• Anonym (sjukt!)

Varför proppar ni i ungarna soja??

Mängder av sojaprodukter konsumeras i samhället idag. veganer framhärdar hur nyttigt soja är och hänvisar gärna till hur man i Asien har levt vegetariskt och ätit soja i flera hundra år och alla mår bra av det.

Hur skulle det vara med lite vidare kunskaper om hur man framställer sojaprodukter för västvärlden? Det finns inga likheter mellan den soja man har ätit i Asien, som är fermenterad och den som nu massproduceras i västvärlden.

" I Asien har man länge använt fermenterad soja, där en jäsningsprocess eliminerat skadliga ämnen. Men man har inte tidigare ätit ofermenterad soja i Asien som amerikanarna har lärt oss på senare tid.
    Den industriella framställningsprocessen av sojaprodukter är motbjudande. Man mal sojabönor och blandar mjölet med varmt vatten och bensin. Sedan skiktar sig detta i en vattenfas och en bensinfas. I den förra hittar man bl.a. sojaprotein och i den senare hittar man lecitinet och oljan. Med kemiska processer försöker man avskilja sojaprodukterna från vattnet/bensinen. Men det finns alltid mindre eller större rester kvar i produkterna. Just sojalecitin är värmekänsligt och det är svårt att pressa tillbaka bensinhalten.
    Därför finns särskilt höga gränsvärden för bensin i vissa sojaprodukter.(??)
    De ickefermenterade sojaprodukterna sätts i samband med en rad effekter på hälsan:
    Bl.a. risker under graviditet och vid amning.
    Eftersom sojaprodukter är billiga finns de ofta i färdiglagad mat.
    Det är ett bra skäl för att undvika sådana produkter och laga mat själv.
    Framför allt ska mat som innehåller soja jagas bort från barnens kost.
    I sojabaserad modersmjölksersättning i USA har man hittat extremt höga halter av bl.a. mangan och östrogena ämnen."
    www.icakuriren.se/Bloggar/Lasarbloggar/Kropp--Sjal/Kolhydratproblem/Inlagg/

www.scientificamerican.com/article.cfm

www.konsumentsamverkan.se/11verk/kampanj/livsmedel/kott/soja.htm

Visst, vill ni käka potentiellt skadlig mat själva så varsågod och gör det. Men snälla, utsätt inte era oskyldiga barn för dessa hemska produkter och de vidriga sjukdomar och problem som de kan drabbas av pga att de utsatts redan som små.

• Svar på tråden Varför proppar ni i ungarna soja??
  • Anonym
    Anonym (mormor) skrev 2012-08-26 20:31:13 följande:
    Nja,   det tror jag inte,  vill minnas att det är någon sorts svamp.   Odlad eller så.   Med äggvita i  -   används därför inte av veganer.
    Precis, det är svamp som odlas i stora cisterner. Egentligen ett perfekt livsmedel om det inte hade varit så pass dyrt. Därför är det än så länge inte en realistisk ersättare till kött.
  • sirisdotter
    Anonym (sjukt!) skrev 2012-08-26 20:42:31 följande:
    Det är en slags jäsningsprocess som tar flera månader. Är den gjord är sojan fermenetrad, annars är sojan ofermenterad.
    Står det på sojabönsförpackningen huruvida bönorna är fermenterade eller inte?
  • Shoegal81

Så ska man titta i innehållsförteckningen efter sojaprotein? Kan bara komma på sojasås och tofu som innehåller det, vad finns det mer i? Du skrev något om barnmat?

• Anonym (sjukt!)
    Shoegal81 skrev 2012-08-26 20:26:01 följande:
    Så I vilka produker finns det soja? Är quorn baserat på det?
    Soja finns tyvärr i allt möjligt som tillsats.

Quorn är industriellt odlat mögel. Jag skulle aldrig äta det.

Tvivlar ens på att en hund eller katt skulle äta sojakorv eller quorn.
  • Anonym
    Anonym (sjukt!) skrev 2012-08-26 20:56:38 följande:
    Soja finns tyvärr i allt möjligt som tillsats.

Quorn är industriellt odlat mögel. Jag skulle aldrig äta det.

Tvivlar ens på att en hund eller katt skulle äta sojakorv eller quorn.
    Mögel är svamp som är mycket smått.  Äter du inte heller ädelost bara för att det innehåller mögel?
    Tror du att allt mögel är farligt?
  • Anonym (sjukt!)
    Anonym skrev 2012-08-26 21:02:31 följande:
    Mögel är svamp som är mycket smått.  Äter du inte heller ädelost bara för att det innehåller mögel?
    Tror du att allt mögel är farligt?
    Quorn tillverkas av Marlow Foods som ägs av Astra Zeneca...

