• Aaliyah

Varför rosa och blått?

Ni som köper blå kläder till killar och rosa till tjejer, varför gör ni det?

• Svar på tråden Varför rosa och blått?
  • Parcae
    Fenna skrev 2012-08-06 22:22:01 följande:
    Men att som man vara jämställd har väl knappast nagot med klädstil att göra. Min partner och jag delar det mesta, men han skulle aldrig klä sig som mig och inte jag som honom.
    Sa jag det?
    Jag tror inte ens jag nämner jämställdhet i mitt inlägg.
  • Veladis
    Fenna skrev 2012-08-06 22:22:01 följande:
    Men att som man vara jämställd har väl knappast nagot med klädstil att göra. Min partner och jag delar det mesta, men han skulle aldrig klä sig som mig och inte jag som honom.
    Nej, det har inte så mycket med klädstil att göra. Det handlar inte om att "dela på det mesta med sin partner" heller.
    Det handlar om att män och kvinnor ska ha samma rättigheter och möjligheter i samhället. Kläder och färger är inte så viktigt, men att så många skiljer så hårt på könen där, är ju ett konkret exempel på, att vi kanske inte har kommit så långt i jämställdhetstänket som vi kanske tror...
  • Fenna
    Parcae skrev 2012-08-06 22:50:30 följande:
    Sa jag det?
    Jag tror inte ens jag nämner jämställdhet i mitt inlägg.
    Fast diskussionen handlade väl om kläder?
  • Fenna
    Veladis skrev 2012-08-06 22:54:45 följande:
    Nej, det har inte så mycket med klädstil att göra. Det handlar inte om att "dela på det mesta med sin partner" heller.
    Det handlar om att män och kvinnor ska ha samma rättigheter och möjligheter i samhället. Kläder och färger är inte så viktigt, men att så många skiljer så hårt på könen där, är ju ett konkret exempel på, att vi kanske inte har kommit så långt i jämställdhetstänket som vi kanske tror...
    Det haller jag med om, naturligtvis handlar jämställdhet i grunden om det. 

Samtidigt kan jag tycka att det är lite bakvänt att själv anse sig "lite mer vidsynt", men inte kunna acceptera att andra gör andra val. Kanske lite fel uttryck, men jag kommer inte pa nagot annat.
  • Parcae
    Fenna skrev 2012-08-06 23:02:09 följande:
    Fast diskussionen handlade väl om kläder?
    Nu är jag extremt förvirrad. Jag tror inte jag har sagt att diskussionen inte handlade om kläder, eller?
  • Fenna
    Parcae skrev 2012-08-06 23:11:31 följande:
    Nu är jag extremt förvirrad. Jag tror inte jag har sagt att diskussionen inte handlade om kläder, eller?
    Ok da missförstod jag, jag trodde att det var en utveckling av ditt inlägg #82.   
  • Veladis
    Fenna skrev 2012-08-06 23:09:51 följande:
    Det haller jag med om, naturligtvis handlar jämställdhet i grunden om det. 

Samtidigt kan jag tycka att det är lite bakvänt att själv anse sig "lite mer vidsynt", men inte kunna acceptera att andra gör andra val. Kanske lite fel uttryck, men jag kommer inte pa nagot annat.

Jag accepterar självklart att andra gör andra val. Men jag kanske tycker och tänker om det, att "så skulle jag inte göra, därför att...", som så mycket annat.  
  • Parcae
    Fenna skrev 2012-08-06 23:18:08 följande:
    Ok da missförstod jag, jag trodde att det var en utveckling av ditt inlägg #82.   
    Nej, det handlade nog mer om varför det uppfattas som något dåligt att vara kvinnlig som man. Jag menade inte alls att klädstilen skulle ha någonting med jämställdhet att göra.
  • Aaliyah

Elit: berätta igen om hur du kommit på hur kvinnor är med hjälp av amerikansk chick-lit? Det var så sexigt.

• Fenna
    Veladis skrev 2012-08-06 23:20:56 följande:

Jag accepterar självklart att andra gör andra val. Men jag kanske tycker och tänker om det, att "så skulle jag inte göra, därför att...", som så mycket annat.  
    Ja, sa tänker nog de flesta. Jag har valt att klä min son i killkläder/neutrala kläder för att jag tycker bättre om de kläderna och för att det är vad hans kompisar har pa sig. Sen far han naturligtvis välja nagot annat själv om han vill när han blir äldre. Han skulle garanterat vara den enda pojken pa förskolan i klänning om jag hade satt pa honom det och jag anser att det skulle vara fel för det hade inte varit hans val att klä sig annorlunda. 

Har man däremot sina barn pa en förskola med genusinriktning och flera pojkar som kommer i klänning blir det en helt annan sak, men da har man ju ocksa pa ett sätt valt en rätt likriktad miljö.
Svar på tråden Varför rosa och blått?