• Anonym (sjukt!)

Varför proppar ni i ungarna soja??

Mängder av sojaprodukter konsumeras i samhället idag. veganer framhärdar hur nyttigt soja är och hänvisar gärna till hur man i Asien har levt vegetariskt och ätit soja i flera hundra år och alla mår bra av det.

Hur skulle det vara med lite vidare kunskaper om hur man framställer sojaprodukter för västvärlden? Det finns inga likheter mellan den soja man har ätit i Asien, som är fermenterad och den som nu massproduceras i västvärlden.

" I Asien har man länge använt fermenterad soja, där en jäsningsprocess eliminerat skadliga ämnen. Men man har inte tidigare ätit ofermenterad soja i Asien som amerikanarna har lärt oss på senare tid.
    Den industriella framställningsprocessen av sojaprodukter är motbjudande. Man mal sojabönor och blandar mjölet med varmt vatten och bensin. Sedan skiktar sig detta i en vattenfas och en bensinfas. I den förra hittar man bl.a. sojaprotein och i den senare hittar man lecitinet och oljan. Med kemiska processer försöker man avskilja sojaprodukterna från vattnet/bensinen. Men det finns alltid mindre eller större rester kvar i produkterna. Just sojalecitin är värmekänsligt och det är svårt att pressa tillbaka bensinhalten.
    Därför finns särskilt höga gränsvärden för bensin i vissa sojaprodukter.(??)
    De ickefermenterade sojaprodukterna sätts i samband med en rad effekter på hälsan:
    Bl.a. risker under graviditet och vid amning.
    Eftersom sojaprodukter är billiga finns de ofta i färdiglagad mat.
    Det är ett bra skäl för att undvika sådana produkter och laga mat själv.
    Framför allt ska mat som innehåller soja jagas bort från barnens kost.
    I sojabaserad modersmjölksersättning i USA har man hittat extremt höga halter av bl.a. mangan och östrogena ämnen."
    www.icakuriren.se/Bloggar/Lasarbloggar/Kropp--Sjal/Kolhydratproblem/Inlagg/

www.scientificamerican.com/article.cfm

www.konsumentsamverkan.se/11verk/kampanj/livsmedel/kott/soja.htm

Visst, vill ni käka potentiellt skadlig mat själva så varsågod och gör det. Men snälla, utsätt inte era oskyldiga barn för dessa hemska produkter och de vidriga sjukdomar och problem som de kan drabbas av pga att de utsatts redan som små.

• Svar på tråden Varför proppar ni i ungarna soja??
  • banansmoothie
    Anonym (sjukt!) skrev 2012-08-26 15:44:15 följande:
    Men om vi nu diskuterar barn och deras måltider. Hur lyckas man få i barnen alla viktiga aminosyror som man behöver? Om vi leker med tanken på att man kunde servera enbart havregryn(och att det innehöll alla aminosyror som behövs) så skulle bara proteinbehovet behöva knappt 3 dl havregryn för ett barn som väger 20 kilo. Till det kommer övriga näringsbehov som kroppen har.

Har du någon källa på att kroppen behöver mindre än de 0.8 gram/kilo som är den vanliga rekommendationen för någon som inte tränar?

