• Aaliyah

Varför rosa och blått?

Ni som köper blå kläder till killar och rosa till tjejer, varför gör ni det?

• Svar på tråden Varför rosa och blått?
  • Elit
    Aaliyah skrev 2012-08-05 19:46:54 följande:
    Supersemlan: det lär du inte få, tyvärr. Det finns nämligen ingen obskyr statistik att hänvisa till.
    Nu blir jag nyfiken, har du gått ur gymnasiet? Jag gillar att du utan att sitta på någon egen information eller vetenskapligt stöd uttalar dig om massor med saker som du inte har en aning om. Det vetenskapliga stöd som finns kan enkelt avfärdas med att den är "obskyr" då den inte stämmer med din ideologiska övertygelse.
  • Veladis
    Elit skrev 2012-08-05 18:20:13 följande:
    Det är ju ett unisex arbetsplagg. Frågan är om du klär dig i kostym och slips när du skall till kontoret?

Du får ju givetvis klä dig som du vill och du får givetvis klä dina barn som du vill men det har ju aldrig varit frågan. Går du däremot ut i en clowndress så kommer förmodligen människor titta på dig och tycka det är konstigt eftersom man i vanliga fall följer visa klädkoder. Det får man givetvis tycka vad man vill om och man får tycka vad man vill om de som bryter dem.

Sen är ju kön en av variablerna du använder dig för att tolka vad människor säger och menar tillsammans med ex. ålder, bakgrund, etnicitet etc.

Frågan är om ens alla tycker det är "manligt" med kostym och slips. Eller att jobba på kontor.

Klädkoder - ja, men varför måste kön vara inblandat i det? Räcker det liksom inte med kategorier, typ arbetskläder, fritidskläder, osv. Jag skulle ju inte gå på bröllop i skitiga jeans och foppatofflor, men det skulle ju inte min man göra heller, förhoppningsvis. Däremot är det något vi båda skulle kunna ha hemma om vi ska städa garaget eller kratta grusgången. Och vi skulle båda se propra nog ut för mötet på banken ut i en välstruken skjorta och ett par snygga svarta byxor. Och vi skulle smälta in båda två på stranden i en vid fladdrig t-shirt och knälånga shorts och en handduk slängd över axeln. Förmodligen skulle itne många höja på ögonbrynet om vi båda hade sarong över badkläderna heller. 

Många framhåller ju arv före miljö, våra biologiska olikheter som man och kvinna hålls för viktigare än de sociala strukturer och mönster vi alla är en del av. 
    Men om nu det biologiska är så viktigt, om nu vi är varandras raka motsat, män från mars och kvinnor från venus, varför måste vi då klä oss helt olika och dessutom i olika färger, för att markera det? Det borde ju synas ändå.     
  • fortsätt paddla

Just nu köper jag rosa till femåringen. Personligen tycker jag inte alls om rosa ( mest för att jag inte passar i det) men det är vad som går hem nu. Hon är inne i prinsess/ Kitty och fluff fasen som går på många dagis. Hon får hållas och så hoppas jag att hon överdoserar och växer ifrån det.
    Storasyster gjorde det och har betydligt bättre smak nu.
    Jämställdhet sitter inte i kläderna, min " prinsessa" leker och skitar ner sig lika mycket vilken färg hon än har på sig, även om den är ful.

• supersemlan
    Elit skrev 2012-08-05 20:05:35 följande:
    Om jag säger att jag ofta blir diskriminerad på arbetsmarknaden och är en svensk kille reagerar man ju olika från en svart person eller om någon säger att de tycker det är obehagligt att gå ut på kvällen tolkar man det ju olika om personen är 80 år eller en unga kvinna eller vältränad atlet etc. Vidare om du säger att unga män brukar bjuda mig på drinkar på krogen och är en kille så tolkar man det ju annorlunda än om en tjej säger det etc.
    Självklart är det som du säger, jag tvivlar inte på att vi tolkar utsagor olika beroende på våra fördomar om dem som talar. Frågan är om det alla gånger är positivt? Det är naturligtvis svårt att komma ifrån då det gäller vuxna, eftersom kön och hudfärg m.m. oftast är så uppenbart. Men - och eftersom tråden handlar om barnens kläder - då det är barn som talar och kön blir en variabel för hur vi förstår vad barnen säger??  Det talar i så fall snarare för att dölja barnets kön så länge som möjligt. För ingen av oss vill väl bemöta och behandla barnen olika utifrån barnens kön? 
  • Aaliyah

Elit: Ett nej från en "partner eller älskarinna" betyder i vissa sammanhang ja alltså? Ska vi tro att det betyder att om en kvinna som är "en partner eller älskarinna" säger nej till sex så menar hon ja? Är det självaste Kerstin Sandels vi har i tråden?

• Elit
    Veladis skrev 2012-08-05 21:41:43 följande:

Frågan är om ens alla tycker det är "manligt" med kostym och slips. Eller att jobba på kontor.

Klädkoder - ja, men varför måste kön vara inblandat i det? Räcker det liksom inte med kategorier, typ arbetskläder, fritidskläder, osv. Jag skulle ju inte gå på bröllop i skitiga jeans och foppatofflor, men det skulle ju inte min man göra heller, förhoppningsvis. Däremot är det något vi båda skulle kunna ha hemma om vi ska städa garaget eller kratta grusgången. Och vi skulle båda se propra nog ut för mötet på banken ut i en välstruken skjorta och ett par snygga svarta byxor. Och vi skulle smälta in båda två på stranden i en vid fladdrig t-shirt och knälånga shorts och en handduk slängd över axeln. Förmodligen skulle itne många höja på ögonbrynet om vi båda hade sarong över badkläderna heller. 

