h8him skrev 2012-07-31 05:11:48 följande:
Så du vill påstå att kvinnor i största allmänhet kan arbeta fram till förlossningen samt återgå till arbetet direkt efter? Föräldraledigheten finns även för kvinnans ev. besvär i slutet av graviditeten samt för att hon ska få återhämtning efter. Att föräldrarna har rätt till längre ledighet än så, för att barnet behöver det är en annan sak som också hör till föräldraförsäkringen.
Intressant att du vill tro att alla pappor som inte lever med mamman vill vara föräldralediga medan så många pappor som lever i relationer faktiskt inte alls tar ut föräldrapenning.
Alla vill faktiskt inte vara lediga med sina barn. Men självklart borde barnet ha lika rätt till både mamma och pappa, oavsett om mamma och pappa lever ihop eller ej. Och nej, att pappa är hemma kvällar och helger kan man inte jämställa med att han engagerar sig och vill vara hemma med sitt barn.
Kvinnor i allmänhet ja, sen finns det individer som inte kan av olika anledningar men eftersom jag har en allmän diskussion går jag inte in på individen och det enskilda behovet. Ute i världen är det vanligast med bara några månaders ledighet vilket gott och väl täcker det eventuella medicinska behovet. I
allmänhet. Min poäng har hela tiden varit att många gör sitt eget behov till barnets och att det är djupt rotat. Många hävdar att mamman
måste vara föräldraledig vilket inte är sant, det är för barnets skull någon förälder är ledig, inte nödvändigtvis mamman.
En sak med generella diskussioner är inte att allt man inte säger håller man med om. Jag har inte pratat något om att jag tror att alla pappor vill vara f-lediga. Det är din tolkning och hur du kommer fram till att jag tror det är en gåta. Därför är din slutsats fel, även jämförelsen om föräldrar som lever ihop och den efterföljande diskussionen. Det blir så pass knasigt att det inte går att kommentera i sak. Trots allt är det skillnad på att leva i ett förhållande och som ensamstående.
Så vill du diskutera med mig så håller du den generell utan att gå in på individuella behov och påstå inte att jag tycker något som jag inte sagt.