• AnnaOnIce

Syskonvagn

Kan ni tipsa mig om syskonvagn?

Min dotter kommer vara¨22 mån när jag får en bebbe till.
    Ska man köpa en vagn eller vänta`?

Vill ha en smidig vagn...

• Svar på tråden Syskonvagn
  • Europa

Hittar info egentligen bara på tyska, dvs t.ex. www.teutonia.de under team alu. I pris har jag ingen aning om den svenska marknaden, men vet att vagnen kan köpas på www.babyonlineshop.de för 479,90 med de större hjulen och för 439 på www.baby-insel.de/de/dept_56.html - rätt långt nere på sidan. Babyonlineshop köpte vi vår vagn för killen från och allt löpte super smidigt.

När det gäller framkomlighet och stabilitet är den i samma klass som Emmaljunga och Brio. Sittdelen kan vara antingen framåt eller bakåt och svängs manuellt (inte endast handtaget utan genom att lyfta hela delen).

• Smultronblomman

europa: Tack
    Hahaha, lite lustig... jag har läst tyska i 5 år men är ändå kass på det *fniss*

• mammaE

Jag va precis och kollade in syskonvagnarna ipå Barnens Hus med sonen på 16 mån som fick testsitta. Nu hade ju inte min favoritvagn Brios double Wave kommit än mej jag provade de andra.
    Teutonian Team Alu hade mycket bättre rymlighet men nackdelen tycker jag var att den var grymt tung. Jag måste på nått vänster få in den i bilen och jag är inte säker på att jag orkar lyfta upp den. Annars var den jättefin. Kostade ca 7000kr
    Emmaljungans City Cross var fin oxå. Lätt att byta färdriktning och att fälla. Blev rätt liten ihopfälld. Kostade ca 6000kr
    Brios Twin såg väldigt smal ut och går endast att ha barnen framåt. Dessutom var det en konstig löstagbar sufflett vilket gjorde den svår att fälla ihop. Billigast kostade 3200kr
    Phil and Thed var extremt dåligt balanserad. trodde den skulle välta på en gång. Annars kändes den bättre i affären än på bild. Endast färd sittandes framåt. Sonen satt jättebra kostade ca 6000kr
    Urban Jungle testade jag inte för de hade ingen monterad men det låg en där som såg väldigt stor ut ihopfälld. Fördelen är ju att den är gjord i lättmetall. Priset är en nackdel.
    Min kille är rätt smal, 11 kg 84 cm, och hade inga problem att sitta i någon av vagnarna. Han kommer vara 22 mån när bebisen kommer i juli.

• Smultronblomman

mammaE: vet du vad Teutonian väger?

• mammaE

Har tyvärr ingen siffra vikten fanns inte med i barnens hus katalogen. Men den kändes mycket tyngre än EL och Brios. Deras syskonvagnar ligger kring 15 kg utan hjulen. Vet inte hur det är med hjulen på teutonian, kanske de hade nån tyngre variant på i affären. De var väldigt breda och två fram som satt lite tätare. Om man inte måste lyfta den så verkade den jättebra för den hade såna svängbara framhjul.

• EST

FeeBee Baby Travel vagnen med hårdlift verkar ju minst lika bra som UJ har du möjligtvis några mått? Vikt och sådår?

• Norahs mamma

MammaE:
    Brios nya väger "bara" 16kg utan hjul, vilket är den lättaste av de traditionella syskonvagnarna enligt de själva... Sen väger ju hjulen några kilo...
    EL Twin cross väger iof 15.5kg (chassi) enligt hemsidan... Hjulen 3kg.
    Twin cerox (svängbart styre) väger 17.4kg (å så hjulen 3 kg!)
    babytravel väger 18kg och jag anstar att det inkl hjul... UJ är väl oxå 18kg?

• Bella B

Vår pojke kommer vara 19-20 mån när tvåan kommer och vi kommer definitivt behöva en syskonvagn! Vill inte ha en vagn som man enbart kan ha barnen framåtvända i så därför går tex UJ och Babyproffsens vagn bort.

Vi kommer troligtvis beställa en Teutonia Team Alu -06 (S4 med de större framhjulen) Den känns väldigt lättkörd och verkar klart rymligast inuti av dom vi kollat på. Jag har fått uppgift om att den väger 16 kg exkl hjul. Vet ej dock vad hjulen väger men skall maila Teutonia o fråga... Har tänkt beställa från mypram.com där den kostar 519 EUR inkl frakt. Ska också beställa en hårdlift till för 79 EUR.

Var först inne på en Brio Double Wave men senaste budet är att den inte kommer in förräns i mars (tidigast) och lillasyster är beräknad att titta ut i april, känns lite tight med tid... Dessutom verkar den rätt trång inuti i sittdelen - 25 cm per barn är inte mycket. (EL Twin City Cross som vi också kikade på var ännu smalare) Teutonian har ett sittmått på 33 cm.

• Bella B

EL City Cross hade visst ett sittmått på 26 cm...

• mammaE

BellaB: De var en Teutonia med stora framhjul, 4 st hjul totalt som jag testade idag. Men däcken såg ut att vara bredare, iallafall jämfört med de 30 cm off-road hjul som jag har på min Brio. Jag tror inte att den vagnen vägde under 20 kg. Den vagnen var klart rymligast men kändes oxå störst. Tysk pansarvagn

Som jag ser det så verkar alla vagnar ha endel brister. För mig var det lugnt med sittmåttet i EL City cross eftersom min kille är rätt tanig. Men de växer fort! Jag vill oxå kunna ha mina barn mot mig och då finns det ju inte så många att välja på. Helst inte alltför tung eftersom jag använder bilen mycket och det är tungt att lyfta en halvmeter upp. Sist blev jag snittad och det tog lång tid innan jag kunde lyfta upp enkelvagnen i bilen. Kommer åka och klämma igen sen om bara DW kunde komma snart.....

Svar på tråden Syskonvagn