• Aaliyah

Varför rosa och blått?

Ni som köper blå kläder till killar och rosa till tjejer, varför gör ni det?

• Svar på tråden Varför rosa och blått?
  • Lingonbär
    Fenna skrev 2012-08-07 22:28:55 följande:
    Jag tror att det gäller de flesta val vi gör för vara barn. Nästan alla vill ju ge sina barn det bästa, sa värderar man tex utbildning ser man till att ens barn gar pa en bra skola och lägger ner tid pa att hjälpa till med skolarbetet (jag arbetar vid ett universitet och det är väldigt tydligt bland de föräldrar jag känner), är man intresserad av musik eller sprak ser man kanske till att ens barn börjar spela ett instrument eller ta en sprakkurs tidigt. Är man intresserad av genus och tror att det kommer att hjälpa ens barn kanske man vill sudda ut gränserna mellan könen. Tror man däremot att det är bättre för barnen med mer vanliga kläder väljer man det.
    Ja det tror jag med.
  • Pudding
    Elit skrev 2012-08-07 15:57:20 följande:
    På 70-talet var det ju väldigt inne med unisex och könsneutral uppfostran men så försvann den flugan tills den uppstod en 25 år senare igen. Det var ju inte så att den påverkade någonting och den kommer inte göra det nu heller. Därför känns det rätt småaktigt att diskutera detta som att det skulle vara en relevant fråga.
    Men stämmer det verkligen? Som jag har förstått det är dagens genusuppdelade barnmode en väldigt modern företeelse och tidigare klädde man små barn lika av praktiska skäl. Den stora skillnaden mot 70-talets unisexmode är att då var unisex även mode för vuxna. Om man kan kalla det en "fluga" hos barn var det i så fall en återkommande fluga. Att den nu verkar ha försvunnit för gott har väl mest med konsumtionsmönster att göra, och då menar jag vad marknaden erbjuder, inte vad konsumenterna efterfrågar. 
    Lingonbär skrev 2012-08-07 16:49:15 följande:
    Jag misstänker att det man gör när man "lär" sina barn ett mode är att man helt enkelt rustar dem inför vuxenlivet. Det är ju en 18 år lång process med målsättningen att de ska kunna bilda egen familj sen. Rent instinktivt vill vi ju säkra vår överlevnad. Så om man fostrar sina barn till riktiga karlakarlar och kvinnokvinnor som blir attraktiva på marknaden så ökar chansen för barnbarn och överlevnad för ens egna gener. Jag vet inte utan spånar bara nu vad det kan bero på det här med typiska pojk och flickkläder och vikten av det hos folk.   
    Nja, man ger väl sina barn de kläder som finns tillgängliga på pojk- och flickavdelningen i affärerna? Vore inte marknaden så uppdelad skulle ju alla klä sina barn könsneutralt även om vuxna fortfarande klädde sig feminint och maskulint. Tror att det är att övertolka det en aning att säga att det är för att "säkra vår överlevnad". 

Jag spånar också bara, kanske lite mer cyniskt än du.

• Aaliyah

Elit: vad fint. Har du någon statistik på vilka flickvänner du (inte) har haft också?

• Elit
    Pudding skrev 2012-08-08 10:46:43 följande:
    Men stämmer det verkligen? Som jag har förstått det är dagens genusuppdelade barnmode en väldigt modern företeelse och tidigare klädde man små barn lika av praktiska skäl. Den stora skillnaden mot 70-talets unisexmode är att då var unisex även mode för vuxna. Om man kan kalla det en "fluga" hos barn var det i så fall en återkommande fluga. Att den nu verkar ha försvunnit för gott har väl mest med konsumtionsmönster att göra, och då menar jag vad marknaden erbjuder, inte vad konsumenterna efterfrågar. 

Nja, kollar du på gamla bilder från 1920-talet så har ju pojkarna byxor och skjorta och flickorna kjol. Skulle gissa att det varit så sen industrialiseringens början. Vad konsumenterna efterfrågar och vad marknaden erbjuder brukar vara samma sak. Erbjuder du något som ingen efterfrågar så lär du ju inte få sålt det.

• PumpkinQueen
    Aaliyah skrev 2012-08-07 14:40:32 följande:
    Dessutom: du är en typisk produkt av Handelshögskolan. De killar som gått där är ofta osäkra sängvätare som tror att Gud har gett dem intelligens som kompensation för att de aldrig haft någon flickvän. Tyvärr är Gud orättvis, ni är inte intelligenta heller.
    Skönt att få detta utrett, en gång för alla. Glad

Själv trodde jag att det enorma behovet att bevisa att kvinnor och män ÄR olika (kvinnan så klart lite sämre än mannen) berodde på någon traumatisk barndomsupplevelse där personerna i fråga misstagits för flickor, på grund av sina små penisar.
  • Elit
    PumpkinQueen skrev 2012-08-29 13:36:33 följande:
    Skönt att få detta utrett, en gång för alla. Glad

Själv trodde jag att det enorma behovet att bevisa att kvinnor och män ÄR olika...
    Eller så beror det på att de förespråkar ett vetenskapligt förhållningssätt gentemot verkligheten? ; )

Eller gäller samma sak de som har ett desperat behov av att visa på det vetenskapliga stödet för evolutionen gentemot de som tror på kreationismen?

