• Aaliyah

Varför rosa och blått?

Ni som köper blå kläder till killar och rosa till tjejer, varför gör ni det?

• Svar på tråden Varför rosa och blått?
  • ljung och viol
    Louella skrev 2012-08-06 17:07:41 följande:

Ja, men om man nu är det, vad gör väl det? Alla får väl klä sig som de vill.

Det gör väl folk redan eller? Jag uttryckte bara min åsikt. Obestämd
  • Louella
    ljung och viol skrev 2012-08-06 17:11:41 följande:
    Det gör väl folk redan eller? Jag uttryckte bara min åsikt.

Jovisst att du själv tycker det är oattraktivt är en sak, men bara för det behöver du inte störa dig på hur andra ser ut. Finns många stilar jag tycker är riktigt fula men det bryr jag mig inte om.
  • Parcae
    Lingonbär skrev 2012-08-06 16:28:27 följande:
    Noga och noga. Det känns naturligt att handla på pojkavdelningen precis som det är naturligt för mig att handla på damavdelningen. Små barn retas och skrattar åt varandra också om någon har fel attribut, precis som vuxna gör. Jag tycker det är fegt som vuxen att försöka ändra på normer genom att använda sina försvarslösa barn istället för att ta ansvaret själv och börja handla på dressman som kvinna om man nu tycker kläder är ett problem.
    Små barn bryr sig sällan om kläder. Det är väl vi vuxna som lär barnen fokus på kläderna genom ett evigt tjatande om hur man ser ut i ett visst plagg.
    Ska man låta bli att handla kläder man tycker om endast för att barnet kan bli retat? Hur gör man då om ens barn råkar ha glasögon eller rött hår? Det är ju ändå sådana typiska saker som folk menar att man blir retad för.
    Det är i mina ögon ett ganska underligt argument. "Gör och se ut precis som alla andra för annars kan du bli retad".
  • Veladis
    ljung och viol skrev 2012-08-06 17:02:30 följande:

Typiskt feminister..

Det var väl inget svar på frågan?
    ljung och viol skrev 2012-08-06 17:05:43 följande:
    Frågan är varför en kvinna vill bli tagen för en man. Kanske man är osäker på sin könsidentitet eller ngt.

Klär man sig alltid i manskläder för att man vill bli tagen för man?
    Lingonbär skrev 2012-08-06 17:10:07 följande:
    då får man ju ställa sig frågan, varför? Varför är det viktigt att pojkar ska gå klädda i tex rosa klänningar?  

Det är inte alls viktigt, och de "ska" inte. Poängen är att de ska få, om de själva vill.

• Aaliyah

Nu har tråden blivit lite vriden tror jag. Jag ville fråga dem som är noga med att klä pojkar i blått och flickor i rosa varför de gör det. Och har fått en massa skit om att feminister vill att män ska vara klädda i brudklänning på ICA eller vad det var... Varför är det viktigt att pojkar inte ska ha rosa?

• Lingonbär
    Parcae skrev 2012-08-06 17:14:51 följande:
    Små barn bryr sig sällan om kläder. Det är väl vi vuxna som lär barnen fokus på kläderna genom ett evigt tjatande om hur man ser ut i ett visst plagg.
    Ska man låta bli att handla kläder man tycker om endast för att barnet kan bli retat? Hur gör man då om ens barn råkar ha glasögon eller rött hår? Det är ju ändå sådana typiska saker som folk menar att man blir retad för.
    Det är i mina ögon ett ganska underligt argument. "Gör och se ut precis som alla andra för annars kan du bli retad".
    Jag håller inte alls med, små barn lär sig ganska snabbt vilka kläder de gillar. Jag lovar, varken jag eller maken har sagt ett ord om spiderman här hemma, ändå var det tröjorna med spiderman som vi ärvt som blev de mest populära. Detta är ett år sen ca. Nu är det blixten maskin som gäller, hade ingen aning om vem det var förrän sonen började prata om honom och hur cool han är. Jag tror inte det är dagisfröknarna heller som lärt honom, de är ganska genusmedvetna. Så vem är det?! Vår son är tre år. Nu har ettåringen börjat peka entusiastiskt på spidermantröjorna. Men han kan ju ha lärt sig från brorsan. Ingen av dem springer upphetsat till hello kitty i affären. De leker inte heller med barbiedockorna jag köpt åt dem, de monterar sönder dem och kastar dem i nån hörna. Men det kanske är jag och min man eller annan vuxen som lärt dem det i hopp om att de ska bli obducenter?

Du får handla precis vilka kläder du vill till dina barn. Jag kommer göra allt som står i min makt för att lära mina ungar att inte reta andra. Men jag tänker inte klä på dem kläder som är riktade till tjejer för jag tycker inte det matchar mitt föräldraskap och min syn på saken. Jag vill inte behöva förklara för folk varför mina söner har tjejkläder. Då klär jag dem hellre såsom samhället förväntar sig nuförtiden, enligt modet, precis som jag gör med mig själv. 

• Lingonbär
    Veladis skrev 2012-08-06 17:15:21 följande:

Det är inte alls viktigt, och de "ska" inte. Poängen är att de ska få, om de själva vill.

