• Anonym (stockholm)

växelvis boende

Hej, jag är en ung gravid tjej i stockholm som inte bor med barnets pappa. Vi kommer inte göra det heller

Han vill ha växelvis boende redan när barnet är väldigt litet. Har någon därute erfarenhet av hur en domstol
    dömer om mamman inte går med på växelvis boende. Dömer tingsrätten till det i alla fall?

Eller ska man vara överens om växelvis boende för att de ska gå igenom?

Är positiv till umgänge och övernattningar men inte växelvis boende. Har inte känt killen så länge.

• Svar på tråden växelvis boende
  • Anonym (sandra)
    Regnig måndag skrev 2012-07-31 16:45:51 följande:
    Vad menar du med den första meningen, förklara!
    Jag tror att det är den vanliga jante, att ingen ska komma och komma och diskutera "för mycket" för då slänger vi alltid in det cyniska "tor du att du är TS eller?"

Varför ska jag "ge mig på politiker"? För att du åter vill få mig att sluta att tycka och diskutera eller har du en annan förklaring?

Dina påståenden om vad jag sagt är en lögn och de  stämmer inte. Det är din fria tolkning där du lägger in dina egna värderingar. Du ger alltså uttryck för vad du själv tycker och inte jag,

Jag tycker att det är mycket talande att du blir så uppretad bara pga att jag byter ut mamma mot pappa, förstår du det själv?
    Förstår inte du att jag tycker att en lika bra mamma och pappa är likvärdiga, tycker inte du det eller? Eller tycker du att pappan är viktigast för barnet? Jag tycker inte alls att det är klart och tydligt vad du har för åsikter, du skriver väldigt osammanhängande, det är nog därför du reagerar så negativt när andra bemöter dina åsikter. Det enda du skriver är att en mamma och pappa är likvärdiga. Du tycker inte att man ska rycka bebisen från mamman på bb, men hur ska man göra då annars om pappan ska ha barnet istället, om föräldrarna inte bor ihop? Du klankar bara ner på andra och tycker att man inte har bra argument. Du får naturligt vis tycka vad du vill, precis som jag får tycka och skriva vad jag vill. Men du får nog ha mer kött på benen innan du rekomenderar en förälder att ha varannan vecka, så tidigt i barnets liv. I och med att mamman har fött barnet så har barnet knytigt an till henne i nio månader, plus några dagar på bb, sen är det tyvärr skadligt för barnet att hoppa fram och tillbaka mellan två olika personer, när den är så liten. Alla som har någon form av utb ang barnpsykologi vet detta, så och familjerätten, det är därför mamman har ensam vårdnad från start, detta är inte någon förlegad lag som kommer att ändras. Det ultimata bästa för barnet är väl när föräldrarna bor ihop och kommer bra överens. 
  • Regnig måndag
    Anonym (sandra) skrev 2012-07-31 20:47:01 följande:
    Förstår inte du att jag tycker att en lika bra mamma och pappa är likvärdiga, tycker inte du det eller? Eller tycker du att pappan är viktigast för barnet? Jag tycker inte alls att det är klart och tydligt vad du har för åsikter, du skriver väldigt osammanhängande, det är nog därför du reagerar så negativt när andra bemöter dina åsikter. Det enda du skriver är att en mamma och pappa är likvärdiga. Du tycker inte att man ska rycka bebisen från mamman på bb, men hur ska man göra då annars om pappan ska ha barnet istället, om föräldrarna inte bor ihop? Du klankar bara ner på andra och tycker att man inte har bra argument. Du får naturligt vis tycka vad du vill, precis som jag får tycka och skriva vad jag vill. Men du får nog ha mer kött på benen innan du rekomenderar en förälder att ha varannan vecka, så tidigt i barnets liv. I och med att mamman har fött barnet så har barnet knytigt an till henne i nio månader, plus några dagar på bb, sen är det tyvärr skadligt för barnet att hoppa fram och tillbaka mellan två olika personer, när den är så liten. Alla som har någon form av utb ang barnpsykologi vet detta, så och familjerätten, det är därför mamman har ensam vårdnad från start, detta är inte någon förlegad lag som kommer att ändras. Det ultimata bästa för barnet är väl när föräldrarna bor ihop och kommer bra överens. 
    Men kära nån, nu ger jag upp. Jag har inte rekommenderat vv bland mycket annat.
    Du slarvläser och lägger in dina egna värderingar och lägger det i mitt knä.
    Det är helt enkelt omöjligt att diskutera med dig eftersom du inte diskuterar det jag skriver, du diskuterar dina åsikter du tror är mina.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Anonym (x)

