• Anonym (sjukt!)

Varför proppar ni i ungarna soja??

Mängder av sojaprodukter konsumeras i samhället idag. veganer framhärdar hur nyttigt soja är och hänvisar gärna till hur man i Asien har levt vegetariskt och ätit soja i flera hundra år och alla mår bra av det.

Hur skulle det vara med lite vidare kunskaper om hur man framställer sojaprodukter för västvärlden? Det finns inga likheter mellan den soja man har ätit i Asien, som är fermenterad och den som nu massproduceras i västvärlden.

" I Asien har man länge använt fermenterad soja, där en jäsningsprocess eliminerat skadliga ämnen. Men man har inte tidigare ätit ofermenterad soja i Asien som amerikanarna har lärt oss på senare tid.
    Den industriella framställningsprocessen av sojaprodukter är motbjudande. Man mal sojabönor och blandar mjölet med varmt vatten och bensin. Sedan skiktar sig detta i en vattenfas och en bensinfas. I den förra hittar man bl.a. sojaprotein och i den senare hittar man lecitinet och oljan. Med kemiska processer försöker man avskilja sojaprodukterna från vattnet/bensinen. Men det finns alltid mindre eller större rester kvar i produkterna. Just sojalecitin är värmekänsligt och det är svårt att pressa tillbaka bensinhalten.
    Därför finns särskilt höga gränsvärden för bensin i vissa sojaprodukter.(??)
    De ickefermenterade sojaprodukterna sätts i samband med en rad effekter på hälsan:
    Bl.a. risker under graviditet och vid amning.
    Eftersom sojaprodukter är billiga finns de ofta i färdiglagad mat.
    Det är ett bra skäl för att undvika sådana produkter och laga mat själv.
    Framför allt ska mat som innehåller soja jagas bort från barnens kost.
    I sojabaserad modersmjölksersättning i USA har man hittat extremt höga halter av bl.a. mangan och östrogena ämnen."
    www.icakuriren.se/Bloggar/Lasarbloggar/Kropp--Sjal/Kolhydratproblem/Inlagg/

www.scientificamerican.com/article.cfm

www.konsumentsamverkan.se/11verk/kampanj/livsmedel/kott/soja.htm

Visst, vill ni käka potentiellt skadlig mat själva så varsågod och gör det. Men snälla, utsätt inte era oskyldiga barn för dessa hemska produkter och de vidriga sjukdomar och problem som de kan drabbas av pga att de utsatts redan som små.

• Svar på tråden Varför proppar ni i ungarna soja??
  • Anonym (sjukt!)
    Anonym skrev 2012-08-26 21:59:14 följande:
    TS har panik  över att sojalecitin  utvinns med hjälp av bensin. (Det är inte samma sak som det du tankar bilen med). Det är ett lösningsmedel som renas bort i senare processer.

TS  "glömmer" att det är ett vanligt lösningsmedel i medicinframställning bland annat. Om det finns rester kvar är det minimala mängder och därför helt riskfritt. Sanningen är att de eko-producerade grödorna som odlas innehåller långt mycket mer gifter, ibland mer än konventionellt odlat.
    Nej, jag tycker att det är hemskt att man tillverkar massor av produkter, däribland ersättning till småbarn, på ofermenterad soja som bevisligen påverkar bl.a hormonerna i kroppen. Ofermenterad soja avråds helt (av ledande forskare) till småbarn.

Jag ger inte medicin till barnen utan att verkligen behöva det. Andra matar ungarna med tofuprodukter och sojamjölk utan att blinka.

Haha, sen när innehåller ekoprodukter mer miljögifter än konventionellt odlat?

Barn råds att äta ekofrukt pga gifter i vanliga frukten.

• Anonym (sjukt!)
    Anonym skrev 2012-08-26 22:08:39 följande:
    Ja det finns ingen anledning att välja det som är framodlat i steril miljö när man kan välja odlade saker som innehåller miljögifter!

Om du inte blandar ihop saker är du usel på att förklara.
    Tror du det är bra att käka antibiotika, dricka alkohol och käka jäst i stora mängder och ofta?

