• Anonym (sjukt!)

Varför proppar ni i ungarna soja??

Mängder av sojaprodukter konsumeras i samhället idag. veganer framhärdar hur nyttigt soja är och hänvisar gärna till hur man i Asien har levt vegetariskt och ätit soja i flera hundra år och alla mår bra av det.

Hur skulle det vara med lite vidare kunskaper om hur man framställer sojaprodukter för västvärlden? Det finns inga likheter mellan den soja man har ätit i Asien, som är fermenterad och den som nu massproduceras i västvärlden.

" I Asien har man länge använt fermenterad soja, där en jäsningsprocess eliminerat skadliga ämnen. Men man har inte tidigare ätit ofermenterad soja i Asien som amerikanarna har lärt oss på senare tid.
    Den industriella framställningsprocessen av sojaprodukter är motbjudande. Man mal sojabönor och blandar mjölet med varmt vatten och bensin. Sedan skiktar sig detta i en vattenfas och en bensinfas. I den förra hittar man bl.a. sojaprotein och i den senare hittar man lecitinet och oljan. Med kemiska processer försöker man avskilja sojaprodukterna från vattnet/bensinen. Men det finns alltid mindre eller större rester kvar i produkterna. Just sojalecitin är värmekänsligt och det är svårt att pressa tillbaka bensinhalten.
    Därför finns särskilt höga gränsvärden för bensin i vissa sojaprodukter.(??)
    De ickefermenterade sojaprodukterna sätts i samband med en rad effekter på hälsan:
    Bl.a. risker under graviditet och vid amning.
    Eftersom sojaprodukter är billiga finns de ofta i färdiglagad mat.
    Det är ett bra skäl för att undvika sådana produkter och laga mat själv.
    Framför allt ska mat som innehåller soja jagas bort från barnens kost.
    I sojabaserad modersmjölksersättning i USA har man hittat extremt höga halter av bl.a. mangan och östrogena ämnen."
    www.icakuriren.se/Bloggar/Lasarbloggar/Kropp--Sjal/Kolhydratproblem/Inlagg/

www.scientificamerican.com/article.cfm

www.konsumentsamverkan.se/11verk/kampanj/livsmedel/kott/soja.htm

Visst, vill ni käka potentiellt skadlig mat själva så varsågod och gör det. Men snälla, utsätt inte era oskyldiga barn för dessa hemska produkter och de vidriga sjukdomar och problem som de kan drabbas av pga att de utsatts redan som små.

• Svar på tråden Varför proppar ni i ungarna soja??
  • Anonym
    Anonym (sjukt!) skrev 2012-08-26 11:15:49 följande:
    Nej då, jag missar inte det. Jag vet att vissa familjer är fattiga.

Att vara fattig är ingen ursäkt för att skita i vad man stoppar i sina barn tycker jag.
    Jag hoppas det löser sig för er och att hon snart kan äta laktosfritt i alla fall.

Jag frågade efter dina bevis på att det handlar om felprioriteringar men du har alltså inga utan du tycker att ditt sätt är rätt och alla som inte gör som du är idioter.
    Du framställer dig som oerhört sympatisk. *ironisk*
  • Lajm88
    Anonym skrev 2012-08-26 11:19:31 följande:
    Jag frågade efter dina bevis på att det handlar om felprioriteringar men du har alltså inga utan du tycker att ditt sätt är rätt och alla som inte gör som du är idioter.

Du framställer dig som oerhört sympatisk. *ironisk*

Du med :)
  • Anonym
    Lajm88 skrev 2012-08-26 11:56:12 följande:

Du med :)
    Nej. Det finns hur mycket som helst skrivet om fattigdom men jag har inte sett något om konsumtion i förhållandet till inkomster.
    Ett tips i all välmening: lär dig läsa ordentligt så att du förstår innehållet. Just nu är det lönlöst att försöka diskutera med dig eftersom du helt enkelt inte snappar enkla sammanhang i texter.
  • Anonym
    Lajm88 skrev 2012-08-26 12:51:47 följande:
    Du sa att folk inte har råd att köpa ekologiskt. Det har ingenting med fattigdom att göra. Du kan inte bara byta ämne och börja prata om att fattigdom faktiskt existerar.