Ps: Jag visade ju, empiriskt, i inlägg #117 att hon hade fel men det missade du nog som vanligt ; )
  • PumpkinQueen
    Elit skrev 2012-08-29 13:43:08 följande:
    Eller så beror det på att de förespråkar ett vetenskapligt förhållningssätt gentemot verkligheten? ; )

Eller gäller samma sak de som har ett desperat behov av att visa på det vetenskapliga stödet för evolutionen gentemot de som tror på kreationismen?

Ps: Jag visade ju, empiriskt, i inlägg #117 att hon hade fel men det missade du nog som vanligt ; )

Visste du, att saker och ting faktiskt inte blir vetenskapliga bara för att du säger att de är det? De blir heller inte vetenskapliga för att du är sjukt otrevlig mot folk som inte håller med dig.
  • Elit
    PumpkinQueen skrev 2012-08-29 13:45:26 följande:

Visste du, att saker och ting faktiskt inte blir vetenskapliga bara för att du säger att de är det? De blir heller inte vetenskapliga för att du är sjukt otrevlig mot folk som inte håller med dig.
    Precis, det är därför jag hänvisar till källan som ofta är en vetenskaplig publikation alt. till deskriptiv statistik som jag gjorde i det inlägg som jag nämnde nyss.

Är det du eller jag som brukar be den andra att "hålla käften" när de kommer med icke önskvärd information? ; )

Ps: Här kan du själv läsa vad studenterna som läser master i "Economics"  har för snittintelligens ; )
  • PumpkinQueen
    Elit skrev 2012-08-29 14:03:49 följande:
    Precis, det är därför jag hänvisar till källan som ofta är en vetenskaplig publikation alt. till deskriptiv statistik som jag gjorde i det inlägg som jag nämnde nyss.

Är det du eller jag som brukar be den andra att "hålla käften" när de kommer med icke önskvärd information? ; )

Ps: Här kan du själv läsa vad studenterna som läser master i "Economics"  har för snittintelligens ; )

Som vanligt har din "statistik" ingenting med frågeställningen att göra. (Oavsett hur många gånger du publicerar den!) Frågan gällde att "vara en produkt av Handelshögskolan". Alltså vilken skola man gått i. Inte vilket ämne man läst. Sedan säger snittintelligens för en grupp ingenting om den enstaka individen. Det borde du känna till.

Sen tycker jag att du bör ta det som en komplimang att Aaliyah tolkar det som att du faktiskt pluggat vidare efter högstadiet. Jag tror knappast att du lyckats fullfölja någon eftergymnasial utbildning, med tanke på din oförmåga att hantera källhänvsningar.
  • Elit
    PumpkinQueen skrev 2012-08-29 14:19:44 följande:

Som vanligt har din "statistik" ingenting med frågeställningen att göra. (Oavsett hur många gånger du publicerar den!) Frågan gällde att "vara en produkt av Handelshögskolan". Alltså vilken skola man gått i. Inte vilket ämne man läst. Sedan säger snittintelligens för en grupp ingenting om den enstaka individen. Det borde du känna till.

Sen tycker jag att du bör ta det som en komplimang att Aaliyah tolkar det som att du faktiskt pluggat vidare efter högstadiet. Jag tror knappast att du lyckats fullfölja någon eftergymnasial utbildning, med tanke på din oförmåga att hantera källhänvsningar.

Då skall vi se var jag skall börja. Det är ju så många fel att det nästan blir komiskt.

Vilka ämnen tror du man läser på en handelshögskola? = )

Hon skriver "Dessutom: du är en typisk produkt av Handelshögskolan." Vidare skriver hon "De killar som gått där är ... ni är inte intelligenta heller." Observera vilka pronomen som används. Det är ju knappast någon tvekan om att hon gör ett påstående som är allmängiltigt för de killar som läser där. Detta gör det ju lätt för mig att att påvisa att hennes påstående är felaktigt eftersom jag sitter på data om deras relativa intelligens på gruppnivå.

Det glädjer mig dock att du faktiskt lärt dig något av det jag skrivit tidigare nämligen att gruppdata inte nödvändigtvis går att använda sig av för att uttala sig om en enskild individ.

Eftersom jag vunnit varenda faktadiskussion som du och jag haft så borde det ju vara bättre för din egen självkänsla att jag i alla fall har någon eftergymnasial utbildning. Annars blir det ju än mer pinsamt för dig. Jag antar vidare att du fortfarande inte har hittat ett enda exempel på att jag haft fel ännu? Tänkte väl det ; )

Svar på tråden Varför rosa och blått?