I Finland har de inte vecka vecka boende förrän 3 -års ålder. De kallar det så.
     Kan vara en fingervisning, att ett mkt litet barn faktiskt behöver sin mamma och allra bäst är om mamman kan bli första och tryggaste anknytningen. För barnets bästa.

Sedan kommer annat med åldern.

• Regnig måndag
    Anonym (x) skrev 2012-07-31 20:55:50 följande:
     Kan vara en fingervisning, att ett mkt litet barn faktiskt behöver sin mamma och allra bäst är om mamman kan bli första och tryggaste anknytningen. För barnets bästa.

Är det så statiskt att vi tre år så plingar det till och efter det kör de vv?

I Sverige rekommenderas inte vv innan tre men det beror mycket på barnet, några klarar det långt innan, andra långt senare. Problemet med lagstiftning och praxis många gånger primärt handlar om kultur och sedvänjor i första hand och sekundärt individens behov. Det skiljer alltså mellan olika länder och vad som är bäst fingervisning ska man passa sig för. I Frankrike är man föräldraledig i 3 månader tex och det skulle kunna tlkas som att det är en god fingervisning.
  • Anonym (sandra)
    Anonym (x) skrev 2012-07-31 20:55:50 följande:

Familjerätten i sverige rekommenderar också varannan vecka fr 3 års ålder,
  • Chianti

Varannan vecka vid tre år ja, men det betyder inte att mamma är viktigare. Suck. Drt betyder att man måste byta OFTARE än var sjunde dag när barnet är yngre. Efter tre år klarar barn att vara ifrån en förälder sju dar på raken.
    Har alltså inte ett skit med mammas påstådda fördelar att göra utan handlar om greppbar tid för bebben.

• Regnig måndag
    Chianti skrev 2012-07-31 21:57:33 följande:
    Varannan vecka vid tre år ja, men det betyder inte att mamma är viktigare. Suck. Drt betyder att man måste byta OFTARE än var sjunde dag när barnet är yngre. Efter tre år klarar barn att vara ifrån en förälder sju dar på raken.
    Har alltså inte ett skit med mammas påstådda fördelar att göra utan handlar om greppbar tid för bebben.
    Ganska så många barn klarar inte av uppbrotten speciellt bra utan behöver en mer fast punkt så att byta oftare kan vara mycket sämre ur den aspekten.
  • Regnig måndag
    FrökenKanSjälv skrev 2012-07-31 22:23:08 följande:
    Regnig måndag:
    Hur menar du nu? Du skriver så motsägande saker så man inte förstår vad du menar.
    Eftersom jag inte vet vad du syftar på kan jag inte svara...
  • Anonym (x)

Jag tänker också på att det är av viss betydelse att mamma är anknytningsperson nr 1- det är inte ett "absolut" faktum- men om det bara är möjligt så är det av yppersta vikt att sträva efter. För barnets bästa.

Och herregud- ursäkta uttrycket- men man hinner skapa en relation. Båda föräldrarna fyller sin funktion och den ena kan inte ersätta den andra. Chilla lite- viktigt att också se till att relationen med den andra föräldern fungerar- för barnets bästa. Försöka komma överens, erbjud en lösning - var kreativ!  

Svar på tråden växelvis boende