• Anonym (sjukt!)

Varför proppar ni i ungarna soja??

Mängder av sojaprodukter konsumeras i samhället idag. veganer framhärdar hur nyttigt soja är och hänvisar gärna till hur man i Asien har levt vegetariskt och ätit soja i flera hundra år och alla mår bra av det.

Hur skulle det vara med lite vidare kunskaper om hur man framställer sojaprodukter för västvärlden? Det finns inga likheter mellan den soja man har ätit i Asien, som är fermenterad och den som nu massproduceras i västvärlden.

" I Asien har man länge använt fermenterad soja, där en jäsningsprocess eliminerat skadliga ämnen. Men man har inte tidigare ätit ofermenterad soja i Asien som amerikanarna har lärt oss på senare tid.
    Den industriella framställningsprocessen av sojaprodukter är motbjudande. Man mal sojabönor och blandar mjölet med varmt vatten och bensin. Sedan skiktar sig detta i en vattenfas och en bensinfas. I den förra hittar man bl.a. sojaprotein och i den senare hittar man lecitinet och oljan. Med kemiska processer försöker man avskilja sojaprodukterna från vattnet/bensinen. Men det finns alltid mindre eller större rester kvar i produkterna. Just sojalecitin är värmekänsligt och det är svårt att pressa tillbaka bensinhalten.
    Därför finns särskilt höga gränsvärden för bensin i vissa sojaprodukter.(??)
    De ickefermenterade sojaprodukterna sätts i samband med en rad effekter på hälsan:
    Bl.a. risker under graviditet och vid amning.
    Eftersom sojaprodukter är billiga finns de ofta i färdiglagad mat.
    Det är ett bra skäl för att undvika sådana produkter och laga mat själv.
    Framför allt ska mat som innehåller soja jagas bort från barnens kost.
    I sojabaserad modersmjölksersättning i USA har man hittat extremt höga halter av bl.a. mangan och östrogena ämnen."
    www.icakuriren.se/Bloggar/Lasarbloggar/Kropp--Sjal/Kolhydratproblem/Inlagg/

www.scientificamerican.com/article.cfm

www.konsumentsamverkan.se/11verk/kampanj/livsmedel/kott/soja.htm

Visst, vill ni käka potentiellt skadlig mat själva så varsågod och gör det. Men snälla, utsätt inte era oskyldiga barn för dessa hemska produkter och de vidriga sjukdomar och problem som de kan drabbas av pga att de utsatts redan som små.

• Svar på tråden Varför proppar ni i ungarna soja??
  • Lajm88
    Anonym skrev 2012-08-26 13:24:11 följande:
    Självklart har det med fattigdom att göra eftersom de flesta ekoprodukter är mycket dyrare. Det är skrämmande att du inte förstår den enkla matematiken.

Jag anser att din syn på ordet "fattigdom" skiljer sig feån min.

Är det skrämmande att jag inte förstår? Ditt sätt att försöka sätta dig på mig hela tiden visar bara att du är omogen och envis och för inte diskussionen framåt över huvudtaget.
  • Åsa
    Anonym (sjukt!) skrev 2012-08-26 13:18:10 följande:
    Okej, men nu har jag läst det i flertalet vetenskapliga rapporter. Jag beklagar att du inte vill förstå det.

Okeeeej. Du har alltså läst i flertalet vetenskapliga rapporter att vad de som talar om sojans nyttighet syftar på är just de fabriksraffinerade sojaprodukter du diskuterar i trådstarten, och inte de sojabönor somliga av oss menar med soja. (Den enda fråga jag ställt här.) Denna uppgift har inte framgått av något enda svar av dig hittills så att jag inte skulle "vilja förstå" det är tämligen osakligt.

