Iam skrev 2012-07-30 19:49:13 följande:
Om ingen av föräldrarna vill vara hemma med en nyfödd bebis så borde ingen av dom vara föräldrar då det säger sig självt att en nyfödd inte kan vara på dagis eller dagmamma.
Nja, jag skulle väl föredra att säga "Jag skulle gärna vilja vara hemma dom första 6 månaderna så kanske du kan ta dom nästkommande 6 månaderna, eller vill du hellre ha det tvärtom?"
Sen förutsätter ju det att man delar dagarna rakt av.
Så i de fall som jag skriver om, där pappan vägrar vara hemma med sin bebis när mammans dagar är slut, så borde han fråntas vårdnaden omedelbart? Ja, det skulle vara en lösning på problemet.
Absolut, men som alla föräldrar vet så är alla barn olika och i vissa, men absolut inte alla, fall, kan det vara en omöjlighet.
Iam skrev 2012-07-30 19:52:12 följande:
Oj jag glömde. Det är ju katastrof att jag fick vara med min farfar på landet, klappa får, göra fågelskådning, springa i skogen, plocka bär i trådgårdslandet, springa barfota i gräset, dricka hemgjord saft i hammocken... Du har rätt. Det var riktigt elakt av min mamma att lämna mig under dessa förhållanden... Fy för henne... Att hon inte tänkte på att jag kunde skadas av att istället för att bara ha henne som anknytningsperson även fick min farfar och farmor. Att hon inte förstod att jag skulle lida av att ha tre vuxna människor i min närhet som gjorde allt för att jag skulle få en helt underbar barndom. Attans...
(pappa var inte direkt en bra pappa så där hade jag inte så mycket att hämta)
Var det redan från 6 månaders ålder menar du? Att dricka saft och så vidare brukar äldre barn göra, inte spädbarn.