• Anonym (sjukt!)

Varför proppar ni i ungarna soja??

Mängder av sojaprodukter konsumeras i samhället idag. veganer framhärdar hur nyttigt soja är och hänvisar gärna till hur man i Asien har levt vegetariskt och ätit soja i flera hundra år och alla mår bra av det.

Hur skulle det vara med lite vidare kunskaper om hur man framställer sojaprodukter för västvärlden? Det finns inga likheter mellan den soja man har ätit i Asien, som är fermenterad och den som nu massproduceras i västvärlden.

" I Asien har man länge använt fermenterad soja, där en jäsningsprocess eliminerat skadliga ämnen. Men man har inte tidigare ätit ofermenterad soja i Asien som amerikanarna har lärt oss på senare tid.
    Den industriella framställningsprocessen av sojaprodukter är motbjudande. Man mal sojabönor och blandar mjölet med varmt vatten och bensin. Sedan skiktar sig detta i en vattenfas och en bensinfas. I den förra hittar man bl.a. sojaprotein och i den senare hittar man lecitinet och oljan. Med kemiska processer försöker man avskilja sojaprodukterna från vattnet/bensinen. Men det finns alltid mindre eller större rester kvar i produkterna. Just sojalecitin är värmekänsligt och det är svårt att pressa tillbaka bensinhalten.
    Därför finns särskilt höga gränsvärden för bensin i vissa sojaprodukter.(??)
    De ickefermenterade sojaprodukterna sätts i samband med en rad effekter på hälsan:
    Bl.a. risker under graviditet och vid amning.
    Eftersom sojaprodukter är billiga finns de ofta i färdiglagad mat.
    Det är ett bra skäl för att undvika sådana produkter och laga mat själv.
    Framför allt ska mat som innehåller soja jagas bort från barnens kost.
    I sojabaserad modersmjölksersättning i USA har man hittat extremt höga halter av bl.a. mangan och östrogena ämnen."
    www.icakuriren.se/Bloggar/Lasarbloggar/Kropp--Sjal/Kolhydratproblem/Inlagg/

www.scientificamerican.com/article.cfm

www.konsumentsamverkan.se/11verk/kampanj/livsmedel/kott/soja.htm

Visst, vill ni käka potentiellt skadlig mat själva så varsågod och gör det. Men snälla, utsätt inte era oskyldiga barn för dessa hemska produkter och de vidriga sjukdomar och problem som de kan drabbas av pga att de utsatts redan som små.

• Svar på tråden Varför proppar ni i ungarna soja??
  • Anonym
    Anonym (sjukt!) skrev 2012-08-25 08:21:08 följande:
    Mängder av sojaprodukter konsumeras i samhället idag. veganer framhärdar hur nyttigt soja är och hänvisar gärna till hur man i Asien har levt vegetariskt och ätit soja i flera hundra år och alla mår bra av det.

Hur skulle det vara med lite vidare kunskaper om hur man framställer sojaprodukter för västvärlden? Det finns inga likheter mellan den soja man har ätit i Asien, som är fermenterad och den som nu massproduceras i västvärlden.

" I Asien har man länge använt fermenterad soja, där en jäsningsprocess eliminerat skadliga ämnen. Men man har inte tidigare ätit ofermenterad soja i Asien som amerikanarna har lärt oss på senare tid.
    Den industriella framställningsprocessen av sojaprodukter är motbjudande. Man mal sojabönor och blandar mjölet med varmt vatten och bensin. Sedan skiktar sig detta i en vattenfas och en bensinfas. I den förra hittar man bl.a. sojaprotein och i den senare hittar man lecitinet och oljan. Med kemiska processer försöker man avskilja sojaprodukterna från vattnet/bensinen. Men det finns alltid mindre eller större rester kvar i produkterna. Just sojalecitin är värmekänsligt och det är svårt att pressa tillbaka bensinhalten.
    Därför finns särskilt höga gränsvärden för bensin i vissa sojaprodukter.(??) De ickefermenterade sojaprodukterna sätts i samband med en rad effekter på hälsan:
    Bl.a. risker under graviditet och vid amning. Eftersom sojaprodukter är billiga finns de ofta i färdiglagad mat.
    Det är ett bra skäl för att undvika sådana produkter och laga mat själv.
    Framför allt ska mat som innehåller soja jagas bort från barnens kost.
    I sojabaserad modersmjölksersättning i USA har man hittat extremt höga halter av bl.a. mangan och östrogena ämnen."
    www.icakuriren.se/Bloggar/Lasarbloggar/Kropp-...

www.scientificamerican.com/article.cfm?id=soy...

www.konsumentsamverkan.se/11verk/kampanj/livs...

Visst, vill ni käka potentiellt skadlig mat själva så varsågod och gör det. Men snälla, utsätt inte era oskyldiga barn för dessa hemska produkter och de vidriga sjukdomar och problem som de kan drabbas av pga att de utsatts redan som små.
    Konstigt att dietisten jag pratade med, BARNdietisten sa att det är helt okej att äta sojaprodukter då....
    (kanske skulle kolla upp vad de proppar i djuren för skit också och bekämpningsmedel på grönsaker odyl innan man enbart ger sig på sojaprodukter) 
  • SupersurasunkSara

Intressant. För att svara på din fråga, okunnighet är nog en bov i det hela. Att produkter fulla med soja är billigare är ett annat. För mig handlar det om okunskap, hade ingen aning om hur soja framställdes. Vet dock inte hur mycket soja jag petar i barnen, vi äter blandad kost på så sätt att vi ibland äter färdiglagat, helt eller delvis och ibland helt hemlagat.

