Parcae skrev 2012-08-06 17:14:51 följande:
Små barn bryr sig sällan om kläder. Det är väl vi vuxna som lär barnen fokus på kläderna genom ett evigt tjatande om hur man ser ut i ett visst plagg.
Ska man låta bli att handla kläder man tycker om endast för att barnet kan bli retat? Hur gör man då om ens barn råkar ha glasögon eller rött hår? Det är ju ändå sådana typiska saker som folk menar att man blir retad för.
Det är i mina ögon ett ganska underligt argument. "Gör och se ut precis som alla andra för annars kan du bli retad".
Jag håller inte alls med, små barn lär sig ganska snabbt vilka kläder de gillar. Jag lovar, varken jag eller maken har sagt ett ord om spiderman här hemma, ändå var det tröjorna med spiderman som vi ärvt som blev de mest populära. Detta är ett år sen ca. Nu är det blixten maskin som gäller, hade ingen aning om vem det var förrän sonen började prata om honom och hur cool han är. Jag tror inte det är dagisfröknarna heller som lärt honom, de är ganska genusmedvetna. Så vem är det?! Vår son är tre år. Nu har ettåringen börjat peka entusiastiskt på spidermantröjorna. Men han kan ju ha lärt sig från brorsan. Ingen av dem springer upphetsat till hello kitty i affären. De leker inte heller med barbiedockorna jag köpt åt dem, de monterar sönder dem och kastar dem i nån hörna. Men det kanske är jag och min man eller annan vuxen som lärt dem det i hopp om att de ska bli obducenter?
Du får handla precis vilka kläder du vill till dina barn. Jag kommer göra allt som står i min makt för att lära mina ungar att inte reta andra. Men jag tänker inte klä på dem kläder som är riktade till tjejer för jag tycker inte det matchar mitt föräldraskap och min syn på saken. Jag vill inte behöva förklara för folk varför mina söner har tjejkläder. Då klär jag dem hellre såsom samhället förväntar sig nuförtiden, enligt modet, precis som jag gör med mig själv.