Jojile skrev 2012-07-28 16:09:49 följande:
Han vill ha sitt barn så mycket som möjligt, han vill vara pappaledig och han vill ta ansvar för sitt barn, men du sätter dig på tvären för att han lämnat dig?
Jag kräks på mammor som beter sig såhär! Varför anser du att du har rätten att diktera villkoren för han och barnets relation? Du är mamman, inte allsmäktige.
Om du nu är säker på att han kommer ta ut fl så bör du göra det enda rätta och skriva på gv och sedan vara hemma i ca 8 månader medan pappan har kontinuerligt umgänge, och sedan får han ta ut sin fl och du har umgänge.
Varför är det värre för dig att ha umgänge korta och oftare stunder än för honom?
Det är många föräldrar om inte delar lika på föräldraledigheten trots att de bor ihop. En del pappor är inte lediga alls. Varför ska jag som redan har haft det tufft som ensam gravid dela med mig så mycket? Kommer också vara krävande att vara ensamstående. En av de få fördelar med allt detta är att jag kan vara föräldraledig hela tiden eller mest. Har försökt kompromissa med att han skulle kunna hämta/lämna hos mig under några månader så han skulle kunna vara ledig men det var inte så poppis och jag är inte så sugen på det mer efter att inte fått någon stöttning trots att jag bett och bönat om det. Det skulle ju trots allt kräva ganska mycket av mig. En kvinna på familjerätten som jag pratade med tyckte att man delar på f-ledigheten om man bor ihop.
Han kan få av de 90 lägstanivå dagarna och vara ledig lite när han vill sedan.