Min son är 4 år. Han äter 1 dl havregryn till frukost, och oftast bönor samt något gryn eller potatis till middag. Detta plus lunch och mellanmål. I bara frukost och middag finns det tillräckligt med protein! Jo man behöver ca 0.8 g/kg/dag protein. För min son som väger 15 kg är det alltså 12 gram. Om vi drar till med 15 gram, bara för att han växer en hel del. Per 100 gram havregryn (ca 1 dl) finns det 11 gram protein. Till middag äter han ca 2 dl-stora potioner. Säg 1 dl linser och 1 dl ris. 1 dl linser innehåller 6.8 gram protein. 1 dl ris innehåller 2.9 gram protein. Det blir alltså totalt 20.7 gram protein. Och det är bara 2 av hans 6 dagliga mål. HUR skulle han inte få tillräckligt med protein säger du? Resten av näringsbehovet (energibehovet) täcks ju av kolhydraterna som finns i maten. Det finns ju inte BARA protein i havregryn liksom.
  • banansmoothie
    Anonym (sjukt!) skrev 2012-08-26 15:20:38 följande:
    Jag har skrivit det massor med gånger. Nu citerar jag:
    "Asiater har traditionellt konsumerat små mängder av sojaprodukter som fermenterats under längre tid, till exempel miso, sojasås (tamari och shoyu) likväl som ofermenterad tofu och snabbfermenterad tempeh. Fermenteringen gör bönorna lättare att smälta genom att de bryter ner sojabönans försvarsämnen som till större delen finns kvar i moderna sojaprodukter. Soja är en svårupptäckt ingrediens i flera livsmedel som man hittar i matbutiken vilket gör dem till en hälsofråga för alla. Det finns mycket förutom genmodifieringen som gör soja kontroversiellt. Bland de ohälsosamma substanserna som finns i sojabönor är de värsta enzymhämmare som blockerar trypsinaktiviteten, vilka är nödvändiga för nedbrytandet av proteiner. Det kan även orsaka matsmältningsbesvär. Soja innehåller också hemaglutinin som gör att de röda blodkropparna klumpas ihop. Forskningen visar att både enzymhämmarna och hemaglutinin kan hämma barns tillväxt och att endast fermentering kan deaktivera dem. Enzymhämmarna löses ut i det vatten som tofu ligger i vilket minskar mängden i själva tofun.

Jämfört med säd och andra baljväxter har sojabönor den högsta koncentrationen av fytinsyra som hämmar upptaget av essentiella mineraler, speciellt zink, i tarmarna. Zink behövs för att immunförsvaret, nervsystemet och regleringen av blodsockret ska fungera ordentligt. Studier har visat att den höga koncentrationen av fytinsyra i säd och baljväxter i tredje världen bidrar till mineralbrister. Medan blötläggning eller tillverkningen av surdeg förstör fytinsyran i säd, så krävs det fermentering för att få bort fytinsyran från sojabönor. Det innebär att vegetarianer som regelbundet konsumerar tofu och andra ofermenterade sojabönor löper risk att få brist på inte bara zink utan även på kalk, magnesium och järn. Genom att jämföra håranalyser från vegetarianer och icke-vegetarianer kom en studie fram till att vegetarianerna hade en tendens till zinkbrist.

De östrogenliknande substanserna i soja (isoflavoner, genistein och daidzein) har blivit populära både bland konventionella näringsterapeuter och självlärda hälsokostentusiaster . Uppfattningen att sojabönor är hälsosamma är vida spridd, och sojaöstrogenerna har vållat en livlig debatt bland vetenskapsmännen. Om man betänker de negativa bevisen ger det all anledning att vara försiktig innan man beslutar sig för att äta sojaprodukter regelbundet eller inta piller eller pulver med raffinerat sojaprotein, något man kan hitta i dietprodukter.

Sojaöstrogen stör de endokrina körtlarna, och vissa forskare hävdar att dessa kan förhindra ägglossning samt stimulera tillväxten av östrogenframkallade tumörer, såsom bröstcancer. En daglig dos av bara 30 gram kan leda till en minskad sköldkörtelaktivitet vilket kan orsaka kronisk trötthet och övervikt, likväl som klimakteriebesvär. En del har beräknat att omkring 40% av befolkningen i västvärlden redan har försvagad sköldkörtelfunktion. Nyligen visade en studie på japanska amerikaner som åt tofu ett par gånger i veckan, att deras hjärna åldrades snabbare. Senare i livet utvecklade dessa personer alzheimer i större utsträckning än de som aldrig åt tofu. Fytoöstrogenerna minskar också nivån av det manliga testosteronet och i Japan har tofu länge ansetts ha förmågan att sänka det sexuella begäret, till förmån för andlig praktik och meditation.

