• Anonym

Avtändning från helvetet....

Åh herre min jevvlar, detta är dag 4 på min opiat avtändning. Och, jag mår apa... Jag har missbrukat opiater i många år, men senaste året blev det tyngre grejjer, som oxycontin och morfin. Är uppe i megadoser, tex oxy 400 mg per dag, morfin ännu högre, typ ggr tre. Morfinet ger mig inget rus direkt, men jag mår bra, klarar av min vardag, har energi osv. Jag avtände en gång i våras också, låg däckad närmare två veckor, diarré från hell, absolut noll energi, kunde knappt stå upp, gick ner nästan tio kilo i vikt, bara sket och kunde inte äta. Och nu...samma sak...detta är alltså dag fyra på at. Dag ett var ok, dag två låg jag däckad, dag tre likaså. Igår började jag äta megadoser immodium mot diarré och det har hjälpt! Jag har även varit uppe idag, duschat, klätt på mig, kört till the drugstore för att köpa mer immodium. Varit på banken...vartenda steg har varit som att bestiga ett berg, känslan går ej att förklara. Jag darrar, mår psykiskt dåligt, dödsångest, det gör ont i hela kroppen.. Men, jag ser idag som en seger! Jag har orkat! Har tom tvättat, vikt tvätten, bäddat sängen! Det var som om jag var tvungen att heja på mig själv under tiden, jag ville bara lägga mig ner på golvet i fosterställning, men klarade det! Efteråt var det som att YESSS! Fan vad jag är bra! Nån som vart med om detta här också, avtändning av opiater? Herregud vad svårt det är! Och fan vad jag hatar mig själv som började igen för nu över tre månader sen efter första helvetes avtändningen. Aldrig mer, säger jag bara. Jag klarar ju ingenting på droger, allt är maskerat. Jag vill hitta mig själv igen, mitt riktiga jag. Hjälp, jag är så svag, känner mig så ensam, detta är inget någon vet om...jag skäms.

• Svar på tråden Avtändning från helvetet....
  • Anonym (Ont)
    Verktyg skrev 2012-08-26 19:24:43 följande:
    Smallsize: Du är väl medveten om att Temgesic är samma sak som Subutex! Det aktiva ämnet i båda är Buprenorfin som blockerar alla andra opiater(förutom Tramadol och Fentanyl).
    Alltså, slutar du med Oxy eller Morfin(eller annan Opioid förutom de två tidigare nämnda) och kort därefter tar en Temgesic så utlöser den Avtändningen omedelbart då den blockerar de andra medicinernas effekt på kroppen.!
    Vänta iallafall 24 timmar, kanske mera innan du tar Temgesicen så slipper du att må så dåligt!
    Konstigt att inte läkarna har talat om detta?

Alltså: Temgesic, Subutex, Suboxone, Norspan, Buprenotex och Buprenorfin är alla samma sak fast med olika namn och i en del fall även nått annat ämne blandat i tabletten(t.ex innehåller Suboxone både Buprenorfin och Naloxon)
    Det aktiva ämnet i dessa är dock samma och fungerar likadant, de blockerar Opioider..

Till TS: Deppa inte ihop för detta, ett steg fram och ibland blir det ett steg bak.. Händer nästan alla och det gör dig inget sämre än någon annan!
    jisses det är mycket man inte vet tack för infon
  • JOUICY

