Veladis skrev 2012-08-06 21:38:26 följande:
Långsökt eller inte, det är fortfarande samma princip, ge barnen begränsningar utifrån kön.
Jag har aldrig på stått att just du begränsar dina barn. Jag tycker dock att man begränsar sina barn om man, när de är stora nog att välja själva, väljer ett klädesplagg eller en leksak och man säger nej på grund av vilket kön barnet har. Förstår du?
Att man säger nej när Anton vill gå till förskolan med storasysters hårband (som hon glatt lånar ut), att man säger "den är ju för killar" när Mira väljer en spindelmannentröja när man är ute på klädshopping, eller att man bryskt vänder på Theo som ska få välja en leksak i leksaksaffären med orden "Nä, nu hamna´ru fel, det här är ju bara tjejgrejer" när han står med tindrande ögon och koller på Littlest Pet Shop.
Då begränsar man.
Och kanske tycker jag det är lite enkelspårigt när man som mamam till en pojke inte ens går och tittar vilka fina kläder som finns på tjejavdelningen, och vice versa, bara för att man är så inkörd på att det ska vara från "pojk" på en pojk.
Ja jag förstår vad du menar. Men jag tror inte just den klädbegränsningen har någon betydelse för hur barnen blir sen som stora och om de blir jämställda eller ej eller vågar välja fritt vad de ska jobba med och hur de ska leva sina liv.
Precis som med Fennas barn så skulle mina söner vara de enda pojkar på förskolan som kom i tjejkläder. Det skulle märkas och de skulle förmodligen ifrågasättas av andra barn och kanske även uppmärksammas på annat sätt av fröknarna. Visst kan man låta sina barn upptäcka hur jobbigt det kan vara att bryta normen redan vid 3-4 års ålder men jag tror att det snarare skrämmer dem från att senare våga gå sin egen väg än lär dem att bli självständiga fritänkande individer. Jag anser helt enkelt att de är för små för att förstå och hantera detta med könsnormer och vad det innebär att avvika. Min roll som förälder bör gå ut på att vara en bra jämställd förebild och försöka ge dem en god självkänsla som grund att stå på. Det gör jag inte om jag låter dem gå på varenda mina och sen hävdar att det är omvärldens fel när de utsätts för saker som får dem att må dåligt.
Jag har för övrigt tittat i tjejavdelningarna utan att hitta något som jag tycker är passande att klä på mina söner.