h8him skrev 2012-07-31 12:34:05 följande:
Visst kan det vara så. Men som i detta fall som vill pappan ha växelvis boende redan från spädbarnstiden, som det låter på ts. Det är inte rimligt alls. Om de inte heller bor nära varandra kan det bli svårt för ts att lämna barnet till pappan innan jobbet och hämta efter (om han skulle vägra åka). Ts skriver väl att hon planerar att barnet ska ha umgänge med pappan, kanske bara inte så mycket första året som pappan vill?
Det är inte lätt att veta på förhand hur saker blir när barnet är fött. Man kan planera allt i detalj för att sen behöva ändra utifrån barnets behov. För det är det tråden borde handla om.
Det håller jag med dig om, att det inte är rimligt, inte om man gör som många andra gör, vill ha det ur ett rättviseperspektiv. Jag ivrar för barnens bästa och att boendet ska ske på barnens villkor. Det jag protesterar mot är alla dessa substanslösa argument varför mamman är mest lämpad och automatiskt ska ha boendet den första tiden. Det är sunt att faktiskt vända på den tanken, att pappan automatiskt ska ha boendet den första tiden och sedan långsamt släppa in mamman. Det ger lite perspektiv på hur osaklig det resonemanget är.
Visst är det så, man har en massa fiffiga principer innan saker och ting sker sen när man väl står där brukar få saker fungera som man trott innan. Men självklart, det är barnens behov som ska styra, det ÄR det mitt resonemang går ut på.