Feel ya! Ligger just nu, legat sen i onsdags natt.. Tänder av från heroin/subutex dock.. Och jag vrålade o skrek/grinade/hade vredesutbrott/grät i fosterställning om vartannat, dämpade det dock med wiskey o citodon, lugnande men hjälpte inte mer än att jag däckade av tillslut tack och lov.. Försökt söva mig genom d värsta, men, spytt, har rännskita, ilar/isar smärtande kallt in i benmärgen... Frossar så for jag tar av mig, svettas ihjäl så fort jag tar på mig. Ledvärk, Myrkrypningar, mjölksyra så fort jag rör mig, som du skriver minsta lilla är som att bestiga berg o overklighetskänslor nästan så d rinner kallt över en.. Kan känna mig främmande inför mina egna barn osv. O skammen... Tack o lov hjälpte min mamma o bror mig igenom d värsta två dygnen o höll mig inne.. Såg till att jag låg i framstypa sidoläge när jag tuppa av osv.. Mota mig när jag skrek o kämpade för o komma ut. Kroppen vred sig som en disktrasa, som en förlossning nästan.. Haha! O d e inte över än.. Ligger ännu med alla symptom bortsett från att jag klättrade på väggarna då när d var som värst. Legat sen onsdags.. Söndag nu.. Slog precis över tolv. Kan inte sova utan sömntabletter, helt utmattad men kan ändå inte sova. Opiat avis är nog d vidrigaste o vara med om.. Man klarar ju inte ens o sätta ord på alla symptom.. O skammen! Den är bland d värsta.. Som i mitt fall då krypa till korstet o be min underbara bror o mor om hjälp. Som givetvis blev bedrövade, men ändå aldrig sviker min sida. Min räddning!! Älskade mor o bror!! Tack o lov.. Hade aldrig klarat det annars... Fruktansvärt!!! Började som självmedicinering som vanligt. Har bara hållt mig flytande på opiaterna liksom, så råkade d bli ett halvår ca. Pga massa orsaker men kort förklarat, tog jag till d för o klara vardagen med all värk, sen gick det lite för långt. Så vips! Utan jag visste ordet av så hade det satt klorna i mig igen.. Fucking kört!!! TRO MIG! Du är inte ensam min vän... Du är inte ensam.. Du är en av många precis som jag som låtit opiaterna fått ett tag om dig.. Av vilket skäl är oväsentligt.. Alla bekämpar en strid man inte vet något om. Du ska inte skämmas. Det är inget man kan hjälpa, är d kort så e d om man inte motar d i tid.. Slinter o låter det gå för långt så d riktigt greppar tag om en.. Oftast omedvetet! Skäms inte. Inget o göra åt, bara kämpa på! Vi är många som sitter i samma båt... Kärlek/styrka

Mvh JOUICY CHAOS

• Anonym (Karina)

Hur har det gått ? Läst igenom hela tråden, kan inre annat än att tänka på er . Vilka kämpar !!

Jag har just nu med en avvänjning från opiaterna. Kramar

• Anonym (Yes)

Håller med vilka kämpar.

• Anonym (Karina)

Yes. Är du med beroende av opiater?

• Ellentina

Länge sedan någon skrev här. Men jag är i samma vidriga situation nu. Dag 1 bara men har redan fruktansvärd abstinens efter Oxy! Hjärnan minns dessutom jävligt väl hur de förra avgiftningarna gick. Har överlevt till dag 4 bara tidigare. Men denna gång...jag måste klara det!! Jag vill! Snälla snälla. Säg att man överlever? Cold turkey från ca 160 mg nu.

• Anonym (Tips till anhörig)

Anhörig till en som tänder av han sover extremt mycket varje dag, men har orkat äta och röra sig också. Jag är oerfaren hur jag bäst hanterar och hjälper, men det jag gjort hittills är att förstå honom inte vara arg /orolig , kolla till han då och då hjälpa till med allting, mat, vätska, peppa han. Bevara lugnet och hålla god ton och ha uppe humöret,låta han sova/vila när han vill det.

Finns det nåt särskilt jag ska tänka på utöver detta?

Tack för tråden den ger mig mer förståelse att även om det är svårt för anhöriga så är det tiofalt för den som kämpar igenom avtändningen.

• Ellentina

Jag kan tyvärr inte svara på det. Men man orkar absolut ingenting! Vill bara dö idag.

• Anonym (Beroende)

Jag äter själv oxikodon 2x20mg Depå samt 35mg oxynorm varje dag, dessförinnan åt jag tradolan 2x200mg. Totalt har jag nu stått på opiater lite över två år. Har en gammal skada och till en början åt jag tradolan 150mg bara vid behov. Det fungerade ett tag och vissa veckor tog jag inte alls. Denna period blev dock kortare o kortare och till sist åt jag varje dag. Jag får dessa av läkare men märker att smärtlindrande effekten blir allt sämre. Som jag läser i tråden har vissa stoppat i sig flera hundra mg, det skulle jag aldrig klara av. Blir lätt illamående och trött. Hoppas sluta med dessa men blir bara mer o mer förvirrad ju mer jag läser. Kan man inte trappa ur dessa ganska snabbt o inte dra ut på det. Samtidigt vill jag inte klippa det helt då att blir galen.

