• Aaliyah

Varför rosa och blått?

Ni som köper blå kläder till killar och rosa till tjejer, varför gör ni det?

• Svar på tråden Varför rosa och blått?
  • Lingonbär
    supersemlan skrev 2012-08-07 13:40:57 följande:

För visst borde vi kunna enas om att bruket att klä flickor i rosa och pojkar i blått, inte på något sätt motsvarar en naturlig skillnad utan är ett sätt föräldrar har att skapa skillnad, eller om du så vill synliggöra en skillnad som vuxenvärlden - rimligtvis inte de nyfödda barnen - tycker är viktig?  
    Så är det ju. Människor tycker att kön är viktigt och vill uppmärksamma det. Varför det är så vet jag inte men jag gissar att det hänger ihop med någon instinktiv drift som ska säkra vår överlevnad. Mode är bara ett sidospår som skapas utifrån den driften. Mode tar man sen med sig till sina barn precis som man gör med matvanor tex. Att äta är ju också en naturlig drift och matkultur en vidareutveckling som stammar från den driften. Och de flesta erbjuder sina barn samma mat som de själva äter.
  • Aaliyah

Elit: alla kvinnor är efterblivna. Det kommer från våra äggstockar. Du har säkert statistik på det.

• Aaliyah

Dessutom: du är en typisk produkt av Handelshögskolan. De killar som gått där är ofta osäkra sängvätare som tror att Gud har gett dem intelligens som kompensation för att de aldrig haft någon flickvän. Tyvärr är Gud orättvis, ni är inte intelligenta heller.

• supersemlan
    Lingonbär skrev 2012-08-07 13:51:18 följande:
    Så är det ju. Människor tycker att kön är viktigt och vill uppmärksamma det. Varför det är så vet jag inte men jag gissar att det hänger ihop med någon instinktiv drift som ska säkra vår överlevnad. Mode är bara ett sidospår som skapas utifrån den driften. Mode tar man sen med sig till sina barn precis som man gör med matvanor tex. Att äta är ju också en naturlig drift och matkultur en vidareutveckling som stammar från den driften. Och de flesta erbjuder sina barn samma mat som de själva äter.
    Bra liknelse med matkultur tycker jag. Vad vi gillar att äta hänger ju ihop med både direkt fysiska reaktioner och kulturella mattrender. Det är ganska fascinerande ändå att tänka på hur mycket skit vi stoppar i oss bara för att vi är hungriga, som strängt taget inte har någonting att göra med vad vi faktiskt behöver för vår överlevnad (ostbågar, coca cola, godis, bara för att nämna några saker). Kulturen vi har skapat verkar alltså ha fört oss ganska långt från naturen, även om det är omöjligt att skilja det ena från det andra, eller dra en gräns över huvud taget. Jag tror att samma gäller för i princip alla andra områden i livet. 

Jag tycker ändå att det är intressant att fundera över varför vi tycker att kön är så viktigt att uppmärksamma hos barn, med tanke på att det egentligen inte blir riktigt relevant för vår överlevnad först i vuxen ålder. Det har ju inte alltid varit lika viktigt. 

Det här är Baby Bobby, från 1920:

Och ett unisex-mönster från 1970:

• supersemlan

...oops, råkade trycka på "posta" istället för att ladda upp bilden:

• Elit
    Aaliyah skrev 2012-08-07 14:28:34 följande:
    Elit: alla kvinnor är efterblivna. Det kommer från våra äggstockar. Du har säkert statistik på det.
    Nej, eftersom det inte stämmer.
    Aaliyah skrev 2012-08-07 14:40:32 följande:
    Dessutom: du är en typisk produkt av Handelshögskolan. De killar som gått där är ofta osäkra sängvätare som tror att Gud har gett dem intelligens som kompensation för att de aldrig haft någon flickvän. Tyvärr är Gud orättvis, ni är inte intelligenta heller.

Vänta nu, snittintelligens bland masterstudenter i nationalekonomer är fjärde högst... Märkligt, hade du fel igen?
  • vad ska man heta

jag köper rosa för att jag tycker om rosa. är det inte det som är det viktigaste, att man köper det man tycker om, inte vad man SKA ha för att det bara ska vara så????