Många framhåller ju arv före miljö, våra biologiska olikheter som man och kvinna hålls för viktigare än de sociala strukturer och mönster vi alla är en del av. 
    Men om nu det biologiska är så viktigt, om nu vi är varandras raka motsat, män från mars och kvinnor från venus, varför måste vi då klä oss helt olika och dessutom i olika färger, för att markera det? Det borde ju synas ändå.     
    Ja det gör nog de flesta.

Du behöver givetvis inte visa vilket kön du tillhör genom kläder eller du kan visa att du vill tillhöra det andra könet genom att klä sig i deras kläder. Eftersom kön är ganska oväsentligt enligt dig så gör det väl inget om människor som gärna vill följa mode och ha ibland ha kläder som är typisk kvinnliga eller manliga får göra så? Det är ju bara en extremt liten minoritet ideologer som inte vill detta och de behöver inte heller göra det.

För att de vill? För att de trivs med det?
  • Elit
    supersemlan skrev 2012-08-06 10:19:17 följande:
    Självklart är det som du säger, jag tvivlar inte på att vi tolkar utsagor olika beroende på våra fördomar om dem som talar. Frågan är om det alla gånger är positivt? Det är naturligtvis svårt att komma ifrån då det gäller vuxna, eftersom kön och hudfärg m.m. oftast är så uppenbart. Men - och eftersom tråden handlar om barnens kläder - då det är barn som talar och kön blir en variabel för hur vi förstår vad barnen säger??  Det talar i så fall snarare för att dölja barnets kön så länge som möjligt. För ingen av oss vill väl bemöta och behandla barnen olika utifrån barnens kön? 
    Det som är intressant är ju att vi snarare underskattar skillnaderna än tvärt om. Intressant är ju vidare att nästan all skillnad i hur vi bemöter barn kan förklaras av barnens eget beteende. Jag visade ju att 172 studier på 28 000 barn visar att vi nästan inte gör skillnad på killar och tjejer när det är små. Framförallt så har jag visat att det ändå inte spelar någon roll eftersom föräldrar och dagispersonal ändå knappt har någon påverkan. Ex. homosexuella barn och tjejer som fått mycket testosteron beter sig ändå som de andra könet oavsett om de utsätts för samma vuxenvärld och kultur.

Så det talar väl för att det inte spelar någon roll och att vuxna kan klä sina barn som de vill? Personligen vill jag ju även säga att problemet är att barnen får göra för mycket och saknar begränsningar, inte tvärt om. 
  • Veladis
    Elit skrev 2012-08-06 11:23:17 följande:
    Ja det gör nog de flesta.

Du behöver givetvis inte visa vilket kön du tillhör genom kläder eller du kan visa att du vill tillhöra det andra könet genom att klä sig i deras kläder. Eftersom kön är ganska oväsentligt enligt dig så gör det väl inget om människor som gärna vill följa mode och ha ibland ha kläder som är typisk kvinnliga eller manliga får göra så? Det är ju bara en extremt liten minoritet ideologer som inte vill detta och de behöver inte heller göra det.

För att de vill? För att de trivs med det?

Ja, mångat ycker nog det är manligt, men en hel den tycker nog också att det gränsar till "fjolligt" och tycker det är manligare med blåjeans, flanellskjorta och Helly Hansen och män som jobbar med skogsbruk eller som hantverkare, t ex. Ytterligare några kanske tycker att höjden av manlighet är en långhårig, skäggig motorcykelknutte eller en pudellockig alv-lik glamrockare med leopardtights. Där finns en av mina poänger - vad som är manligt och inte är inte något fast definerat, utan på en flytande skala och beroende av olika människors tyckande och åsikter. 

Och nej, det gör mig ingenting att människor klär sig olika. Men min förhoppning är ju att man klär sig som man vill och känner sig bekväm med, oavsett om det är innejeansen för tillfället, flanellskjorta eller en batikmönstrad sarong. Och inte för att man omedvetet eller medvetet följer någon mall eller stereotyp för hur man förväntas ska vara från andra. Och när det gäller barn, som i den här tråden, så tycker jag att man ska vara öppensinnad och låta barnen känna sig fram själva till stor del, vad gälelr färger och plagg.

Nej, kön är inte särskilt ivktigt i många sammanhang enligt mig. Uppenbarligen tycker du annorlunda, och jag vill gärna veta varför det är så viktigt. med andra argument än att "många tycker så". Varför är det viktigt att veta vilket kön den främmande bebisen har, människan du möter en sekund på gatan, personen som sitter bredvid dig på bussen? Personen i kassan? Varför?    
  • Elit
    Aaliyah skrev 2012-08-06 11:05:28 följande:
    Elit: Ett nej från en "partner eller älskarinna" betyder i vissa sammanhang ja alltså? Ska vi tro att det betyder att om en kvinna som är "en partner eller älskarinna" säger nej till sex så menar hon ja? Är det självaste Kerstin Sandels vi har i tråden?
    Självklart är det ofta så. Jag vet inte hur ofta en tjej som följt med hem sagt "bara så du vet kommer vi inte ha sex" och inom en snar framtid så sätter man på henne och ingen är nöjdare än hon. Du kanske även borde läsa lite "romantiska noveller" som kvinnor generellt älskar. Du skulle nog bli förvånad hur ofta det sägs nej men menas ja.

Åter igen, ingen verkar kunna mindre än du. Har du gett upp gällande löneskillnader i den andra tråden?
Svar på tråden Varför rosa och blått?