Regnig måndag skrev 2012-07-31 12:40:56 följande:
Det håller jag med dig om, att det inte är rimligt, inte om man gör som många andra gör, vill ha det ur ett rättviseperspektiv. Jag ivrar för barnens bästa och att boendet ska ske på barnens villkor. Det jag protesterar mot är alla dessa substanslösa argument varför mamman är mest lämpad och automatiskt ska ha boendet den första tiden. Det är sunt att faktiskt vända på den tanken, att pappan automatiskt ska ha boendet den första tiden och sedan långsamt släppa in mamman. Det ger lite perspektiv på hur osaklig det resonemanget är.
Visst är det så, man har en massa fiffiga principer innan saker och ting sker sen när man väl står där brukar få saker fungera som man trott innan. Men självklart, det är barnens behov som ska styra, det ÄR det mitt resonemang går ut på.
Visst kan det vara sunt att vända på steken, att pappan står utanför förlossningsrummet och väntar med bilbarnstolen, för vi börjar med "pappavecka". Pappan tar barnet och åker hem till sig, efter ca 6 tim, om barnet mår bra. Förlossnings personalen ser detta, frågar varför inte mamman följer med? " vi känner inte varann så bra, vi låg med varann för 9 mån sen, men jag har aldrig fått komma hem till honom, han sa att han bor i bagarmossen i och för sig, men han kommer med barnet nästa vecka, då är det min vecka, har ni tabletter så jag kan stoppa bröstmjölken??" Tyvärr, så kan man inte göra så enligt lagen. I så fall får man börja med pappa vecka när man kommer hem, så inte personalen på sjukhuset ser detta att du lämnar över barnet. Först måste nog lagen ändras, så inte mamman blir anmäld, och stämplas som dålig förälder, eller sinnessjuk. Jag tycker absolut att av två lika bra föräldrar, så spelar det ingen roll vart barnet har sin första anknytning, hos pappan eller mamman. Men i just TS situation, så blir det automatiskt hos mamman, efter att hon och barnet knytigt an så är det högst olämpligt att flytta på barnet, det faller sig naturligt i denna situation. Enligt lagen har ju mamman boendet, när faderskapet ej är fastställt, hur skulle det se ut om det inte var på det sättet? Men Rent teoretiskt, om en pappa får ta barnet, direkt när barnet kommer ut och lägga barnet på sin mage och skapa anknytning, om lagen tillåter, så är det väl inget fel att han åker hem med barnet och mamman får komma å hälsa på och umgås med sitt barn några timmar här och där, första tiden.Det är ju ingen skillnad för barnet, den har det lika bra oavsett. Men Allvarligt skulle du kunna tänka dig att göra så? Skulle någon kvinna kunna göra så och gå med på det upplägget, hur bra pappan än är?