Jag får ärligt talat närmast uppfattningen att du inte förstått vad jag skrivit och därför valt att om igen upprepa uppgifter om de raffinerade sojaprodukternas onyttighet, som inte är relevanta för frågan jag ställde.
  • Anonym (sjukt!)
    Åsa skrev 2012-08-26 13:38:45 följande:

Okeeeej. Du har alltså läst i flertalet vetenskapliga rapporter att vad de som talar om sojans nyttighet syftar på är just de fabriksraffinerade sojaprodukter du diskuterar i trådstarten, och inte de sojabönor somliga av oss menar med soja. (Den enda fråga jag ställt här.) Denna uppgift har inte framgått av något enda svar av dig hittills så att jag inte skulle "vilja förstå" det är tämligen osakligt.

Jag får ärligt talat närmast uppfattningen att du inte förstått vad jag skrivit och därför valt att om igen upprepa uppgifter om de raffinerade sojaprodukternas onyttighet, som inte är relevanta för frågan jag ställde.
    Nej, det påstod jag inte att jag läst.

• Anonym (sjukt!)

Åsa, för sista gången. All soja som inte är fermenterad är inte bra!

• Lajm88
    Åsa skrev 2012-08-26 13:38:45 följande:

Nu har jag läst när du har försökt få honom att förstå vad du menar om och om igen. Men det går inte.
  • Anonym
    Anonym (Trött) skrev 2012-08-26 14:16:12 följande:

Så du är inte bildad nog för att förstå skillnaden mellan sak och person? Tragiskt.
    Jag förstår det men inte du helt klart. Läs om läs rätt.
  • Anonym
    Lajm88 skrev 2012-08-26 14:04:58 följande:

Fast att inte du förstår vad jag säger är ändå ditt fel. Det är helt meningslöst att försöka föra ett samtal med någon så självupptagen och envis som du.

Hejdå
    Du har inte fattat att jag förstår vad du säger och du har inte fattat det jag säger. du har inte fattat att personliga påhopp inte är att argumentera i sak. Jag konstaterade att du inte fattat, att du inte vet och att det är skrämmande. Det är inget påhopp på dig utan ett konstaterande i sak. Jag säger inget om dig som person utan det du säger och påstår = skiljer mellan sak och person.

Vad vinner du på med dina påhopp?
    Du får kritik och du svarar med påhopp. Moget. Inte.
  • Anonym
    Anonym (Trött) skrev 2012-08-26 14:18:52 följande:

Ja Lajm88, det är sorgligt med personer som läst några metodkurser på högskolan, och som plötsligt tror sig vara Gud. Jag fick åtminstone lära mig att skilja på sak och person när jag utbildade mig, så jag antar att det är skillnad på utbildning och utbildning. 
    Du skiljer mellan sak och person menar du?
    Tillåt mig att skratta.
  • Anonym (!)
    Anonym skrev 2012-08-26 13:22:49 följande:
    Hade du följt diskussionen hade du sett att jag gjort tappra försök men gett upp eftersom personen ifråga bara inte förstår. Du får kalla det omoget om du vill men det är ett konstaterande att personen inte förstår vad fattigdom är. Du får gärna stånga pannan blodig mot allt som kommer i din väg, jag gör det inte. När människor är för korkade för sitt eget bästa ger jag upp till slut.

Inte ens du förstår vad fattigdom är. att komma dragandes med de stackars svältande afrikanerna är inget sakargument utan visar bara att du inte förstått vad det handlar om. Vi är inte ett av de rikaste länderna i världen, det har varit så en gång i tiden men är inte så idag.

Läs på lite och återkom när du har lite mer på fötterna. Just nu går det inte att ha en diskussion med dig heller eftersom du inte har en susning om vad du pratar om.
    Eller så är det för att du inte har något annat att komma med än personangrepp.
  • Anonym
    Anonym (!) skrev 2012-08-26 14:55:47 följande:
    Eller så är det för att du inte har något annat att komma med än personangrepp.
    Lär dig skilja på sak och person, det är en grundläggande kunskap du saknar.
    Din anklagelse är däremot ett påhopp.
Svar på tråden Varför proppar ni i ungarna soja??