• Aaliyah

Varför rosa och blått?

Ni som köper blå kläder till killar och rosa till tjejer, varför gör ni det?

• Svar på tråden Varför rosa och blått?
  • Veladis
    Elit skrev 2012-08-04 15:15:21 följande:
    Viktigt och viktigt men brukar du klä dig som en man?

Det beror nog på hur man definerar "klä sig som en man".En del skulle nog säga det, andra inte. Men oavsett om jag tar på mig min makes verkstadsoverall eller pumps och snäv klänning så syns det att jag är kvinna. Men den enda gången jag kan tänka mig att det är riktigt viktigt vilket kön jag har är då någon tänkt avla barn med mig och det är ju inte så ofta. Och inget som gör att man måste klä småbarn i olika färger för att markera kön.
  • Fenna

Jag kan ocksa tycka att de traditionella babyfärgerna ljusbla och ljusrosa är enformiga och jag har lite svart att första hur det har blivit sa normativt.

Fran jämställdhetssynpunkt däremot kan jag inte riktigt se varför det skulle vara en stor fraga. Ibland känns det lite som om det är nagot som folk som lever väldigt traditionellt men ända vill verka för jämställdhet tycker är viktigt. Fast jag kan ju vara fel ute, grundar det mest pa vad jag sett i min omgivning och i media.

• Dr Evans

Vi använder alla färger på våra barn. Och kjol och puffärm eller nitar eller whatever. Det är så enormt tröttsamt att rosa fått någon slags stämpel som "flickfärg". Vad betyder det? Det är inte det minsta viktigt för mig att en okänd omedelbart kan könsbestämma mina barn. Jag vill att de ska bli starka

• Dr Evans

Och våga ha en egen stil och smak. (skulle det stå innan texten bröts av)

• Veladis
    Fenna skrev 2012-08-04 21:45:15 följande:
    Jag kan ocksa tycka att de traditionella babyfärgerna ljusbla och ljusrosa är enformiga och jag har lite svart att första hur det har blivit sa normativt.

Fran jämställdhetssynpunkt däremot kan jag inte riktigt se varför det skulle vara en stor fraga. Ibland känns det lite som om det är nagot som folk som lever väldigt traditionellt men ända vill verka för jämställdhet tycker är viktigt. Fast jag kan ju vara fel ute, grundar det mest pa vad jag sett i min omgivning och i media.

Jag tror inte det en viktig fråga för särskilt många egentligen. Men det är en grej som är lätt att halka in på t ex på sådana här föräldraforum.
  • Flo

Jag tycker rosa är hemskt på barnkläder förutom på ETT enda plagg - Skjortor för pojkar.
    Lila, rött och blått tycker jag är sött till både pojkar och flickor.
    Andra färger, t.ex vitt, gult och grått är neutrala färger, lite tråkiga men passar båda.
    Sedan finns det färger jag inte gillar alls på barnkläder oavsett kön - Svart och orange. 

Jag tycker att alla färger passar lika bra till både pojkar och flickor, men rosa har jag svårt för. 
    Passar inte alls på kläder, förutom just skjortor då.  

• Fenna
    Veladis skrev 2012-08-04 21:52:04 följande:

Jag tror inte det en viktig fråga för särskilt många egentligen. Men det är en grej som är lätt att halka in på t ex på sådana här föräldraforum.
    Sa kan det nog vara.
  • Aaliyah

Eftersom det finns ett stort antal frågor om detta så tänkte jag att jag att de som är noga med det här med blått och rosa skulle få komma till tals. Men det verkar inte vara några sådana som hittat hit.

Svar på tråden Varför rosa och blått?