Det tillverkas industriellt i stora tankar av mögelsvampar, inte söta små matsvampar som vissa vill försöka få omedvetna att tro.

Ädelost innehåller mögelsporer av Penecelinum Roquefourti.

Penicillin är inte bra, men absolut nödvändigt ibland. Dock ska man undvika det om det inte är absolut nödvändigt att ta.

Vad gäller Quorn:
    "Vid framställningen av Quorn används svampen Fusarium venenatum (PTA-2684) som rent biologiskt är en mögelsvamp. Mögelsvampprotetinet odlas i stora sterila jästankar med syresatt vatten, där man tillsätter sockerarten glykos samt mineraler och vitaminer. Det är framför allt det fasta degaktiga mykoproteinet, som mestadels består av celler och myceltrådar, man tar vara på varefter det extraheras och värmebehandlas. Den degaktiga produkten samlas ihop, torkas, tvättas, blandas med äggviteämnet albumin samt köttaromer. Därefter formas massan till olika produkter med olika konsistens och struktur, som filé, bitar och färs."
    Källa wikipedia.se

Tror du det är bra att käka antibiotika, dricka alkohol och käka jäst i stora mängder och ofta? Om svaret är ja så fortsätt käka din quorn. Själv svarar jag nej så jag äter inte quorn.

• Anonym (sjukt!)
    Shoegal81 skrev 2012-08-26 21:02:24 följande:
    Så vad skulle du äta TS?
    Jag äter naturlig mat, inte industriellt framställd eller genmanipulerat protein. Äter så mycket ekologiskt och kravmärkt som möjligt. Tror inte på genvägar när det gäller kosten.
  • Anonym
    Anonym (sjukt!) skrev 2012-08-26 21:26:16 följande:
    Quorn tillverkas av Marlow Foods som ägs av Astra Zeneca...

Det tillverkas industriellt i stora tankar av mögelsvampar, inte söta små matsvampar som vissa vill försöka få omedvetna att tro.

Ädelost innehåller mögelsporer av Penecelinum Roquefourti.

Penicillin är inte bra, men absolut nödvändigt ibland. Dock ska man undvika det om det inte är absolut nödvändigt att ta.

Vad gäller Quorn:
    "Vid framställningen av Quorn används svampen Fusarium venenatum (PTA-2684) som rent biologiskt är en mögelsvamp. Mögelsvampprotetinet odlas i stora sterila jästankar med syresatt vatten, där man tillsätter sockerarten glykos samt mineraler och vitaminer. Det är framför allt det fasta degaktiga mykoproteinet, som mestadels består av celler och myceltrådar, man tar vara på varefter det extraheras och värmebehandlas. Den degaktiga produkten samlas ihop, torkas, tvättas, blandas med äggviteämnet albumin samt köttaromer. Därefter formas massan till olika produkter med olika konsistens och struktur, som filé, bitar och färs."
    Källa wikipedia.se

Tror du det är bra att käka antibiotika, dricka alkohol och käka jäst i stora mängder och ofta? Om svaret är ja så fortsätt käka din quorn. Själv svarar jag nej så jag äter inte quorn.

Mögel ÄR en sorts svamp, precis det jag skrev. Det är svamp i miniformat.
    Pencillin är en annan sorts svamp och det finns flera olika sorter. En del funkar som antibiotika andra gör inte det men funkar att göra ost på. Du har blandat ihop det, du äter inte en pencillinkur när du äter en ädelost.
    Jäst är en annan sorts svamp, den använder man i bakning. Den dör helt av den värmebehandling den utsätts för i ugnen.

Man odlar svamp och tillsätter näringsämnen i stora kar. Vad är ditt problem med det mer än att du har extremt dålig koll på svamp och svamp?
  • Anonym
    Anonym (sjukt!) skrev 2012-08-26 21:26:16 följande:

Jag börjar mer och mer förstå vilka det är som blir veganer. Människor med extremt dålig koll på livsmedel och livsmedelsproduktion. Människor som går efter vad de tycker låter bra utan att ta hänsyn till etablerad och erkänd fakta.

Tack för att du skrev det så tydligt. Då behöver vi inte längre ta dig på allvar.
Svar på tråden Varför proppar ni i ungarna soja??