• Elit
    supersemlan skrev 2012-08-07 13:40:57 följande:

För visst borde vi kunna enas om att bruket att klä flickor i rosa och pojkar i blått, inte på något sätt motsvarar en naturlig skillnad utan är ett sätt föräldrar har att skapa skillnad, eller om du så vill synliggöra en skillnad som vuxenvärlden - rimligtvis inte de nyfödda barnen - tycker är viktig?  
    Det är ju vissa naturliga skillnader mellan könen men de påverkas ju inte av vilka kläder de har på sig. Så där kan vi nog enas. Däremot har vi generellt inget emot att visa att vi tillhör olika kön. Hur kläder skiljer sig åt över tiden skiftar ju och ibland har det funnit mer unisex (som din bilder verkar antyda) och det har ju ändå inte påverkat män och kvinnor utan var mode ett tag och sen försvann de. Jag tror det är extremt få som har något emot att vissa plagg (oavsett vilka) marknadsförs mer till ena könet.

På 70-talet var det ju väldigt inne med unisex och könsneutral uppfostran men så försvann den flugan tills den uppstod en 25 år senare igen. Det var ju inte så att den påverkade någonting och den kommer inte göra det nu heller. Därför känns det rätt småaktigt att diskutera detta som att det skulle vara en relevant fråga.
  • Lingonbär
    supersemlan skrev 2012-08-07 15:17:46 följande:
    Bra liknelse med matkultur tycker jag. Vad vi gillar att äta hänger ju ihop med både direkt fysiska reaktioner och kulturella mattrender. Det är ganska fascinerande ändå att tänka på hur mycket skit vi stoppar i oss bara för att vi är hungriga, som strängt taget inte har någonting att göra med vad vi faktiskt behöver för vår överlevnad (ostbågar, coca cola, godis, bara för att nämna några saker). Kulturen vi har skapat verkar alltså ha fört oss ganska långt från naturen, även om det är omöjligt att skilja det ena från det andra, eller dra en gräns över huvud taget. Jag tror att samma gäller för i princip alla andra områden i livet. 

Jag tycker ändå att det är intressant att fundera över varför vi tycker att kön är så viktigt att uppmärksamma hos barn, med tanke på att det egentligen inte blir riktigt relevant för vår överlevnad först i vuxen ålder. Det har ju inte alltid varit lika viktigt. 

Det här är Baby Bobby, från 1920:

Och ett unisex-mönster från 1970:

Ja det bygger mycket på kultur men också på rent naturliga saker. I länder där kylskåp är en bristvara är maten kryddigare för att inte göra folk sjuka tex. Att vi stoppar i oss skit håller jag inte riktigt med om. Vi lever längre än någonsin på maten vi äter idag så jättedålig kan den inte vara. Att folk gillar chips och sånt beror ju dels på instinkten att fylla på fettdepåerna inför en eventuell svält och sen blir man belönad i hjärnan när man äter socker och choklad och sånt.

Jag misstänker att det man gör när man "lär" sina barn ett mode är att man helt enkelt rustar dem inför vuxenlivet. Det är ju en 18 år lång process med målsättningen att de ska kunna bilda egen familj sen. Rent instinktivt vill vi ju säkra vår överlevnad. Så om man fostrar sina barn till riktiga karlakarlar och kvinnokvinnor som blir attraktiva på marknaden så ökar chansen för barnbarn och överlevnad för ens egna gener. Jag vet inte utan spånar bara nu vad det kan bero på det här med typiska pojk och flickkläder och vikten av det hos folk.   
  • Fenna
    Lingonbär skrev 2012-08-07 16:49:15 följande:
    Jag misstänker att det man gör när man "lär" sina barn ett mode är att man helt enkelt rustar dem inför vuxenlivet. Det är ju en 18 år lång process med målsättningen att de ska kunna bilda egen familj sen. Rent instinktivt vill vi ju säkra vår överlevnad. Så om man fostrar sina barn till riktiga karlakarlar och kvinnokvinnor som blir attraktiva på marknaden så ökar chansen för barnbarn och överlevnad för ens egna gener. Jag vet inte utan spånar bara nu vad det kan bero på det här med typiska pojk och flickkläder och vikten av det hos folk.   
    Jag tror att det gäller de flesta val vi gör för vara barn. Nästan alla vill ju ge sina barn det bästa, sa värderar man tex utbildning ser man till att ens barn gar pa en bra skola och lägger ner tid pa att hjälpa till med skolarbetet (jag arbetar vid ett universitet och det är väldigt tydligt bland de föräldrar jag känner), är man intresserad av musik eller sprak ser man kanske till att ens barn börjar spela ett instrument eller ta en sprakkurs tidigt. Är man intresserad av genus och tror att det kommer att hjälpa ens barn kanske man vill sudda ut gränserna mellan könen. Tror man däremot att det är bättre för barnen med mer vanliga kläder väljer man det.
Svar på tråden Varför rosa och blått?