• Anonym (stockholm)

växelvis boende

Hej, jag är en ung gravid tjej i stockholm som inte bor med barnets pappa. Vi kommer inte göra det heller

Han vill ha växelvis boende redan när barnet är väldigt litet. Har någon därute erfarenhet av hur en domstol
    dömer om mamman inte går med på växelvis boende. Dömer tingsrätten till det i alla fall?

Eller ska man vara överens om växelvis boende för att de ska gå igenom?

Är positiv till umgänge och övernattningar men inte växelvis boende. Har inte känt killen så länge.

• Svar på tråden växelvis boende
  • Regnig måndag
    FrökenKanSjälv skrev 2012-07-31 22:43:55 följande:
    Regnig måndag: Ditt inlägg 22:05 jämfört med vad du skrivit tidigare i tråden. Hur menar du?
    Det motstrider inte något jag skrivit tidigare i tråden. Man ska utgå från barnens behov. En del klarar av vv andra gör det inte. En del klarar av många avbrott, andra gör det inte. Man utgår från barnens behov och inte vuxnas behov av rättvisa.
    Det ur barnets perspektiv.

Jag har också skrivit att det inte är självklart att mamman ska ha boendet utan det kan lika gärna pappa som har det och mamman som har tex vh. Jag har också skrivit mycket om att många utgår från att barnet har det bäst hos mamman baföatt och att det inte är så automatiskt, att det framförallt inte utgår från barnets behov utan mammans.

Inget av de två sakerna säger emot det andra. Om du tolkar det så är det tragiskt och dessutom fel.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • h8him
    FrökenKanSjälv skrev 2012-08-01 05:45:29 följande:
    Menar du att vissa barn klarar varannan vecka från födseln?
    Jag tycker att du verkar läsa inläggen helt galet. Vissa barn mår bättre med pappan direkt efter födseln och andra mår bättre med mamman. Hur mycket barnet ska träffa den andra föräldern är beroende av just det barnets behov. Hur svårt kan det vara att förstå?

• Anonym (anna)
    Anonym (stockholm) skrev 2012-07-27 18:20:56 följande:
    Hej, jag är en ung gravid tjej i stockholm som inte bor med barnets pappa. Vi kommer inte göra det heller

Han vill ha växelvis boende redan när barnet är väldigt litet. Har någon därute erfarenhet av hur en domstol
    dömer om mamman inte går med på växelvis boende. Dömer tingsrätten till det i alla fall?

Eller ska man vara överens om växelvis boende för att de ska gå igenom?

Är positiv till umgänge och övernattningar men inte växelvis boende. Har inte känt killen så länge.
    Enligt lag ska inga barn under 2 år ha växelvis boende
  • h8him
    Anonym (anna) skrev 2012-08-01 10:03:52 följande:
    Enligt lag ska inga barn under 2 år ha växelvis boende
    Enligt vilken lag då? Hos vem av föräldrarna säger lagen att barnet ska bo då?

Sanningen är att det du skriver är svammel. Små barn kan mycket väl bo växelvis. Det beror på just den speciella situationen.
  • FrökenKanSjälv

h8him:
    Jag får bara inte ihop Regnig måndags resonemang. Hon skriver en massa om att pappor borde ha barnen från början och om att pappor är offer och att pappor har rättigheter (fast väldigt lite om deras skyldigheter) och sen skriver hon att en del barn inte mår bra av täta byten.

Jag undrar vad hon skulle vilja se som en "idealbild" av ett barns första år när föräldrarna inte bor ihop. Hur borde boende, umgänge och föräldraledighet se ut?

• h8him
    FrökenKanSjälv skrev 2012-08-01 10:28:29 följande:
    h8him:
    Jag får bara inte ihop Regnig måndags resonemang. Hon skriver en massa om att pappor borde ha barnen från början och om att pappor är offer och att pappor har rättigheter (fast väldigt lite om deras skyldigheter) och sen skriver hon att en del barn inte mår bra av täta byten.

Jag undrar vad hon skulle vilja se som en "idealbild" av ett barns första år när föräldrarna inte bor ihop. Hur borde boende, umgänge och föräldraledighet se ut?
    Det fick inte jag heller till en början, men nu tror jag att jag förstår. Grejen är att det inte bara är mamman som KAN ta hand om barnet från början, även pappor kan, och de borde få chansen att finnas i sina barns närhet, precis som mammor gör. Alla barn är inte likadana, alla barn mår inte bra av samma sak. Att träffa den förälder man inte bor med, behöver inte innebära att man sover där och har flera dygns vistelser.

Delad föräldraledighet kan man ha även om man inte bor ihop.
  • Anonym (anna)
    h8him skrev 2012-08-01 10:10:03 följande:
    Enligt vilken lag då? Hos vem av föräldrarna säger lagen att barnet ska bo då?

Sanningen är att det du skriver är svammel. Små barn kan mycket väl bo växelvis. Det beror på just den speciella situationen.
    enligt familjerätten som jag pratade med ang vårat fd växelvisa booende ska barn under två absolut inte ha växelvisboende, och fick en utskällning då vi haft det.... det är inte bra för barnen och för att lyckas ha det måste man ha ett väldigt bra sammarbete.....

nä små barn behöver EN fast punkt...
  • Regnig måndag
    h8him skrev 2012-08-01 10:39:41 följande:
    Det fick inte jag heller till en början, men nu tror jag att jag förstår. Grejen är att det inte bara är mamman som KAN ta hand om barnet från början, även pappor kan, och de borde få chansen att finnas i sina barns närhet, precis som mammor gör. Alla barn är inte likadana, alla barn mår inte bra av samma sak. Att träffa den förälder man inte bor med, behöver inte innebära att man sover där och har flera dygns vistelser.

Delad föräldraledighet kan man ha även om man inte bor ihop.
    Jag kommer att älska dig för evigt för det här. <3
    Vi är inte alltid överens och du behöver inte vara det nu men du fattar vad jag menar i alla fall.
    Puss på knät!
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
Svar på tråden växelvis boende