• Aaliyah

Varför rosa och blått?

Ni som köper blå kläder till killar och rosa till tjejer, varför gör ni det?

• Svar på tråden Varför rosa och blått?
  • Aaliyah

Varför vara noga med att klä killar i vissa kläder om det ändå inte spelar någon roll?

• Elit
    Aaliyah skrev 2012-08-06 14:04:41 följande:
    Nä, det är klart, man vill ju inte riskera att könsrollerna förändras.
    Finns det ett självändamål att ändra mode för pojkar och flickor? Vi kan säkert byta så pojkar har rosa och flickor blått igen. Det är ju inte det som är poängen, poängen är att de flesta inte har något problem med att det finns vissa plagg/färger som är mer vanligt att pojkar använder och vissa som flickor använder och sen fungerar resten av kläderna för båda könen i olika utsträckning beroende på tyck och smak.

Det som är viktigt är väl att det inte har någon som helst betydelse för hur de utvecklas, personlighet eller deras möjligheter när de blir stora?
  • Elit
    Lingonbär skrev 2012-08-06 14:06:32 följande:

Elit brukar du läsa damnoveller??!!
    Nja, jag läste en analys av en genomgång av romantiska noveller. Eftersom dessa romantiska noveller utgör 40 % av alla paperbacks i USA och nästan uteslutande läses av kvinnor (en av tre kvinnor läser en varje år) så tror jag ändå det speglar något av kvinnors preferenser. En intressant grej är att när man läser dessa noveller för män och kvinnor kommer de ihåg olika saker, kvinnor kommer ofta ihåg emotionella delarna mycket bättre och män de fysiska. Förutom åter igen, kvinnor som fått mycket testosteron som foster fokuserar mer på de fysiska.

• HEARM

jag undrar om det finns nån som bara har rosa kläder eller bara blå kläder. Mina barn har rosa, gula, röda, lila, svarta, blå, gröna, svarta,vita, gråa, Beige, orange och bruna kläder. Alla barnen har haft minst ett plagg av alla dessa färger. har en tjej o två killar. Dock är det bara tjejen som haft klänning o kjol. jo grabbarna ibland när de varit hemma o tagit på sig själv. volanger blommor o sånt som jag tycker är tjejigt har bara tjejen haft. och skjorta o slips har grabbarna haft med "finbyxor" för det tycker jag är grabbigt och fint och hon har aldrig haft det.

• Lingonbär
    Aaliyah skrev 2012-08-06 15:18:11 följande:
    Varför vara noga med att klä killar i vissa kläder om det ändå inte spelar någon roll?

Noga och noga. Det känns naturligt att handla på pojkavdelningen precis som det är naturligt för mig att handla på damavdelningen. Små barn retas och skrattar åt varandra också om någon har fel attribut, precis som vuxna gör. Jag tycker det är fegt som vuxen att försöka ändra på normer genom att använda sina försvarslösa barn istället för att ta ansvaret själv och börja handla på dressman som kvinna om man nu tycker kläder är ett problem.
  • Elit
    Lingonbär skrev 2012-08-06 16:28:27 följande:

Noga och noga. Det känns naturligt att handla på pojkavdelningen precis som det är naturligt för mig att handla på damavdelningen. Små barn retas och skrattar åt varandra också om någon har fel attribut, precis som vuxna gör. Jag tycker det är fegt som vuxen att försöka ändra på normer genom att använda sina försvarslösa barn istället för att ta ansvaret själv och börja handla på dressman som kvinna om man nu tycker kläder är ett problem.
  • Lingonbär
    Elit skrev 2012-08-06 15:48:04 följande:
    Nja, jag läste en analys av en genomgång av romantiska noveller. Eftersom dessa romantiska noveller utgör 40 % av alla paperbacks i USA och nästan uteslutande läses av kvinnor (en av tre kvinnor läser en varje år) så tror jag ändå det speglar något av kvinnors preferenser. En intressant grej är att när man läser dessa noveller för män och kvinnor kommer de ihåg olika saker, kvinnor kommer ofta ihåg emotionella delarna mycket bättre och män de fysiska. Förutom åter igen, kvinnor som fått mycket testosteron som foster fokuserar mer på de fysiska.

Ok . Det borde väl spegla preferenserna, annars skulle det ju inte sälja tycker man. Åandra sidan är det två tredjedelar av kvinnorna som inte läser en om året. Kanske vill de ha något annat då. Ungefär som med barnkläderna, det är ju kul med andra färger än blå och rosa även om det är det enda som erbjuds ibland känns det som och det tycker nog de flesta.
  • Fenna
    Lingonbär skrev 2012-08-06 16:28:27 följande:
    Och sa tycker jag lika som Elit ocksa, det hander inte sa ofta :).
  • ljung och viol

Jag tycker det är bra att det är olika kläder för män och kvinnor. Ex när man gifter sig brukar kvinnan ha klänning, skulle se konstigt ut om mannen hade det också.

Svar på tråden Varför rosa och blått?