Anonym (stockholm) skrev 2012-07-28 11:06:37 följande:
Nej, inte bättre som förälder. Men jag vill gå på det som barnpsykologer rekommenderar (som du sa, från ca 3-års ålder) och inte han. Vad det beror på att vi tänker så olika vet jag inte. Men det är klart att det som gravid är svårt att redan nu tänka sig att vara utan sitt barn. Det känns väl bättre och tryggare senare när allt visar sig och vi ser vad det är för barn vi får först. Och är osäker på om jag ens vill ha det från 3 år. Kanske vi inte bor nära varandra då längre t.ex. Eller kanske bättre vänta ytterligare något år. Det beror på många olika faktorer. Det finns väl de som aldrig har växelvis men det blir nog svårt att stå emot det. Om jag inte flyttar flera mil bort.
Jag förstår absolut att du funderar däremot tycker jag inte att det är bra att du verkar vara så inställd på att besvara strid med strid. Att ni tänker olika är egentligen inte konstigt, det finns ju inget som säger att just du har rätt, det skulle lika gärna kunna vara han.
Jag tycker du ska försöka få med honom på förmedlingssamtal redan nu. Att bara vänta och se tror jag personligen är det allra sämsta alternativet.
Jag tycker du ska skriva ner i 4 spalter hur du vill ha det, vad du tror är bäst för barnet, vad du skulle kunna tänka dig och vad du tror att han vill. Sen be honom göra samma sak, som en öppning till en dialog.