• Aaliyah

Varför rosa och blått?

Ni som köper blå kläder till killar och rosa till tjejer, varför gör ni det?

• Svar på tråden Varför rosa och blått?
  • Elit
    Lingonbär skrev 2012-08-06 16:38:27 följande:
    Ok . Det borde väl spegla preferenserna, annars skulle det ju inte sälja tycker man. Åandra sidan är det två tredjedelar av kvinnorna som inte läser en om året. Kanske vill de ha något annat då. Ungefär som med barnkläderna, det är ju kul med andra färger än blå och rosa även om det är det enda som erbjuds ibland känns det som och det tycker nog de flesta.
    Nja, det framgår inte riktigt av statistiken (jag läste) om det är olika kvinnor eller om det är samma. En av tre kvinnor läser en sådan novell varje år men det behöver nödvändigtvis inte vara samma kvinnor som läser varje år. Men givetvis har du helt rätt i att de förmodligen inte bara läser den typen av böcker = )

• ljung och viol

Jag personligen skulle ha svårt att tända på en man i klänning och smink. Men klart att det finns andra som gör det fast det är nog ovanligt.

• Elit
    Fenna skrev 2012-08-06 16:47:16 följande:
    Och sa tycker jag lika som Elit ocksa, det hander inte sa ofta :).
    Haha, ibland så = )
  • Veladis
    Lingonbär skrev 2012-08-06 16:28:27 följande:

Noga och noga. Det känns naturligt att handla på pojkavdelningen precis som det är naturligt för mig att handla på damavdelningen. Små barn retas och skrattar åt varandra också om någon har fel attribut, precis som vuxna gör. Jag tycker det är fegt som vuxen att försöka ändra på normer genom att använda sina försvarslösa barn istället för att ta ansvaret själv och börja handla på dressman som kvinna om man nu tycker kläder är ett problem.

Vad grundar du det på?

Jag har nog varit med om att vuxna har pratat bakom rygg, men inte står och hånar någon, varken barn eller vuxen, helt öppet.
    Min erfarenhet med 10 år inom förskola och skola säger också att små barn sällan hånar och retas. Barn under 3 år bryr sig sällan om kläder och har ännu inte lärt sig vad andra anser är rätt och fel i klädväg. Äldre barn som medvetet går över könsgränserna är ofta självsäkra och ev ifrågasättande rycks det på axlarna åt. Om det ens kommer. Och komemr det kommentarer är det oftast frågor och undringar, inte hån och elaka skratt. Ett barn som hånar skulle jag vara mer orolig för än ett barn som klär sig i det andra könets kläder.

Sen det här, som ofta kommer upp, att man använder sitt barn som slagträ för att ändra normer. Jag gör på precis samma sätt när jag handlar kläder åt mina barn (så länge de inte kan vara med och välja själva) som till mig själv - jag väljer kläder jag gillar och tycker är fina och ändamålsenliga, oavsett på vilken avdelning eller i vilken butik jag hittar dem.
  • ljung och viol

De flesta människor ser man på vad de har för kön. Men det finns undantag. Kvinnor som klär sig och beter sig så manligt att de tas för en man. Läskigt!

• Veladis
    ljung och viol skrev 2012-08-06 16:56:39 följande:

De flesta människor ser man på vad de har för kön. Men det finns undantag. Kvinnor som klär sig och beter sig så manligt att de tas för en man. Läskigt!

Varför är det så läskigt? Varför behöver du bry dig öht över hur andra klär sig?
  • ljung och viol
    Veladis skrev 2012-08-06 16:58:14 följande:

Varför är det så läskigt? Varför behöver du bry dig öht över hur andra klär sig?

Typiskt feminister..
  • ljung och viol

Frågan är varför en kvinna vill bli tagen för en man. Kanske man är osäker på sin könsidentitet eller ngt.

• Louella
    ljung och viol skrev 2012-08-06 17:05:43 följande:
    Frågan är varför en kvinna vill bli tagen för en man. Kanske man är osäker på sin könsidentitet eller ngt.  

Ja, men om man nu är det, vad gör väl det? Alla får väl klä sig som de vill.
  • Lingonbär
    Veladis skrev 2012-08-06 16:56:14 följande:

Vad grundar du det på?

Jag har nog varit med om att vuxna har pratat bakom rygg, men inte står och hånar någon, varken barn eller vuxen, helt öppet.
    Min erfarenhet med 10 år inom förskola och skola säger också att små barn sällan hånar och retas. Barn under 3 år bryr sig sällan om kläder och har ännu inte lärt sig vad andra anser är rätt och fel i klädväg. Äldre barn som medvetet går över könsgränserna är ofta självsäkra och ev ifrågasättande rycks det på axlarna åt. Om det ens kommer. Och komemr det kommentarer är det oftast frågor och undringar, inte hån och elaka skratt. Ett barn som hånar skulle jag vara mer orolig för än ett barn som klär sig i det andra könets kläder.

Sen det här, som ofta kommer upp, att man använder sitt barn som slagträ för att ändra normer. Jag gör på precis samma sätt när jag handlar kläder åt mina barn (så länge de inte kan vara med och välja själva) som till mig själv - jag väljer kläder jag gillar och tycker är fina och ändamålsenliga, oavsett på vilken avdelning eller i vilken butik jag hittar dem.
    Ja prata bakom rygg är ju inte så trevligt det heller och det brukar märkas på vuxna människor som ser ner på någon att de även bemöter denne annorlunda, ofta med ett inslag av sarkasm och hånfullhet och framförallt utfrysning även om de försöker behärska sig.

Jag har inte tio års erfarenhet av förskola, endast ett par månader som jag själv jobbat men jag såg 5-6 åringar prata skit om varandra bakom ryggen för att en av dem hade fel kläder eller hårpynt eller vad det nu var, det krävs inte mycket. Jag håller med om att mindre barn inte bryr sig på samma sätt så då kunde man ju ändra modet om man känner för det. Det är ju bara det att det blir lite av ett tvångsmode. Och då får man ju ställa sig frågan, varför? Varför är det viktigt att pojkar ska gå klädda i tex rosa klänningar?  

Svar på tråden Varför rosa och blått?