• klyban
    Anonym (Beroende) skrev 2018-03-05 23:57:01 följande:
    Jag äter själv oxikodon 2x20mg Depå samt 35mg oxynorm varje dag, dessförinnan åt jag tradolan 2x200mg. Totalt har jag nu stått på opiater lite över två år. Har en gammal skada och till en början åt jag tradolan 150mg bara vid behov. Det fungerade ett tag och vissa veckor tog jag inte alls. Denna period blev dock kortare o kortare och till sist åt jag varje dag. Jag får dessa av läkare men märker att smärtlindrande effekten blir allt sämre. Som jag läser i tråden har vissa stoppat i sig flera hundra mg, det skulle jag aldrig klara av. Blir lätt illamående och trött. Hoppas sluta med dessa men blir bara mer o mer förvirrad ju mer jag läser. Kan man inte trappa ur dessa ganska snabbt o inte dra ut på det. Samtidigt vill jag inte klippa det helt då att blir galen.

Är du rädd för bli beroende, så har du verkligen kommit fel då de är väldigt beroende framkallande.
    Redan vid ~8 veckors varaktig konsumtion så har man fått ett fysiskt beroende, och kommer ge AT efter man slutar.

Hur länge har du ätit varaktigt?
    Och vill du veta hur trevligt det är att vara utan, så är det bara låta bli och äta nån dag.

hur många meter var det?
  • Anonym (Beroende)

Har ätit i lite över två år totalt. Jag är väl medveten om AT men jag vill på något sätt komma fram till bästa sättet. Klippa rakt av har jag gjort förr o för mig är det inte en bra lösning. Ingen är bra men bättre alternativ för mig finns det.

• klyban
    Anonym (Beroende) skrev 2018-03-06 23:50:37 följande:
    Har ätit i lite över två år totalt. Jag är väl medveten om AT men jag vill på något sätt komma fram till bästa sättet. Klippa rakt av har jag gjort förr o för mig är det inte en bra lösning. Ingen är bra men bättre alternativ för mig finns det.

Och utan uppehåll under dessa år?
    Då kommer du ha nått och sätta tänderna i, och vänta gör det inte bättre.

Om du har smärtproblematiken kvar och måste medicinera denna senare, så kom ihåg ta aldrig mer än 8 veckor i rad.
    Utan gör uppehåll där, avgifta dig och sen återuppta.
    Så blir det bara lite besvärligt, mot nu som kommer garanterat bli en riktig pers i 1-2 veckor.

hur många meter var det?
  • Anonym (Beroende)

Att detta är en extremt beroende framkallande medicin har jag vetat länge. Jag har ätit oxikodon non stop i över ett år och vet att det är svårt att sluta. Jag tycker att det är idioti rent ut sagt att klippa helt och tro att det ska bli guld o gröna skogar. 9 av 10 faller tillbaka direkt och vad jag menar är att på något sätt kanske trappa ner dessa steg för steg under en tid. Då är det betydligt större chans att man klarar sig utan (om värken inte blir enorm) än att hålla på med detta jävla pundar uttryck "Cold turkey". Jag har använt droger förut men då av just de skälet att bli Beng. Nu har jag problem med smärta och jag har testat olika metoder innan jag fick detta av läkare. Hur som helst tror jag på att trappa ned och sedan ta tjuren vid hornen den dagen det är dags att gå utan. Jag är inte uppe i mongolid doser än heller som vissa, tex 400 mg per dygn. Visst att jag har dratt lite kola o så men jag har ingen pundar hjärna o pundar mentalitet. Jag tror o VET då jag slutat med tradd för o ligget man bara i sängen under denna period o tycker synd om sig själv så blir det så klart värre. Jag har heller aldrig haft ångest eller deprimerande trams i mig. Tradd, visst det var kroppsligt symtom men då inte på det sättet alla sagt tidigare. Känns lite som att det späs på i allas beskrivningar. Jag ska testa på de sättet jag tror på så får vi se. Jag är ingen idiot, det kan bli ett helvete men då har jag erfarit det själv. Lite så.

• Anonym (Beroende)

Och alla sa att tradd AT skulle vara si o så länge, för mig var det 2 dagar sen var det över. Går man o tänker på tabletterna hela dagarna efter så gör man sig själv en o tjänst. Jag är övertygad om att det är svårt men hur svårt ligger lite i hur man är som person också. Så är det med allt. Man måste ha karaktär o veta vad man vill.

Svar på tråden Avtändning från helvetet....