Ja, fattigdom existerar.

I Sverige innebär fattigdom att man har basutbud på TVn, en billig telefon, och att man bara har råd med billigt kött.

ELLER så har man ingen TV, äter mycket bönor, och köper ekologiskt kött. Man behöver inte några källor för att veta att de flesta svenskarna lätt akulle kunna prioritera om för att köpa mer ekologiskt kött.
    Vi har tv med utökat utbud av kanaler, äter mycket kött, gärna ekologiskt. Jag jobbar inom vården, sambon pluggar heltid (har bara csn), tre barn har vi. Vi är fattiga om man går efter hur mkt pengar vi har. 15000 e skatt brukar jag få ut, då går en tusenlapp till sparande, 3 till bostaden och resten mat, kläder, försäkringar osv. 
    Köper man ekologiskt kött, kan man köpa direkt från en gård. En halv ko (givetvis styckad, mald till färs osv), ett lamm, en kvarts gris osv... då blir det _billigt_ att köpa ekologiskt. Under priset man får betala för billigt utländskt kött. 
  • Anonym (!)
    Anonym skrev 2012-08-26 10:51:57 följande:
    Jag säger att det finns belägg för att folk är fattiga.  Att du inte förstår dig på vad fattigdom är ställt utom allt tvivel men det lämnar jag. Att påstå att flk prioriterar fel är en annan sak vilket du skulle ha förstått om du hade haft lite mer insikter än vad du har nu. Du vet helt enkelt inte vad du pratar om.

Att dumförklara någon är ju ett moget sätt att föra en siskussion på....

Att påstå att vi här i Sverige är fattiga är inget annat än ett HÅN mot de som är fattiga på riktigt. Vi är ett av världens rikaste länder. 

Folk i överlag här HAR RÅD att prioritera högre andel mindre giftig mat än de gör. 

För övrigt så är dag är icke ekologiskt kött och mejeriprodukter den allra största boven inom matindustrin när det gäller soljaproduktion och intag av andra gifter för den delen också. Köttdiskarna med icke-ekologiskt kött, samt mejerihyllorna är ju hur långa och många som helst. Medan hyllorna för  sojayoghurt, sojamjölk, sojakorv och ekologiska kött- och mejeriprodukter produkter är försvinnande liten. Så därför tyckte jag att det är lite underligt fokus på sojaprodukter då så relativt få är storkonsumenter av dessa produkter  jämfört med icke-ekologiskt kött och mejeriprodukter. Det är väl där fokuset ska ligga istället, då detta är ett mycket större problem.

Fast det skulle vara intressant med en oberoende och ingående innehållsjämförelse mellan tex en sojakorv och en vanlig korv och en ekologisk korv vad gäller gifter, tungmetaller, besprutning, hormoner och alla andra potentiella skadliga ämnen.   :) 
  • Åsa
    Anonym (sjukt!) skrev 2012-08-26 01:46:36 följande:
    Läs trådstarten: "Hur skulle det vara med lite vidare kunskaper om hur man framställer sojaprodukter för västvärlden? Det finns inga likheter mellan den soja man har ätit i Asien, som är fermenterad och den som nu massproduceras i västvärlden."

