• Anonym (stockholm)

växelvis boende

Hej, jag är en ung gravid tjej i stockholm som inte bor med barnets pappa. Vi kommer inte göra det heller

Han vill ha växelvis boende redan när barnet är väldigt litet. Har någon därute erfarenhet av hur en domstol
    dömer om mamman inte går med på växelvis boende. Dömer tingsrätten till det i alla fall?

Eller ska man vara överens om växelvis boende för att de ska gå igenom?

Är positiv till umgänge och övernattningar men inte växelvis boende. Har inte känt killen så länge.

• Svar på tråden växelvis boende
  • Anonym
    Regnig måndag skrev 2012-07-28 11:54:50 följande:
    Anknytningsteorier i all ära men du kan inte använda det heller som vapen mot honom fastän du försöker. (Det har blivit jäkligt poppis på FL att dra till med det när alla andra argument tryter btw)
    Anknytningsteori i bemärkelsen det finns bara en anknytningsperson och den främsta är modern no matter what är förlegat. Men nej man skiljer inte ett barn från den som barnet knytit an till först utom i extrema fall. Tar en liknelse. när barn börjar på dagis så skulle man väl inte lämna barnet där flera månader i sträck och bara komma och besöka det ett par timmar/dagar i veckan? Samtidigt som jag inte tror att barn skulle ta skada av att sova över ett par dagar i veckan hos EN i personalen om barnet knytit an bra till denna, om det var nödvändigt. Lite som att en mamma skulle gå tillbaka till jobbet på t ex en finlandsfärja och att pappan är föräldraledig istället. 
  • Anonym (stockholm)
    Anonym skrev 2012-07-28 11:46:46 följande:
    Men det kommer ju inte att hända. Ingen tingsrätt dömer växelvist boende i månader vilket är vad du talar om isf. Han får ta till sig att du är den första anknytningspersonen (och barn flyttar inte hemmifrån när de är ett år) och du får ta till dig att han också är förälder med ett ord med i lagen. Det är just det som är grunden till en kompromiss. Han får inte precis som han vill, men inte du heller.
    Nej, det kommer han inte få igenom, det tror inte jag heller. Men är ändå lite orolig för allt
    som vi är oense om. Precis som han är.
  • Iam

För det första. 
    Visst, du har ett försprång av att ha burit barnet, men när det väl kommer känner inte du och barnet varandra mer än vad pappa och barn gör.
    Så från barnets utgångspunkt funkar pappa precis lika bra som mamma.

Så. Vi utgår från att du och pappan har samma anknytning till barnet (ser att du gillar att använda det ordet)

Då kan lika gärna pappan ha barnet första året och sen kan du ta över.. eller det kan du ju inte.. får då har ju barnet ingen anknytning till dig.... eller hur var det??

Helt ärligt. Det du just nu sitter och diskuterar är inte ditt barns bästa.
    Du diskuterar hur du ska kunna lägga beslag på barnet och på bästa sätt, men smidigaste sätt så det inte blir så uppenbart att det är det du gör. 

Du tänker inte på barnet alls, du tänker på dig själv.
    Pappan har inte varit involverad i graviditeten säger du.. Det har inte barnet lidit av, det är DU som lidit av det och det är därför DU som anser att pappan inte är närvarande.
    Pappan å andra sidan verkar ju vara mer än villig att bli pappa med fullt ansvar.
    Något du borde vara glad över med tanke på att ni inte ens varit tillsammans, som jag förstår det.
    Så..
    Sätt dig själv åt sidan och tänk på barnet.
    Det barnet behöver är en mamma OCH en pappa på LIKA villkor.
    Inte en mamma som dikterar villkoren för hur pass närvarande pappan får vara och på vilket sätt.

Jag förstår att ni inte kommer överens när du beter dig som du gör. Hade jag varit pappan hade jag varit fly förbannad på dig vid det här laget! 

• Anonym (stockholm)
    Iam skrev 2012-07-28 12:10:29 följande:
    För det första. 
    Visst, du har ett försprång av att ha burit barnet, men när det väl kommer känner inte du och barnet varandra mer än vad pappa och barn gör.
    Så från barnets utgångspunkt funkar pappa precis lika bra som mamma.

Så. Vi utgår från att du och pappan har samma anknytning till barnet (ser att du gillar att använda det ordet)

Då kan lika gärna pappan ha barnet första året och sen kan du ta över.. eller det kan du ju inte.. får då har ju barnet ingen anknytning till dig.... eller hur var det??

