• Aaliyah

Varför rosa och blått?

Ni som köper blå kläder till killar och rosa till tjejer, varför gör ni det?

• Svar på tråden Varför rosa och blått?
  • ProudMama

Jag köper både rosa, blått och alla möjliga olika färger till min dotter.

• Fenna

Vi bor utomlands och här finns inte rosa pojkkläder. Om var son vill ga emot normen kan han göra det när han blir gammal nog att välja sina egna kläder.  Sen tycker bade han och jag om blatt, vilket ocksa spelar in saklart. 

Jag har ingen dotter, men jag far väl erkänna att jag tycker att det är roligt att handla tjejkläder till min systers barn.

• Fenna
    Fenna skrev 2012-08-02 22:59:02 följande:
    Vi bor utomlands och här finns inte rosa pojkkläder. Om var son vill ga emot normen kan han göra det när han blir gammal nog att välja sina egna kläder.  Sen tycker bade han och jag om blatt, vilket ocksa spelar in saklart. 

Jag har ingen dotter, men jag far väl erkänna att jag tycker att det är roligt att handla tjejkläder till min systers barn.
    Kanske skulle ha förtydligat att han inte bara har blatt, men mest blatt och inget rosa. Tror inte att det kommer att paverka honom faktiskt.

• Elit
    Aaliyah skrev 2012-08-02 22:28:08 följande:
    Ni som köper blå kläder till killar och rosa till tjejer, varför gör ni det?
    Varför följer människor mode?

Jag håller med Fenna, den dagen han blir gammal nog kan han själv avgöra om han vill klä sig i tjejkläder (färger). Det kommer inte heller påverka deras personlighet på något sätt om han inte har rosa på sig eller hon inte har blått.
  • Elit
    Aaliyah skrev 2012-08-03 14:48:26 följande:
    Varför är blått en killfärg då?

Bra fråga men som många andra saker innom mode ändrar det sig över tiden. I olika kulturer har olika plagg varit mode för olika kön i viss mån. Det är inte det som är grejen. De flesta tycker det är väldigt praktiskt att man ex har en färg för vare kön så den som vill kan markera vilket kön sitt barn har. På sjukhus har man olika färg på täcken etc så man snabbt ser skillnad.
  • Veladis
    Elit skrev 2012-08-03 22:02:46 följande:

Bra fråga men som många andra saker innom mode ändrar det sig över tiden. I olika kulturer har olika plagg varit mode för olika kön i viss mån. Det är inte det som är grejen. De flesta tycker det är väldigt praktiskt att man ex har en färg för vare kön så den som vill kan markera vilket kön sitt barn har. På sjukhus har man olika färg på täcken etc så man snabbt ser skillnad.

På vilka sjukhus har de olika färg? Och var? på Intensiven? På Barnavd? På BB? Jag har aldrig varit med om det,  På sjukhuset i min hemstad har de haft en färg i åtminstone 10 år, och de har även tagit bort de rosa och blå lapparna i "plastbaljorna" som fanns när äldsta dottern födde för 9 år sedan. När jag själv föddes fick alla flickor en rosett fastlimmad i håret/på skulten. Men varför egentligen? varför spelar det så stor roll, varför måste man veta? Det har ingen medicinsk betydelse t ex på BB, och inte i ågot fall jag kan komma på annars heller.

Mina banr har blandade färger. Det kanske syns att de är flickro och pojkar ändå, det gör inget, varken eller. Antingen får folk undra, eller så får de fråga. Om de nu måste veta.
  • Elit

Kanske inte är så i Sverige, jag var på BB i USA senast och där hade de olika filtar (och toppluvor av någon anledning = )

Dock var min primära förklaring att de flesta människor tycker det är väldigt praktiskt eftersom de flesta människor inte har något problem med att visa sin könstillhörighet och inte heller sina barns könstillhörighet. Vidare följer de flesta någon form av mode och även gillar att klä sina barn efter någon form av mode.

• Elit
    Aaliyah skrev 2012-08-04 14:02:02 följande:
    Varför är det viktigt att snabbt kunna identifiera kön då?
    Viktigt och viktigt men brukar du klä dig som en man?

Svar på tråden Varför rosa och blått?