Ska få? Varför är det viktigt att barn får mer än bara pojkkläderna eller bara tjejkläderna att välja mellan? Det finns ju trots allt ganska mycket pojkkläder/flickkläder. Varför är just den valfriheten viktig? Jag bestämmer ju massor av andra saker åt mina barn, ofta genom att erbjuda en begränsad valmöjlighet så de slipper känslan av diktatur.
  • Louella
    Lingonbär skrev 2012-08-06 18:26:55 följande:
    Jag håller inte alls med, små barn lär sig ganska snabbt vilka kläder de gillar. Jag lovar, varken jag eller maken har sagt ett ord om spiderman här hemma, ändå var det tröjorna med spiderman som vi ärvt som blev de mest populära. Detta är ett år sen ca. Nu är det blixten maskin som gäller, hade ingen aning om vem det var förrän sonen började prata om honom och hur cool han är. Jag tror inte det är dagisfröknarna heller som lärt honom, de är ganska genusmedvetna. Så vem är det?! Vår son är tre år. Nu har ettåringen börjat peka entusiastiskt på spidermantröjorna. Men han kan ju ha lärt sig från brorsan. Ingen av dem springer upphetsat till hello kitty i affären. De leker inte heller med barbiedockorna jag köpt åt dem, de monterar sönder dem och kastar dem i nån hörna. Men det kanske är jag och min man eller annan vuxen som lärt dem det i hopp om att de ska bli obducenter? Du får handla precis vilka kläder du vill till dina barn. Jag kommer göra allt som står i min makt för att lära mina ungar att inte reta andra. Men jag tänker inte klä på dem kläder som är riktade till tjejer för jag tycker inte det matchar mitt föräldraskap och min syn på saken. Jag vill inte behöva förklara för folk varför mina söner har tjejkläder. Då klär jag dem hellre såsom samhället förväntar sig nuförtiden, enligt modet, precis som jag gör med mig själv. 

Så resonerar jag med. Min treåring är också väldogt bestämd med vad han vill ha på sig,, och flera av de andra dagisbarnen är likadana. Dock försöker jag alltid vidga hans vyer även om jag klär honom traditionellt pojkigt. Dvs om han säger att "rosa är en flickfärg" så säger jag att alla barn kan ha alla färger. Han har även enstaka rosa plagg och om han ville ha klänning skulle jag absolut låta honom ha det. Dock skulle jag aldrig annars uppmuntra honom till att klä sig tjejigt bara för sakens skull. Tror inte att kläderna är så viktiga, det är vilka värderingar man ger barnen som spelar störst roll.
  • Parcae
    Lingonbär skrev 2012-08-06 18:26:55 följande:
    Jag håller inte alls med, små barn lär sig ganska snabbt vilka kläder de gillar. Jag lovar, varken jag eller maken har sagt ett ord om spiderman här hemma, ändå var det tröjorna med spiderman som vi ärvt som blev de mest populära. Detta är ett år sen ca. Nu är det blixten maskin som gäller, hade ingen aning om vem det var förrän sonen började prata om honom och hur cool han är. Jag tror inte det är dagisfröknarna heller som lärt honom, de är ganska genusmedvetna. Så vem är det?! Vår son är tre år. Nu har ettåringen börjat peka entusiastiskt på spidermantröjorna. Men han kan ju ha lärt sig från brorsan. Ingen av dem springer upphetsat till hello kitty i affären. De leker inte heller med barbiedockorna jag köpt åt dem, de monterar sönder dem och kastar dem i nån hörna. Men det kanske är jag och min man eller annan vuxen som lärt dem det i hopp om att de ska bli obducenter?

Du får handla precis vilka kläder du vill till dina barn. Jag kommer göra allt som står i min makt för att lära mina ungar att inte reta andra. Men jag tänker inte klä på dem kläder som är riktade till tjejer för jag tycker inte det matchar mitt föräldraskap och min syn på saken. Jag vill inte behöva förklara för folk varför mina söner har tjejkläder. Då klär jag dem hellre såsom samhället förväntar sig nuförtiden, enligt modet, precis som jag gör med mig själv. 
    Det är nog svårt att dra några slutsatser från sitt eget liv eftersom vi människor har en tendens att se det vi vill se och dra de slutsatser vi vill dra. Det är bara att kika i sådana här trådar, de som färgkodar sina barn har ofta liknande erfarenheter som du och de som köper från båda avdelningarna har motsatta erfarenheter.

Jag är själv ganska gränsöverskridande i mitt klädval så det är väl mycket därför jag inte har några problem att handla kläder i alla färger till sonen. Det är definitivt inget politiskt ställningstagande, jag ser bara inte varför jag måste begränsa klädalternativen för honom för att han har snopp.
  • Veladis
    Lingonbär skrev 2012-08-06 18:33:31 följande:
    Ska få? Varför är det viktigt att barn får mer än bara pojkkläderna eller bara tjejkläderna att välja mellan? Det finns ju trots allt ganska mycket pojkkläder/flickkläder. Varför är just den valfriheten viktig? Jag bestämmer ju massor av andra saker åt mina barn, ofta genom att erbjuda en begränsad valmöjlighet så de slipper känslan av diktatur.

Därför att jag inte sätter kön som en faktor att sätta regler utifrån.  Jag kan sätta klädregler för mina barn utifrån t ex ålder eller vår ekonomi (nej, jag köper t ex ingen äkta skinnjacka eller skor med klack till någon för att det är för dyrt och för att skor med klack inte är barnvänligt), men varför ska jag sätta olika regler utifrån deras kön? Du får ha rosa, du får inte, för du är kille. Då kan man lika gärna fortsätta med du får dansa balett, du får inte, du får bli barnskötare, du får inte... 
Svar på tråden Varför rosa och blått?