• Anonym (stockholm)

växelvis boende

Hej, jag är en ung gravid tjej i stockholm som inte bor med barnets pappa. Vi kommer inte göra det heller

Han vill ha växelvis boende redan när barnet är väldigt litet. Har någon därute erfarenhet av hur en domstol
    dömer om mamman inte går med på växelvis boende. Dömer tingsrätten till det i alla fall?

Eller ska man vara överens om växelvis boende för att de ska gå igenom?

Är positiv till umgänge och övernattningar men inte växelvis boende. Har inte känt killen så länge.

• Svar på tråden växelvis boende
  • Regnig måndag
    Anonym (anna) skrev 2012-08-01 15:21:41 följande:
    enligt familjerätten som jag pratade med ang vårat fd växelvisa booende ska barn under två absolut inte ha växelvisboende, och fick en utskällning då vi haft det.... det är inte bra för barnen och för att lyckas ha det måste man ha ett väldigt bra sammarbete.....

nä små barn behöver EN fast punkt...

Allvarligt talat så hör man att det kommer rätt mycket galet från familjerätten om man tolkar det bokstavligt och struntar i sammanhanget. Men att de skällt ut dig och uttalat sig så kategoriskt det tror jag faktiskt inte alls på utan att du valde att tolka och minnas det så.

En del barn klarar av vv fastän de är under tre år men om föräldrarna inte  samarbetar på något sätt måste man göra en kompromiss där barnet hamnar ikläm så lite som möjligt och då kan man börja fundera på en punkt. Men det är inte automatiskt mamman som ska vara den fasta punkten...

Är man lyhörd för barnens behov kan vv fungera utmärkt och vara bra för barnen vid 2 år, jag har läst om tillräckligt många sådana fall för att veta att man inte automatiskt skadar barnen med det.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • FrökenKanSjälv

Regnig måndag:
    Hur tycker du att boende, umgänge och föräldraledighet borde se ut under barnets första år när föräldrarna inte bor ihop?

• Regnig måndag
    FrökenKanSjälv skrev 2012-08-01 16:01:42 följande:
    Regnig måndag:
    Hur tycker du att boende, umgänge och föräldraledighet borde se ut under barnets första år när föräldrarna inte bor ihop?
    Man utgår från barnets behov och inte mammans.
    Problemet med att om jag säger något så kommer du att välja att tolka det fel som att jag "rekommenderar" eller att det ska ristas i sten för alla. Därför säger jag igen: man utgår från barnets behov i första hand och inser att mamman inte per automatik är bättre eller har mer rätt till barnet.

• FrökenKanSjälv

Problemet är väl bara att om föräldrarna inte kan samarbeta så kommer det att två helt olika åsikter om vad som är bäst för barnet, precis så som ts beskriver. Vem ska då bestämma hur boende och umgänge ska se ut?

Ska det då vara tex FR eller TR som ska bestämma redan innan förlossningen? Eller ska man lagstifta? Och i så fall blir det en generell lag som inte alls utgår från varje individuellt barn eller varje individuellt föräldrapar.

Ska en sådan lag om att tex föräldrarna ska ta ut varannan dag föräldraledighet eller tex att ena föräldern ska vara hemma exakt 8 månader och sedan andra föräldern exakt 8 månader, då även gälla föräldrar som bor ihop? För det är väl lika synd om barn med sammanboende föräldrar om de inte får lika mycket tid och närhet med båda föräldrarna.

Jag tänker att det är ganska enkelt att sitta här och skälla på mammor som önskar vara hemma med sina barn, men inte fullt så enkelt att komma på en lösning som funkar i praktiken.

• Regnig måndag
    FrökenKanSjälv skrev 2012-08-01 16:37:59 följande:
    Problemet är väl bara att om föräldrarna inte kan samarbeta så kommer det att två helt olika åsikter om vad som är bäst för barnet, precis så som ts beskriver. Vem ska då bestämma hur boende och umgänge ska se ut?

Ska det då vara tex FR eller TR som ska bestämma redan innan förlossningen? Eller ska man lagstifta? Och i så fall blir det en generell lag som inte alls utgår från varje individuellt barn eller varje individuellt föräldrapar.

Ska en sådan lag om att tex föräldrarna ska ta ut varannan dag föräldraledighet eller tex att ena föräldern ska vara hemma exakt 8 månader och sedan andra föräldern exakt 8 månader, då även gälla föräldrar som bor ihop? För det är väl lika synd om barn med sammanboende föräldrar om de inte får lika mycket tid och närhet med båda föräldrarna.

Jag tänker att det är ganska enkelt att sitta här och skälla på mammor som önskar vara hemma med sina barn, men inte fullt så enkelt att komma på en lösning som funkar i praktiken.
    Tillbaka till ruta ett. Klicka på visa endast under min avatar för det var här jag började diskutera, att mammorna tar sig rätten att ha vetot och bestämma vad som är bäst bara pga att de är mammor. Som jag visar i mitt resonemang handlar det inte om barnets bästa utan mammans.

Jag är inte speciellt intresserad av att föra en cirkeldiskussion med dig som i princip ältar om allt igen, det tillför inget.
  • FrökenKanSjälv

Och jag undrar varför någon ska lyssna till ditt tjat om att pappan har rätt till barnet på heltid från dag ett när du inte har någon realistisk lösning på hur det ska gå till?

Har du ens något förslag på hur det skulle kunna funka i praktiken? Eller är du bara ute efter att folk ska tycka synd om pappor i allmänhet?

• Regnig måndag
    FrökenKanSjälv skrev 2012-08-01 17:56:13 följande:
    Och jag undrar varför någon ska lyssna till ditt tjat om att pappan har rätt till barnet på heltid från dag ett när du inte har någon realistisk lösning på hur det ska gå till?

Har du ens något förslag på hur det skulle kunna funka i praktiken? Eller är du bara ute efter att folk ska tycka synd om pappor i allmänhet?
    Du behöver slipa på din diskussionsteknik, du får inte mera rätt eller mer diskuterande med hjälp av synism och sarkasmer. Du har hela tiden haft en oförskämt, gapig och gåpåig ton samtidigt som du nnchalerar det som skrivs. Det är en riktigt trist attityd och det verkar som att du bara vil tjafsa om att få rätt, att få höra "Ja, lilla FrökeKanSjälv du har rätt".

Innan du skärper till dig finns det ingen anledning att ens försöka diskutera med dig eftersom du inte ens försöker läsa det som skrivs.
  • FrökenKanSjälv

Jag känner exakt samma sak om din "diskussionsteknik"!

Och undrar fortfarande om du har någon lösning som skulle funka i praktiken? Varför vill du inte ens försöka beskriva hur din lösning ser ut? Hur ska du ha en chans att omvända mig om du inte ger en realistisk lösning?

• Regnig måndag
    FrökenKanSjälv skrev 2012-08-01 18:19:10 följande:
    Jag känner exakt samma sak om din "diskussionsteknik"!

Och undrar fortfarande om du har någon lösning som skulle funka i praktiken? Varför vill du inte ens försöka beskriva hur din lösning ser ut? Hur ska du ha en chans att omvända mig om du inte ger en realistisk lösning?
    Varför tror du att det här handlar om att omvända folk?
    Jisses!
    Inte konstigt att du kämpar att få rätt och inte diskutera.
  • FrökenKanSjälv

Och vad vill du uppnå med det du skriver i tråden? Vill du att Ts ska tänka om och släppa in pappan i barnets liv? Eller vill du bara tala om för henne att hon är dum mot pappan?

Svar på tråden växelvis boende