• Anonym (stockholm)

växelvis boende

Hej, jag är en ung gravid tjej i stockholm som inte bor med barnets pappa. Vi kommer inte göra det heller

Han vill ha växelvis boende redan när barnet är väldigt litet. Har någon därute erfarenhet av hur en domstol
    dömer om mamman inte går med på växelvis boende. Dömer tingsrätten till det i alla fall?

Eller ska man vara överens om växelvis boende för att de ska gå igenom?

Är positiv till umgänge och övernattningar men inte växelvis boende. Har inte känt killen så länge.

• Svar på tråden växelvis boende
  • Majlisen

Min dotter hade aldrig klarat av att gå till sin pappa heldagar från 6 1/2 månad... Men som tur var så insåg pappan det själv och förstod att det bästa för vårt barn var ett gemensamt umgänge som han fått precis när han vill. Vi har inte varit överrens om saker och bråkat mycket, men under umgänget har vi bara varit trevliga mot varann och pratat om bara positiva saker. Visst hade det varit skönt att bli avlastad för mig, men dottern hade inte fixat det. Sen kan de gå iväg en sväng också, men dottern har då efterfrågat mig som "gömt mig", efter ett tag (i kroppsspråk och sätt). Därför har det varit bäst för dottern att vara hemma med mig och att jag varit i närheten under umgänge.

Sen kan man ju diskutera sinsemellan om mamman ELLER pappan ska vara den primära personen och ta barnet på heltid. Det behöver ju inte vara självklart att mamman tar hela ledigheten efter de tio dagarna...

• Anonym (stockholm)
    Anonym skrev 2012-07-28 17:22:21 följande:
    Vad gör du tummen upp för ts du säger ju helt tvärt om i dina inlägg
    Varför tummen upp? För jag håller med om allt.:) Kanske svårt att få fram en rättvis bild av sig själv och sina åsikter på detta sättet (i en tråd) när man bara tar upp problemen. Det blir kanske inte en så nyanserad bild som man skulle önska utan man framstår kanske som ett halvtokigt fruntimmer? Flört
  • Anonym (stockholm)
    Jojile skrev 2012-07-28 16:09:49 följande:
    Han vill ha sitt barn så mycket som möjligt, han vill vara pappaledig och han vill ta ansvar för sitt barn, men du sätter dig på tvären för att han lämnat dig?

Jag kräks på mammor som beter sig såhär! Varför anser du att du har rätten att diktera villkoren för han och barnets relation? Du är mamman, inte allsmäktige.

Om du nu är säker på att han kommer ta ut fl så bör du göra det enda rätta och skriva på gv och sedan vara hemma i ca 8 månader medan pappan har kontinuerligt umgänge, och sedan får han ta ut sin fl och du har umgänge.

Varför är det värre för dig att ha umgänge korta och oftare stunder än för honom?
    Det skulle vara värre för barnet. Det har fortfarande med anknytning att göra. Han kommer inte ha en jättebra  anknytning eftersom vi inte ska bo ihop. Verkar vara många som inte känner till det här med anknytning eller så struntar men i det helt enkelt och ser inte till barnets bästa utan till pappans bästa. Det tycker jag är mycket märkligt.
  • Anonym (stockholm)
    Anonym skrev 2012-07-28 10:31:12 följande:
    Du behöver inte ta till strid då du har 'försprång'. Dels automatisk enskild vårdnad som ogift? Samt någon osynlig 'regel' som säger att mamman har veto. Hoppsa dock att han inte tar till strid heller utan lugnt och metodiskt bara kräver att få bli behandlad som en jämställd förälder, med samma skyldigheter och rättigheter.
    Vad menar du med att mamman har veto?
  • Anonym (stockholm)
    h8him skrev 2012-07-28 13:43:39 följande:
    Vad är det för fel på pappan eftersom du inte vill låta barnet ha en bra relation till honom med redan från början?
    Det är inget fel på honom. Förutom att vi redan har samarbetssvårigheter.
  • Iam
    Anonym (stockholm) skrev 2012-07-28 18:01:05 följande:
    Det skulle vara värre för barnet Det har fortfarande med anknytning att göra. Han kommer inte ha en jättebra  anknytning eftersom vi inte ska bo ihop. Verkar vara många som inte känner till det här med anknytning eller så struntar men i det helt enkelt och ser inte till barnets bästa utan till pappans bästa. Det tycker jag är mycket märkligt.

Om du nu vet så mycket om anknytning. Varför svarar du inte på mitt inlägg som handlar om just det... Fast till en pappa...?
  • Anonym (ego)
    Anonym (stockholm) skrev 2012-07-28 17:36:14 följande:
    Han kan få av de 90 lägstanivå dagarna och vara ledig lite när han vill sedan.
    Du får läsa på lite. De dagar som är öronmärkta för varje förälder måste vara SGI-dagar och inte lägstanivå-dagar.

Att du haft det tufft har ju ingen som helst betydelse, du hade väl ett val eller hur? Tycker det är ego att hävda att man haft det så jobbigt som gravid och därför har större rätt till barnet. Det är barnet som har rätt till båda föräldrarna!!
  • Anonym (stockholm)
    Iam skrev 2012-07-28 18:17:54 följande:
    Om du nu vet så mycket om anknytning. Varför svarar du inte på mitt inlägg som handlar om just det... Fast till en pappa...?
    www.fhi.se/Handbocker/Uppslagsverk-barn-och-unga/Anknytning-spadbarn/

Läs särskilt andra stycket.

Nej, jag är verkligen inte någon expert men försöker gå på experters råd. Har rådfrågat familjerätten också. Man vill ju att det ska bli bra och rätt inte bara nu utan att barnet ska må bra hela livet och inte få problem med relationer i framtiden t ex på grund av anknytningsproblem.
  • Anonym (stockholm)
    Anonym (ego) skrev 2012-07-28 18:26:09 följande:
    Du får läsa på lite. De dagar som är öronmärkta för varje förälder måste vara SGI-dagar och inte lägstanivå-dagar.

Att du haft det tufft har ju ingen som helst betydelse, du hade väl ett val eller hur? Tycker det är ego att hävda att man haft det så jobbigt som gravid och därför har större rätt till barnet. Det är barnet som har rätt till båda föräldrarna!!
    Om man inte har gem vårdnad är inga dagar öronmärkta för pappan utan alla är mina. Sedan kan jag dela med mig om jag vill.
  • Anonym (ego)
    Anonym (stockholm) skrev 2012-07-28 18:27:25 följande:
    Om man inte har gem vårdnad är inga dagar öronmärkta för pappan utan alla är mina. Sedan kan jag dela med mig om jag vill.
    Sanning med modifikation. Har du enskild vårdnad kan pappan inte ta ut några dagar alls.  Jag bara antog att ni skulle ha gemensam vårdnad, eftersom det är det bästa för barnet så länge inte någon förälder är sjuk eller har någon slags problematik. Förstår inte kvinnor som sätter sig emot det.

Synd att du inte vill att ert barn ska få en bra relation till sin pappa. 
Svar på tråden växelvis boende