• lövet2

Mycket intressant. Det jag försöker hitta när jag läser artiklarna, är om ärtor och bönor är skadliga på samma sätt. De ska tydligen innehålla samma typ av gift, men det kanske försvinner på vägen?

• Anonym (sjukt!)
    Anonym skrev 2012-08-25 08:25:30 följande:
    Konstigt att dietisten jag pratade med, BARNdietisten sa att det är helt okej att äta sojaprodukter då....
    (kanske skulle kolla upp vad de proppar i djuren för skit också och bekämpningsmedel på grönsaker odyl innan man enbart ger sig på sojaprodukter) 
    Det är inte så konstigt, de orkar sällan fortsätta lära sej mer om de inte brinner för att få veta mer...

Ekologiskt/naturbeteskött och viltkött har inget sammanhang med sojafoder.
    SupersurasunkSara skrev 2012-08-25 08:25:55 följande:
    Intressant. För att svara på din fråga, okunnighet är nog en bov i det hela. Att produkter fulla med soja är billigare är ett annat. För mig handlar det om okunskap, hade ingen aning om hur soja framställdes. Vet dock inte hur mycket soja jag petar i barnen, vi äter blandad kost på så sätt att vi ibland äter färdiglagat, helt eller delvis och ibland helt hemlagat.
    Det kan jag förstå och du har nog rätt i att ekonomin är viktig också. Men, om kunskapen sprids, så kanske fler slutar ge sina barn potentiellt skadliga produkter  när fler fått ökad kunskap?

• Anonym (sjukt!)
    lövet2 skrev 2012-08-25 08:28:35 följande:
    Mycket intressant. Det jag försöker hitta när jag läser artiklarna, är om ärtor och bönor är skadliga på samma sätt. De ska tydligen innehålla samma typ av gift, men det kanske försvinner på vägen?
    Det handlar om hur sojan behandlas. Det finns fermenterad och ofermenterad soja.I Asien har man förut bara använt fermenterad soja. Då försvinner gifterna. I den snabbfermenterade(=ofermenterade) som är billig, finns gifterna kvar.

Här kan du läsa mer om bönor: matmolekyler.taffel.se/2010/02/23/bonans-baksidor-forgiftning-fytater-och-fjartar/

Det finns mycket intressant att läsa.
  • Lilia

Hoppas att du inte ger dina barn kött heller då 90% av all sojaproduktion går åt till djurmat.

• Lillis80

Jag åt mycket sojaprodukter tidigare, innan jag hörde rykten om att det skulle vara skadligt och tog reda på varför. Bl.a. innehåller det även estragen, som omvandlas till östrogen i kroppen. Att ge barn soja var, enl. forskningsrapporten jag läste, jämförbart med att ge barn kombinerade p-piller ur hormonsynpunkt. Eftersom östrogen också har en roll i bröstcancer så är det inte förvånande att man sett en uppgång av bröstcancerfall i länder där det kosumeras mycket soja. När det äts soja i asien äts det inte alls i samma mängd, och används ffa som smaksättning. Här bälgar vi i oss litervis. Det börjar komma ganska mycket forskning på området nu, så det finns att läsa. Jag kommer iaf aldrig röra en sojaprodukt igen. Synd, för det var ju så gott!

• Anonym

Jag känner mig lite smått förälskad i dig TS.  Det här är exakt vad jag har vetat om i många år och det är av den anledningen mina barn inte under några som helst omständigheter får äta sådant skit.
    Hur många skulle ta ett par droppar bensin på fingret och be sina barn att smaka?
    Ofattbart är det också hur en del sorter av välling och gröt avsedda för barn är baserade på soja.

Lilia skrev 2012-08-25 08:39:54 följande:
    Hoppas att du inte ger dina barn kött heller då 90% av all sojaproduktion går åt till djurmat.
    Det är fullt möjligt att servera sina barn kött från djur som inte har ätit sådan skit.

• Lilia
    Anonym skrev 2012-08-25 08:46:20 följande:
    Jag känner mig lite smått förälskad i dig TS.  Det här är exakt vad jag har vetat om i många år och det är av den anledningen mina barn inte under några som helst omständigheter får äta sådant skit.

Hur många skulle ta ett par droppar bensin på fingret och be sina barn att smaka?

Ofattbart är det också hur en del sorter av välling och gröt avsedda för barn är baserade på soja.Det är fullt möjligt att servera sina barn kött från djur som inte har ätit sådan skit. 

och hur ofta äter du viltkött?
  • La Lola
    Lilia skrev 2012-08-25 08:48:50 följande:

och hur ofta äter du viltkött?
    Här äts det flera gånger i veckan...
    Själv då?
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
Svar på tråden Varför proppar ni i ungarna soja??