Barbamamah skrev 2012-07-28 14:21:36 följande:
Jag tror inte du vet vad du pratar om. Förutsättningarna att fungera som föräldrar på lika villkor ser helt annorlunda ut om föräldrarna lever tillsammans eller inte när barnet föds. Föräldralämpmugheten sitter i personlig mognad och förmågan att tillgodo barnets behov. Det är inte alls säkert att mamman besitter dessa egenskaper mest. Men om det fortfarande är oklart vem som har den bästa föräldraförmågan eller om båda föräldrarna besitter i princip lika bra föräldraegenskaper så har mamman bäst förutsättningar att vårda en nyfödd bäst. Hon har förmodligen skaffat sig starkare band till barnet genom det symbiotiska tillståndet som graviditet innebär (i alla fall i de fall pappan inte varit särskilt delaktig i graviditeten) och dessutom skulle det vara hänsynslöst och barbariskt att separera på en mamma och ett nyfött barn vid andra omständigheter än rena nödfall. I de fall då föräldrarna inte kommer överens (vilket ofta är verkligheten efter en separation) är det orimligt att begära att båda föräldrarna ska delta lika mycket i ett spädbarns omvårdnad. För det krävs att man kan samarbeta på ett högst moget och vuxet sätt som få andra separerade föräldrar skulle klara av eller ens förväntas klara av. Då blir det att en av föräldrarna får ta större ansvar tills dess att barnet blir lite äldre. Enligt mig är det självklart att det är mamman i de flesta fall. Den pappan som inte respekterar detta är desto mindre lämpad som förälder eftersom ett spädbarn i princip behöver lugn och ro och inga konflikter om pappans rättigheter att få ha barnet exakt lika mycket från dag ett.
Jag tror inte att du vet vad DU pratar om.
Det du beskriver är precis det som gör att män och pappor har det så svårt, och att så många barn får växa upp utan en vettig relation till sin pappa.
Det du beskriver är rätten att som kvinna använda sitt barn som maktmedel. Att se sitt barn som en ägodel och framför allt att kvinnan är den bästa föräldern.
Du förminskar papprollen och omyndigförklarar män i deras föräldraroll.
Det är något jag har väldigt svårt för, sanningen är att jag föraktar den inställningen totalt.
Det är vidrigt rakt av.
Så, som du redan förstått så håller jag inte alls med dig.
Och jag vidhåller att det är synd om män som får barn med kvinnor som tycker som du.
Framför allt är det synd om barn som får mammor som tycker som du, då deras relation till pappan allt som oftast tar skada.