Vem käkar stora mängder jäst?
    FYI: både pencillin och alkohol är nyttigt även om du "vet" att det inte är det.
    Har du någon vetenskaplig källa som styrker dina lustiga påståenden?

Du jämställer quorn med att dricka alkohol. Liten mängd alkohol är inte direkt skadlig men det är inte heller bra (för yngre människor). Att ersätta villtkött med quorn är som att ersätta vatten med alkohol. Skulle inte tro att man lever speciellt länge om man stoppar i sig den skiten.

Varken penicillin eller alkohol är nyttigt, snarare något nödvändigt ont.
  • Anonym
    Anonym (sjukt!) skrev 2012-08-26 22:19:35 följande:
    Har du någon vetenskaplig källa som styrker dina lustiga påståenden?

Du jämställer quorn med att dricka alkohol. Liten mängd alkohol är inte direkt skadlig men det är inte heller bra (för yngre människor). Att ersätta villtkött med quorn är som att ersätta vatten med alkohol. Skulle inte tro att man lever speciellt länge om man stoppar i sig den skiten.

Varken penicillin eller alkohol är nyttigt, snarare något nödvändigt ont.
    Du kände inte till det trots att du skryter med att du har stor kunskap i livsmedel? Märkligt, mycket märkligt.

Jag jämställer inte, du gör. Jag citerade dig där man ser tydligt hur du blandar ihop allt, ledsen om det blev förvirrat för dig.

Att du hävdar saker som går på tvärs mot forskningen visar hur stor "kunskap" du har. Noll. Intet.
  • Anonym (sjukt!)
    Anonym skrev 2012-08-26 22:22:27 följande:
    Du kände inte till det trots att du skryter med att du har stor kunskap i livsmedel? Märkligt, mycket märkligt.

Jag jämställer inte, du gör. Jag citerade dig där man ser tydligt hur du blandar ihop allt, ledsen om det blev förvirrat för dig.

Att du hävdar saker som går på tvärs mot forskningen visar hur stor "kunskap" du har. Noll. Intet.
    Vad känner jag inte till?

Alkohol är inte nyttigt. Penicillin är inte heller nyttigt. Däremot kan både alkohol, i vissa fall, och penicillin, i särskilda fall behövas.

Nej då, det är du som tappar bort dig.

Och var var källan? Antar att den inte finns. Av det du påstår finns ingenting vetenskapligt bevisat alltså.
  • Anonym
    Anonym (sjukt!) skrev 2012-08-26 22:35:12 följande:
    Vad känner jag inte till?

Alkohol är inte nyttigt. Penicillin är inte heller nyttigt. Däremot kan både alkohol, i vissa fall, och penicillin, i särskilda fall behövas.

Nej då, det är du som tappar bort dig.

Och var var källan? Antar att den inte finns. Av det du påstår finns ingenting vetenskapligt bevisat alltså.
    Vi kan alltså konstatera att du saknar allt vad kunskap heter om livsmedel och livsmedelsproduktion. Att du inte visste att även eko-mat innehåller miljögifter är ett utslag av din okunskap. Även den att du tror att sterilt odlad svamp är värre än eko-mat. Att du missat att både penicillin och alkohol är nyttigt är jag inte förvånad över utan det befäster din okunskap. Du får gärna tro annat men med det gör du bara bort dig eftersom du pratar mot all etablerad vetenskap.

Varför frågar du om källa på eko-mat när du tidigare påstått att du har sån stor kunskap? Miljögifter intar en central  roll i frågan om eko-mat. Hur kommer det sig att du missat en sån grundläggande sak helt och hållet? Svara på det och du ska få din källa.
  • Anonym
    Anonym (sjukt!) skrev 2012-08-26 22:16:01 följande:
    Nej, jag tycker att det är hemskt att man tillverkar massor av produkter, däribland ersättning till småbarn, på ofermenterad soja som bevisligen påverkar bl.a hormonerna i kroppen. Ofermenterad soja avråds helt (av ledande forskare) till småbarn.

