bestämt så blir det inget alls...
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Anonym (ego)
    Anonym (stockholm) skrev 2012-07-28 20:16:25 följande:
    En annan kvinna som jag pratade med där om att pappan vill ta över barnet på heltid tidigt tyckte att det var som att familjehemsplacera barnet och tyckte inte alls det lät bra. Då hade jag ändå förklarat att han skulle hälsa på ofta fram tills dess. Känns skönt att veta att de är vettiga och bra att ha att göra med.
    What??!! Förvånad Där kan man prata om tomte! Jämföra att barnets ena förälder tar hand om sitt barn med en familjehemsplacering bara för att det handlar om pappan. Fy för fan, säger jag bara.

Kräks
  • Anonym (stockholm)
    Regnig måndag skrev 2012-07-28 20:34:40 följande:
    Varför tror du att du ensam kan diktera villkoren som pappan ska få träffa sitt barn?

För kontentan är solklar om pappan inte gör som du bestämt så blir det inget alls...
    Nej, inte diktera. Vi ska tillsammans bestämma dagar när det passar oss båda. Hans kalender
    kommer vara mycket fullare än min såklart så det blir när han har tid helt enkelt. Har frågat hur ofta han vill hälsa på.
  • Anonym (ego)
    Anonym skrev 2012-07-28 20:32:15 följande:
    Automatisk gemensam vårdnad för alla föräldrar kommer. Att det inte är så idag beror på förlegade föreställningar och att det tidigare var svårare att fastställa faderskapet. Precis som kvinnor numera ses som kompetenta medborgare med rösträtt kommer även män att ses som kompetenta föräldrar även om jämställdhet kan ta lite tid ibland :)
    Man kan ju hoppas på det i alla fall. Svårt bara när det finns bakåtsträvande människor som vill försöka göra mamman till den enda förälder som duger och som hyllar förlegade tankar, idéer och ideal.
  • Iam
    Anonym skrev 2012-07-28 20:32:15 följande:
    Regnig måndag skrev 2012-07-28 20:34:40 följande:

Anonym (ego) skrev 2012-07-28 20:47:47 följande:
    Man kan ju hoppas på det i alla fall. Svårt bara när det finns bakåtsträvande människor som vill försöka göra mamman till den enda förälder som duger och som hyllar förlegade tankar, idéer och ideal.
    Vad glad jag blir att det finns människor som tänker som jag i denna fråga.. 
  • Regnig måndag
    Anonym (stockholm) skrev 2012-07-28 20:44:34 följande:
    Nej, inte diktera. Vi ska tillsammans bestämma dagar när det passar oss båda. Hans kalender
    kommer vara mycket fullare än min såklart så det blir när han har tid helt enkelt. Har frågat hur ofta han vill hälsa på.
    Jaså? Du säger något helt annat i tråden, tex här:
    Anonym (stockholm) skrev 2012-07-28 18:36:30 följande:
    Jo, jag vill att de ska få en nära och god relation. Är positiv och till umgänge och välkomnar honom i mitt eget hem för att senare lämna barnet till honom en timme, senare halva dagar, sedan hela dagar. Övernattningar kan man vänta med tills det blir lämpligt. Får börja med en natt. Men växelvis är inte aktuellt förrän ca 3 år iaf.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
Svar på tråden växelvis boende