• Anonym (sjukt!)

Varför proppar ni i ungarna soja??

Mängder av sojaprodukter konsumeras i samhället idag. veganer framhärdar hur nyttigt soja är och hänvisar gärna till hur man i Asien har levt vegetariskt och ätit soja i flera hundra år och alla mår bra av det.

Hur skulle det vara med lite vidare kunskaper om hur man framställer sojaprodukter för västvärlden? Det finns inga likheter mellan den soja man har ätit i Asien, som är fermenterad och den som nu massproduceras i västvärlden.

" I Asien har man länge använt fermenterad soja, där en jäsningsprocess eliminerat skadliga ämnen. Men man har inte tidigare ätit ofermenterad soja i Asien som amerikanarna har lärt oss på senare tid.
    Den industriella framställningsprocessen av sojaprodukter är motbjudande. Man mal sojabönor och blandar mjölet med varmt vatten och bensin. Sedan skiktar sig detta i en vattenfas och en bensinfas. I den förra hittar man bl.a. sojaprotein och i den senare hittar man lecitinet och oljan. Med kemiska processer försöker man avskilja sojaprodukterna från vattnet/bensinen. Men det finns alltid mindre eller större rester kvar i produkterna. Just sojalecitin är värmekänsligt och det är svårt att pressa tillbaka bensinhalten.
    Därför finns särskilt höga gränsvärden för bensin i vissa sojaprodukter.(??)
    De ickefermenterade sojaprodukterna sätts i samband med en rad effekter på hälsan:
    Bl.a. risker under graviditet och vid amning.
    Eftersom sojaprodukter är billiga finns de ofta i färdiglagad mat.
    Det är ett bra skäl för att undvika sådana produkter och laga mat själv.
    Framför allt ska mat som innehåller soja jagas bort från barnens kost.
    I sojabaserad modersmjölksersättning i USA har man hittat extremt höga halter av bl.a. mangan och östrogena ämnen."
    www.icakuriren.se/Bloggar/Lasarbloggar/Kropp--Sjal/Kolhydratproblem/Inlagg/

www.scientificamerican.com/article.cfm

www.konsumentsamverkan.se/11verk/kampanj/livsmedel/kott/soja.htm

Visst, vill ni käka potentiellt skadlig mat själva så varsågod och gör det. Men snälla, utsätt inte era oskyldiga barn för dessa hemska produkter och de vidriga sjukdomar och problem som de kan drabbas av pga att de utsatts redan som små.

• Svar på tråden Varför proppar ni i ungarna soja??
  • Anonym (sjukt!)
    Anna Svenssonliv skrev 2012-08-26 08:20:14 följande:
    Jag vet fortfarande inte om jag ska slänga sojasåsen. Det vore ju synd för den är god i det mesta, men är den giftig vill jag ju inte ha den.
    Fermenterad soja i små mängder är okej. (miso, tempeh, tamari, natto och vanlig sojasås)

• sirisdotter
    Anonym (sjukt!) skrev 2012-08-26 01:46:36 följande:
    Läs trådstarten: "Hur skulle det vara med lite vidare kunskaper om hur man framställer sojaprodukter för västvärlden? Det finns inga likheter mellan den soja man har ätit i Asien, som är fermenterad och den som nu massproduceras i västvärlden."

Fler funderingar?
    Det kanske i så fall finns hopp om livet för en familj som grillar sojakorv 2-3  gånger om året  och i övrigt  fixar sitt protein mer hemmagjort?     Till och med enligt dig?   Ett barn som uppföds så har kanske en chans att upleva sin 50-årsdag?
  • sirisdotter
    Anonym (sjukt!) skrev 2012-08-26 09:29:42 följande:
    Fermenterad soja i små mängder är okej. (miso, tempeh, tamari, natto och vanlig sojasås)

Systrarna Voltaires  ?   Duger deras såser,  de har två varianter i vår affär,  typ  sojasås och tamari -  minns inte exakt.    Mycket dyrare än de vanliga soyasåserna.....   och det är förstås ingen garanti.
  • Lajm88
    Anonym skrev 2012-08-26 09:25:01 följande:
    Nej det är inte BS. Du har inga belägg för att folk prioriterar fel men jag har belägg för att folk är fattiga.

Att du tycker att människor prioriterar fel betyder att du har insyn i alla människors privatekonomi, det säger sig självt att du inte har det. Du har alltså inga argument att komma med därför kan det fastslås att jag har rätt. Folk har inte råd.

Haha, så för att han inte presenterar bevis för att du har fel så har du per automatik rätt? :D
  • Anonym
    Lajm88 skrev 2012-08-26 10:04:17 följande:

Haha, så för att han inte presenterar bevis för att du har fel så har du per automatik rätt? :D
    Jag blir oroad av din taskiga läsförmåga. Belägg betyder inte bevis, slå upp det ordet och läs inlägget igen-
  • Anonym (sjukt!)
    sirisdotter skrev 2012-08-26 09:56:13 följande:

Systrarna Voltaires  ?   Duger deras såser,  de har två varianter i vår affär,  typ  sojasås och tamari -  minns inte exakt.    Mycket dyrare än de vanliga soyasåserna.....   och det är förstås ingen garanti.
    Är det Shoyu så är den fermenterad och alltså helt okej.
  • Anonym (!)
    Nej det är inte BS. Du har inga belägg för att folk prioriterar fel men jag har belägg för att folk är fattiga.
     Att du tycker att människor prioriterar fel betyder att du har insyn i alla människors privatekonomi, det säger sig självt att du inte har det. Du har alltså inga argument att komma med därför kan det fastslås att jag har rätt. Folk har inte råd.
    Dröm vidare.

Så du påstår att DU har insyn i folks privatekonomi då eftersom du är så bergsäker på din sak. 

Bevis in my ass. Fattigdom är relativt. Det beror vad man jämför med. Jag skulle påstå att ingen i Sverige är fattig på riktigt. Vi har ett socialt skyddsnät. Folk bor inte i plåtskjul på soptippar och svälter ihjäl som de som är fattiga på riktigt gör. Att konsumptionssamhället ser ut som det gör och att i-landssjukdomarna frodas ohämmat är bevis nog att folk VISST har råd att äta eko-kött och ekomejeriprodukter i större utsträckning än idag om de ville och påså sätt minska de "så farliga" sojakonsumptionen.
  • Lajm88
    Anonym skrev 2012-08-26 10:10:07 följande:
    Jag blir oroad av din taskiga läsförmåga. Belägg betyder inte bevis, slå upp det ordet och läs inlägget igen-

belägg

1. bevisande citat

Historiker och jurister använder sig av belägg för att hävda en uppfattning.
  • Anonym (sjukt!)
    Här kan du se hur hushållen spenderar sina pengar:
Svar på tråden Varför proppar ni i ungarna soja??