• Anonym (stockholm)

växelvis boende

Hej, jag är en ung gravid tjej i stockholm som inte bor med barnets pappa. Vi kommer inte göra det heller

Han vill ha växelvis boende redan när barnet är väldigt litet. Har någon därute erfarenhet av hur en domstol
    dömer om mamman inte går med på växelvis boende. Dömer tingsrätten till det i alla fall?

Eller ska man vara överens om växelvis boende för att de ska gå igenom?

Är positiv till umgänge och övernattningar men inte växelvis boende. Har inte känt killen så länge.

• Svar på tråden växelvis boende
  • Höstglädje
    Anonym (stockholm) skrev 2012-07-28 13:03:28 följande:
    Ja, jag vet. Jag hoppas han börjar lyssna på mig så slipper vi tingsrätten men så länge man är totalt oense så är det kanske bäst att de tar beslut. Vi får se vad som händer. Det är han som får dra det till rätten om han vill. Jag kommer inte att göra det utan tycker vi ska prata ihop oss men just nu verkar det svårt. Det är bra och kul att det finns så många engagerade här på FL och jag har i flera andra trådar själv tagit pappans parti. Det beror på vad det gäller.

Vad sägs att ni lyssnar på varandra? Du vet inte bäst och det gör inte han heller ni vet lika bra vad som är rätt för ert barn! Jag tar inte parti för nån jag sa just nu har han mina sympatier eftersom jag ser hur du resonerar!
    Anonym (stockholm) skrev 2012-07-28 13:16:20 följande:
    Ja med idéer om att ta barnet till sig på heltid i flera månader i sträck så måste han börja lyssna på mig också. Vi kommer båda tjäna på att få ett tryggt barn som mår bra.

Här håller jag med ni tjänar på att få ett tryggt abortfrågan är bara hur ni ska få det?
  • Anonym
    Iam skrev 2012-07-28 13:52:27 följande:
    På vilket sätt känner mamman barnet bäst?  Och att säga att hon gör det för att hon burit det i 9 månader är inte hållbart. En mamma har inte mer koll på vilket skrik som betyder vad, varför barnet inte vill sova eller äta, eller något annat som hör till.  Och exempelvis vid akuta kejsarsnitt, då är det pappan som får ta hand om barnet på alldeles egen hand första timmarna eller ibland tom, dygnen. Betyder det att den mamman då är mindre lämpad som mamma för att hon inte hade barnet direkt? Och att den pappan, vid separation därmed ska ha full rätt till att ha barnet hos sig på heltid, ha ensam vårdnad osv?  Dessa tankevurpor som många gör om att mamman är den bästa föräldern som vet bäst, kan mest och älskar mest... GAH! Jag blir knäpp och jag tycker synd om alla män som råkar ut för dessa kvinnor. 

Men hur tänker du nu? En pappa är lika bra förälder om han får chansen från början. De barn som separeras från mamman men kommer till andra vettiga ansvarstagande vuxna har ingen chans enl dig då? Ja du är bra knasig som vanligt här på forumet hoppas du inte är sån irl
  • Anonym
    Barbamamah skrev 2012-07-28 14:00:03 följande:
    Ts, så länge du har barnfokus och gör det som är bäst för barnet så gör du rätt. Lyssna inte till alla tomtar här som aldrig varit i din situation. Dom tycker säkert att ni borde dela barnet mitt itu i rättvisans namn men det brukar sällan ge bra resultat i det verkliga livet. Försök bygga upp en vänskap eller någon sorts partnerskap som bygger på ömsesidig respekt och hänsyn med pappan. En bra relation kommer att underlätta för er att ha ett bra och nära samarbete det första året och kommer att gynna barnet. Gå inte med på gemensam vårdnad innan ni klarar av att samarbeta och litar på varandra. Gör ditt bästa för att inkludera pappan men utan att göra våld på dig själv och ditt eget välbefinnande. Det är mycket roligare och lättare att vara två föräldrar och barnet kommer att må bäst av det i längden och förhoppningsvis kommer ni lyckas med att kompromissa fram något som båda är nöjda med. Inboxa mig om du vill.