Helt ärligt. Det du just nu sitter och diskuterar är inte ditt barns bästa.
    Du diskuterar hur du ska kunna lägga beslag på barnet och på bästa sätt, men smidigaste sätt så det inte blir så uppenbart att det är det du gör. 

Du tänker inte på barnet alls, du tänker på dig själv.
    Pappan har inte varit involverad i graviditeten säger du.. Det har inte barnet lidit av, det är DU som lidit av det och det är därför DU som anser att pappan inte är närvarande.
    Pappan å andra sidan verkar ju vara mer än villig att bli pappa med fullt ansvar.
    Något du borde vara glad över med tanke på att ni inte ens varit tillsammans, som jag förstår det.
    Så..
    Sätt dig själv åt sidan och tänk på barnet.
    Det barnet behöver är en mamma OCH en pappa på LIKA villkor.
    Inte en mamma som dikterar villkoren för hur pass närvarande pappan får vara och på vilket sätt.

Jag förstår att ni inte kommer överens när du beter dig som du gör. Hade jag varit pappan hade jag varit fly förbannad på dig vid det här laget! 
    Jo, vi har varit ihop. Jo, han är sur och jag har också varit sur för att han övergett mig.
  • Iam
    Anonym (stockholm) skrev 2012-07-28 12:13:32 följande:
    Jo, vi har varit ihop. Jo, han är sur och jag har också varit sur för att han övergett mig.
    Han har fog för att vara sur, för du straffar ut barnet. 
    Du har fog för att vara ledsen, men du har definitivt inte fog för att hindra honom att vara pappa.
    Och det du gör nu är att hitta sätt för att hindra honom.
    inte ok någonstans över huvudtaget.  
  • Regnig måndag
    Anonym (stockholm) skrev 2012-07-28 12:09:35 följande:
    Nej, det kommer han inte få igenom, det tror inte jag heller. Men är ändå lite orolig för allt
    som vi är oense om. Precis som han är.
    Vad är det som hindrar att ni börjar med förmedlingssamtal redan nu?
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Chianti

En liten kommentar bara. Man rekommenderar inte Varannan Vecka förrän vid tre år. VäxelVis däremot kan man börja med så fort barnet är trygg med pappan. Och växelvis kan innebära allt från 6,1,61 till 2, 2, 2,2.
    Vissa tolkar förkortningen vv som växelvis, vissa som varannan vecka.

TS om du tror pappan tänker strida så gör du smart i att vara så eftergiven som du bara kan för att nå en frivillig ök. Den dan dom fallit har du tappat makten att bestämma. Och tinget resonerar inte som du, snarare som de som käftat emot dig hör gör. Det kan bli en smärtsam erfarenhet för dig att inse.

• Anonym (stockholm)
    Regnig måndag skrev 2012-07-28 12:19:21 följande:
    Vad är det som hindrar att ni börjar med förmedlingssamtal redan nu?
    Vill inte lämna ut mig för mycket på nätet. Kan avslöja vem jag är då. Vi ska prata som jag skrev
    tidigare.
  • Höstglädje

Ts tänk på barnet och inte på hur du ska få som du vill, fundera på att det du kräver av pappan här kan och skulle du gå med på sånt själv? Var glad att ert barn har en pappa som vill vara delaktig och ta sitt ansvar även om ni inte kan leva tillsammans som familj

• Anonym (stockholm)
    Chianti skrev 2012-07-28 12:25:19 följande:
    En liten kommentar bara. Man rekommenderar inte Varannan Vecka förrän vid tre år. VäxelVis däremot kan man börja med så fort barnet är trygg med pappan. Och växelvis kan innebära allt från 6,1,61 till 2, 2, 2,2.
    Vissa tolkar förkortningen vv som växelvis, vissa som varannan vecka.

TS om du tror pappan tänker strida så gör du smart i att vara så eftergiven som du bara kan för att nå en frivillig ök. Den dan dom fallit har du tappat makten att bestämma. Och tinget resonerar inte som du, snarare som de som käftat emot dig hör gör. Det kan bli en smärtsam erfarenhet för dig att inse.
    En dom om gem vårdnad i framtiden räknar jag med (men vill fördröja det lite) och då vill jag också att de dömer vem barnet ska bo hos. För har vi gem vårdnad så vill inte jag bråka om boendet utan då ska tingsrätten ha bestämt det.  Utifrån vår historia, vad vi berättar när en utredning görs och barnets ålder så kan de nog göra en bra bedömning. Jag får lita på det.
Svar på tråden växelvis boende