Sojalecitin är ett ämne som utvinns ur sojaolja med hjälp av lösningsmedel, ofta hexan. Det är dessutom rikt på fosfor vilket kan skapa problem för kalkbalansen i kroppen. Det används bland annat i ”hälsogodis”."
    Okej... källa? Och då menar jag vetenskapliga artiklar, inte ica-kuriren...
  • banansmoothie
    banansmoothie skrev 2012-08-27 06:55:18 följande:
    Min son är 4 år. Han äter 1 dl havregryn till frukost, och oftast bönor samt något gryn eller potatis till middag. Detta plus lunch och mellanmål. I bara frukost och middag finns det tillräckligt med protein! Jo man behöver ca 0.8 g/kg/dag protein. För min son som väger 15 kg är det alltså 12 gram. Om vi drar till med 15 gram, bara för att han växer en hel del. Per 100 gram havregryn (ca 1 dl) finns det 11 gram protein. Till middag äter han ca 2 dl-stora potioner. Säg 1 dl linser och 1 dl ris. 1 dl linser innehåller 6.8 gram protein. 1 dl ris innehåller 2.9 gram protein. Det blir alltså totalt 20.7 gram protein. Och det är bara 2 av hans 6 dagliga mål. HUR skulle han inte få tillräckligt med protein säger du? Resten av näringsbehovet (energibehovet) täcks ju av kolhydraterna som finns i maten. Det finns ju inte BARA protein i havregryn liksom.
    Källa: Nuttab (FZANS)

www.foodstandards.gov.au/consumerinformation/nuttab2010/nuttab2010onlinesearchabledatabase/onlineversion.cfm?&action=search
    Sökord: Lentils, Oats, rice.
  • Anonym (hmmmm)

Alltså förstår inget, vad är det för maträtter som är gjorda av fermenterade soja?

Jag är asiat och är uppvuxen i asien, alla vi känner äter mycket mat som är gjorda från färska sojabönor såsom sojamjölk, wokade sojabönor osv. Så att säga asiater äter bara fermenterade sojaprodukter är absoult inte sant.

• sirisdotter
    Anonym (hmmmm) skrev 2012-08-27 10:34:25 följande:
    Alltså förstår inget, vad är det för maträtter som är gjorda av fermenterade soja?

Jag är asiat och är uppvuxen i asien, alla vi känner äter mycket mat som är gjorda från färska sojabönor såsom sojamjölk, wokade sojabönor osv. Så att säga asiater äter bara fermenterade sojaprodukter är absoult inte sant.
    Intressant "vittnesmål"!
  • Anonym (hmmmm)
    sirisdotter skrev 2012-08-27 11:38:34 följande:
    Intressant "vittnesmål"!
    eh, snarare 30 års erfarenhet, vilket väger ganska mycket. Är din personliga erfarenhet från kiina annorlunda? isf är det interssant att veta. Sen har jag rest runt ganska mycket i kina, överallt äter man flitigt färska sojabönor , och många dricker sojamjölk från färska bönor dagligen.
  • Lajm88
    banansmoothie skrev 2012-08-27 06:55:18 följande:
    Inte för att göra dig besviken men 1dl havregryn väger ungefär 40gram.

Vatten däremot väger 100gram per deciliter 
  • sirisdotter
    Anonym (hmmmm) skrev 2012-08-27 11:47:20 följande:
    eh, snarare 30 års erfarenhet, vilket väger ganska mycket. Är din personliga erfarenhet från kiina annorlunda? isf är det interssant att veta. Sen har jag rest runt ganska mycket i kina, överallt äter man flitigt färska sojabönor , och många dricker sojamjölk från färska bönor dagligen.
    Oj,  du feltolkade mitt inlägg totalt.   Jag menar att det var ett värdefullt inlägg i den här tråden.   Om du klickar  på "Visa endast"   tror jag du kan se att jag försökt fråga Ts ett antal gånger om sojabönor (ej processade till korv,  ost  etc)   är så farliga  (fulla av  bensin etc)   som Ts vill ge sken av.
  • banansmoothie
    Lajm88 skrev 2012-08-27 11:50:20 följande:
    Inte för att göra dig besviken men 1dl havregryn väger ungefär 40gram.

Vatten däremot väger 100gram per deciliter 
    Ah sant, tack för rättningen! Men totalt över dagen blir det ändå tillräckligt .
Svar på tråden Varför proppar ni i ungarna soja??