• AnnaOnIce

Syskonvagn

Kan ni tipsa mig om syskonvagn?

Min dotter kommer vara¨22 mån när jag får en bebbe till.
    Ska man köpa en vagn eller vänta`?

Vill ha en smidig vagn...

• Svar på tråden Syskonvagn
  • sarah

Vi hade bestämt oss för en UJ syskon vagn. Men jag kom på att jag förmodligen inte kommer använda syskonvagn särskilt mkt så vi ska försöka klara oss utan.

Min tjej kommer vara precis 2 år när bebisen kommer och jag kommer skifta mellan att ha bebis i sjal och Mathilda i vagn och tvärtom. Bebis i vagn, Mathilda i ergo på rygg eller på ståbräda.
    Man märker att hon utvecklas så mkt nu och håller på att bli en stor tjej och jag tror att hon snart inte kommer vilja åka särskilt mkt vagn mer.

verkar så bökigt med syskon vagn faktiskt.
    Men skulle jag köpa en så skulle det absolut bli en UJ alt. den billgare joggern från babytravel. Skulle aldrig köpa en Brio eller EJ. De är så tunga och klumpiga och jag får dagmamma stämmning av dem

• mariemamma

Vi har beställt en emmaljunga citycross. Den verkar stabil och bra passar för promenader.
    Stora kommer vara 20-21 månader.

• Europa

För er som funderar på EL eller Brion (också Double wave). Sätena är SMALA, dvs åtminstone vår kille av litet större modell, men ännu bara 16 månader får inte ordentligt plats med vinterkläder på bredvid en mjuklift. Ifall man vill ha en med båda barnen bredvid varandra rekommenderar jag Teutonias Team Alu - de är exakt lika breda som EL och Briona, men sätena flera cm bredare, dvs konforten för barnen mycket större. Skillanden är att på de övriga märkena är hjulen det bredaste på vagnen, medan Teutonia är lika breda över sätena som hjulen.

Vi har inte ännu bestämt vilken vagn vi kommer att köpa. Kommer främst att behöva den nästa vinter och då kan hjulen inte vara för små för då går det inte att köra med den i snön. Ståbräda tror jag inte att barn under 2,5 orkar längre sträckor och i snö funkar de inte heller så bra. För oss lutar det kanske mest mellan Teutonian och Gracos Duo Stadium, där de sitter efter varandra, men den har litet små hjul och handtaget kan man inte justera höjden på, så kan bli rätt tung för axlarna (litet för hög för mig) - men mycket billigare är den än de flesta andra och trots allt litet bättre kvalitet än paraplyvagnarna. Båda de här tror jag man kan användas längre tid än t.ex Phil & Teds där den mindre inte verkar kunna se något förbi den äldre, men har inte sett den vagnen live, så kanske jag har fel.

• Kadorran

Hejsan.....

Undrar bara om ni har adresser till dom vagnarna som ni pratar om..Är oxå på jakt efter tvilling/syskonvagn...

Kram

• Bebis04

Jag har bestämt mig för en teutonia team alu. Den är jätterymlig!!!!

• EST

Bebis04 Har du måtten på teutonian? Jag har sett den och är helt klart intresserad men jag kan inte hitta någon ordentlig produktinfo.

Vi kommer att ha ca 18 månader mellan våra barn så en syskonvagn är ett måste. Mitt enda problem är att jag helst vill ha barnen mot mig och ska man hitta en smidigare vagn verkar det som om barnen måste sitta framåtvända. Visst UL kan man ha det lilla barnet mot sig men endast så länge det ligger sen ska det sitta framåt. Kanske har jag missat några vagnar? Vad säger ni?

• Europa

EST: yttermåttet är 79,5 cm (som "alla" vagnar) medan sätena är totalt 66,5 cm - minns inte exakt vad de var på de övriga modellerna, men 33 cm per barn är nästan lika brett som i en vanlig sittvagn - och skillnaden mellan Team Alun och de övriga ser man med blotta ögat. Obs att det finns två modeller på framhjulen på Team Alu. Ifall vi väljer den, tar vi modellen S4 som har två litet större hjul i jämförelse med S6 som har fyra mindre.

Vi körde omkring den på varuhuset i stan och den svängde enkelt, så mitt råd för er som funderar på vagn - ta en annan mamma med en liten med och testa vagnarna - då först får man en ordentlig bild av hur tunga, lättkörda, balanserade, säkra och rymliga de är. Att bara se på vagnarna ger inte alls samma bild av hur de faktiskt fungerar i verkligheten. Och att titta och känna på vagnar på ett varuhus är alltid tillåtet också om man köper dem via webben.

• FeeBee

Våran son kommer vara 17 månader när nästa bebis tittar ut och redan köpt en sån här:

www.blocket.se/vi/7153767.htm

Det är INTE våran på bilden, men den är annars likadan.
    Tycker den verkar lätt och smidig, helst när man får barn frammåt sommaren.

• Smultronblomman

Europa: Har du någon bra sida om Teutoniavagnen på nätet? Jag försöker få fram fakta om den men lyckas inget vidare. Vet du vad den ligger i för pris ungefär? Går den jämföras lite med Brio och Emmaljunga vad det gäller stabilitet och framkomlighet?

Svar på tråden Syskonvagn