Ja har varit i ts sits och är en människa ingen tomte och nej ts ser inte sitt blivande barns bästa
  • Höstglädje
    Ts, så länge du har barnfokus och gör det som är bäst för barnet så gör du rätt. Lyssna inte till alla tomtar här som aldrig varit i din situation. Dom tycker säkert att ni borde dela barnet mitt itu i rättvisans namn men det brukar sällan ge bra resultat i det verkliga livet. Försök bygga upp en vänskap eller någon sorts partnerskap som bygger på ömsesidig respekt och hänsyn med pappan. En bra relation kommer att underlätta för er att ha ett bra och nära samarbete det första året och kommer att gynna barnet. Gå inte med på gemensam vårdnad innan ni klarar av att samarbeta och litar på varandra. Gör ditt bästa för att inkludera pappan men utan att göra våld på dig själv och ditt eget välbefinnande. Det är mycket roligare och lättare att vara två föräldrar och barnet kommer att må bäst av det i längden och förhoppningsvis kommer ni lyckas med att kompromissa fram något som båda är nöjda med. Inboxa mig om du vill.

Det är ju det vi försökt säga till ts och då kallar du oss tomtar?
  • Höstglädje
    Höstglädje skrev 2012-07-28 14:55:45 följande:
    Vad sägs att ni lyssnar på varandra? Du vet inte bäst och det gör inte han heller ni vet lika bra vad som är rätt för ert barn! Jag tar inte parti för nån jag sa just nu har han mina sympatier eftersom jag ser hur du resonerar!
    Anonym (stockholm) skrev 2012-07-28 13:16:20 följande:
    Ja med idéer om att ta barnet till sig på heltid i flera månader i sträck så måste han börja lyssna på mig också. Vi kommer båda tjäna på att få ett tryggt barn som mår bra.
    Här håller jag med ni tjänar på att få ett tryggt abortfrågan är bara hur ni ska få det?

Hatar när mobilen skriver andra ord en jag: tryggt barn skall det stå. Förlåt ts abortfrågan hör verkligen inte hit och du har all rätt att skälla på mig nu det tar jag!
  • Iam
    Anonym skrev 2012-07-28 15:01:11 följande:
    Men hur tänker du nu? En pappa är lika bra förälder om han får chansen från början. De barn som separeras från mamman men kommer till andra vettiga ansvarstagande vuxna har ingen chans enl dig då? Ja du är bra knasig som vanligt här på forumet hoppas du inte är sån irl
    Ehh va? 
    Läs om läs rätt.
    Och jag undanbeder mig personliga påhopp, som dessutom är grundade i din bristande läsförståelse!  
  • Jojile

Han vill ha sitt barn så mycket som möjligt, han vill vara pappaledig och han vill ta ansvar för sitt barn, men du sätter dig på tvären för att han lämnat dig?

Jag kräks på mammor som beter sig såhär! Varför anser du att du har rätten att diktera villkoren för han och barnets relation? Du är mamman, inte allsmäktige.

Om du nu är säker på att han kommer ta ut fl så bör du göra det enda rätta och skriva på gv och sedan vara hemma i ca 8 månader medan pappan har kontinuerligt umgänge, och sedan får han ta ut sin fl och du har umgänge.

Varför är det värre för dig att ha umgänge korta och oftare stunder än för honom?

• Anonym (stockholm)
  • Anonym
    Anonym (stockholm) skrev 2012-07-28 17:17:27 följande:

Vad gör du tummen upp för ts du säger ju helt tvärt om i dina inlägg
  • Anonym (stockholm)
    Jojile skrev 2012-07-28 16:09:49 följande:
    Han vill ha sitt barn så mycket som möjligt, han vill vara pappaledig och han vill ta ansvar för sitt barn, men du sätter dig på tvären för att han lämnat dig?

Jag kräks på mammor som beter sig såhär! Varför anser du att du har rätten att diktera villkoren för han och barnets relation? Du är mamman, inte allsmäktige.

Om du nu är säker på att han kommer ta ut fl så bör du göra det enda rätta och skriva på gv och sedan vara hemma i ca 8 månader medan pappan har kontinuerligt umgänge, och sedan får han ta ut sin fl och du har umgänge.

Varför är det värre för dig att ha umgänge korta och oftare stunder än för honom?
     Det är många föräldrar om inte delar lika på föräldraledigheten trots att de bor ihop. En del pappor är inte lediga alls. Varför ska jag som redan har haft det tufft som ensam gravid dela med mig så mycket? Kommer också vara krävande att vara ensamstående. En av de få fördelar med allt detta är att jag kan vara föräldraledig hela tiden eller mest. Har försökt kompromissa med att han skulle kunna hämta/lämna hos mig under några månader så han skulle kunna vara ledig men det var inte så poppis och jag är inte så sugen på det mer efter att inte fått någon stöttning trots att jag bett och bönat om det. Det skulle ju trots allt kräva ganska mycket av mig. En kvinna på familjerätten som jag pratade med tyckte att man delar på f-ledigheten om man bor ihop.

Han kan få av de 90 lägstanivå dagarna och vara ledig lite när han vill sedan.
Svar på tråden växelvis boende