Varför rosa och blått?
Ni som köper blå kläder till killar och rosa till tjejer, varför gör ni det?
Ni som köper blå kläder till killar och rosa till tjejer, varför gör ni det?
Jadå, ibland har jag blått till och med
Veladis:
Jag kan ocksa tycka att de traditionella babyfärgerna ljusbla och ljusrosa är enformiga och jag har lite svart att första hur det har blivit sa normativt.
Fran jämställdhetssynpunkt däremot kan jag inte riktigt se varför det skulle vara en stor fraga. Ibland känns det lite som om det är nagot som folk som lever väldigt traditionellt men ända vill verka för jämställdhet tycker är viktigt. Fast jag kan ju vara fel ute, grundar det mest pa vad jag sett i min omgivning och i media.
Vi använder alla färger på våra barn. Och kjol och puffärm eller nitar eller whatever. Det är så enormt tröttsamt att rosa fått någon slags stämpel som "flickfärg". Vad betyder det? Det är inte det minsta viktigt för mig att en okänd omedelbart kan könsbestämma mina barn. Jag vill att de ska bli starka
Och våga ha en egen stil och smak. (skulle det stå innan texten bröts av)
Jag tycker rosa är hemskt på barnkläder förutom på ETT enda plagg - Skjortor för pojkar.
Lila, rött och blått tycker jag är sött till både pojkar och flickor.
Andra färger, t.ex vitt, gult och grått är neutrala färger, lite tråkiga men passar båda.
Sedan finns det färger jag inte gillar alls på barnkläder oavsett kön - Svart och orange.
Jag tycker att alla färger passar lika bra till både pojkar och flickor, men rosa har jag svårt för.
Passar inte alls på kläder, förutom just skjortor då.
Eftersom det finns ett stort antal frågor om detta så tänkte jag att jag att de som är noga med det här med blått och rosa skulle få komma till tals. Men det verkar inte vara några sådana som hittat hit.