Jag ger inte medicin till barnen utan att verkligen behöva det. Andra matar ungarna med tofuprodukter och sojamjölk utan att blinka.

Haha, sen när innehåller ekoprodukter mer miljögifter än konventionellt odlat?

Barn råds att äta ekofrukt pga gifter i vanliga frukten.

Mera okunskap. Det är något snille som sett vad soja innehåller och därefter har skapat allmän panik bland fanatiska veganer som saknar källkritiskt tänkande.
    Sanningen är att fytoöstrogenerna  förekommer i så ytterst små mängder att det inte påverkar kroppen.

Du pratar om kunskap och källkritik. Hahaha. Det är dagens stora skämt.
  • Anonym (sjukt!)
    Anonym skrev 2012-08-26 22:41:28 följande:
    Vi kan alltså konstatera att du saknar allt vad kunskap heter om livsmedel och livsmedelsproduktion. Att du inte visste att även eko-mat innehåller miljögifter är ett utslag av din okunskap. Även den att du tror att sterilt odlad svamp är värre än eko-mat. Att du missat att både penicillin och alkohol är nyttigt är jag inte förvånad över utan det befäster din okunskap. Du får gärna tro annat men med det gör du bara bort dig eftersom du pratar mot all etablerad vetenskap.

Varför frågar du om källa på eko-mat när du tidigare påstått att du har sån stor kunskap? Miljögifter intar en central  roll i frågan om eko-mat. Hur kommer det sig att du missat en sån grundläggande sak helt och hållet? Svara på det och du ska få din källa.
    Penicillin och alkohol är inte nyttigt och jag har bett dig styrka dina påståenden med vetenskapliga källor med du verkar sakna åna.

Du skrev: "Sanningen är att de eko-producerade grödorna som odlas innehåller långt mycket mer gifter, ibland mer än konventionellt odlat."

Även där synar jag ditt påstående och vill gärna se källa.

Din kompentens rörande livsmedels verkar inte vara särskilt stor och jag har förståelse eftersom det är ett svårt område.

Jag vill se en enda vettig källa på att traditionellt framställd mat skulle innehålla mindre gifter än ekomat.
  • Anonym
    Anonym (sjukt!) skrev 2012-08-26 22:48:28 följande:
    Penicillin och alkohol är inte nyttigt och jag har bett dig styrka dina påståenden med vetenskapliga källor med du verkar sakna åna.

Du skrev: "Sanningen är att de eko-producerade grödorna som odlas innehåller långt mycket mer gifter, ibland mer än konventionellt odlat."

Även där synar jag ditt påstående och vill gärna se källa.

Din kompentens rörande livsmedels verkar inte vara särskilt stor och jag har förståelse eftersom det är ett svårt område.

Jag vill se en enda vettig källa på att traditionellt framställd mat skulle innehålla mindre gifter än ekomat.
    Tror du att du vinner poänger genm att citera lava meningar ryckta ur sitt sammanhang?
    Det handlade om odlad svamp kontra eko-mat.
    Tror du fortfarande att eko-mat är bättre?

Googla på alkohol nyttigt, du kommer att få massor av träffar varför det är nyttigt. Du vet säkert att absolutister lever flera år kortare än de som dricker ibland?

En lättsmält, lättförstålig artikel.
    fof.se/tidning/2006/5/ekologisk-odling-gynnar-varken-miljon-eller-konsumenterna

Tyvärr är det mesta jag har avhandlingar men jag tvivlar på att du klarar dem eftersom du missat det mesta.
    www.vaxteko.nu/html/sll/hydro_agri/vaxtpressen/VPN09-2/VPN09-2C.PDF
    www.vaxteko.nu/html/sll/slu/ekologiskt_lantbruk/EKL20/EKL20F.HTM
  • Anonym
    Anonym (sjukt!) skrev 2012-08-26 22:48:28 följande:
    Ett tips i all välmening. Du framställer dig inte som speciellt kunnig när du ber om källor på sånt som tillhör allmänbildningen. Tyst
Svar på tråden Varför proppar ni i ungarna soja??