Fler funderingar?
    Du hänvisade ovan till uttalanden du hört/sett om att soja skulle vara nyttigt, vilka du underkände med hänvisning till uppgifter om fabriksprocessade sojaprodukter. Ingenstans framgick att de omnämnda uttalandena om sojas nyttighet skulle ha gällt just sådana produkter; därav min fråga om de inte kunde ha syftat på vanliga sojabönor och inte på de produkter du tar upp i trådstarten.
  • Anonym (sjukt!)
    Åsa skrev 2012-08-26 13:08:55 följande:
    Du hänvisade ovan till uttalanden du hört/sett om att soja skulle vara nyttigt, vilka du underkände med hänvisning till uppgifter om fabriksprocessade sojaprodukter. Ingenstans framgick att de omnämnda uttalandena om sojas nyttighet skulle ha gällt just sådana produkter; därav min fråga om de inte kunde ha syftat på vanliga sojabönor och inte på de produkter du tar upp i trådstarten.
    Okej, men nu har jag läst det i flertalet vetenskapliga rapporter. Jag beklagar att du inte vill förstå det.

• Anonym
    Anonym (!) skrev 2012-08-26 13:01:55 följande:

Att dumförklara någon är ju ett moget sätt att föra en siskussion på....

Att påstå att vi här i Sverige är fattiga är inget annat än ett HÅN mot de som är fattiga på riktigt. Vi är ett av världens rikaste länder. 

Folk i överlag här HAR RÅD att prioritera högre andel mindre giftig mat än de gör. 

För övrigt så är dag är icke ekologiskt kött och mejeriprodukter den allra största boven inom matindustrin när det gäller soljaproduktion och intag av andra gifter för den delen också. Köttdiskarna med icke-ekologiskt kött, samt mejerihyllorna är ju hur långa och många som helst. Medan hyllorna för  sojayoghurt, sojamjölk, sojakorv och ekologiska kött- och mejeriprodukter produkter är försvinnande liten. Så därför tyckte jag att det är lite underligt fokus på sojaprodukter då så relativt få är storkonsumenter av dessa produkter  jämfört med icke-ekologiskt kött och mejeriprodukter. Det är väl där fokuset ska ligga istället, då detta är ett mycket större problem.

Fast det skulle vara intressant med en oberoende och ingående innehållsjämförelse mellan tex en sojakorv och en vanlig korv och en ekologisk korv vad gäller gifter, tungmetaller, besprutning, hormoner och alla andra potentiella skadliga ämnen.   :) 
    Hade du följt diskussionen hade du sett att jag gjort tappra försök men gett upp eftersom personen ifråga bara inte förstår. Du får kalla det omoget om du vill men det är ett konstaterande att personen inte förstår vad fattigdom är. Du får gärna stånga pannan blodig mot allt som kommer i din väg, jag gör det inte. När människor är för korkade för sitt eget bästa ger jag upp till slut.

Inte ens du förstår vad fattigdom är. att komma dragandes med de stackars svältande afrikanerna är inget sakargument utan visar bara att du inte förstått vad det handlar om. Vi är inte ett av de rikaste länderna i världen, det har varit så en gång i tiden men är inte så idag.

Läs på lite och återkom när du har lite mer på fötterna. Just nu går det inte att ha en diskussion med dig heller eftersom du inte har en susning om vad du pratar om.
  • Anonym
    Lajm88 skrev 2012-08-26 12:51:47 följande:

Du sa att folk inte har råd att köpa ekologiskt. Det har ingenting med fattigdom att göra. Du kan inte bara byta ämne och börja prata om att fattigdom faktiskt existerar.

Ja, fattigdom existerar.

I Sverige innebär fattigdom att man har basutbud på TVn, en billig telefon, och att man bara har råd med billigt kött.

ELLER så har man ingen TV, äter mycket bönor, och köper ekologiskt kött. Man behöver inte några källor för att veta att de flesta svenskarna lätt akulle kunna prioritera om för att köpa mer ekologiskt kött.
    Självklart har det med fattigdom att göra eftersom de flesta ekoprodukter är mycket dyrare. Det är skrämmande att du inte förstår den enkla matematiken.
  • Anonym (Trött)
    Anonym skrev 2012-08-26 13:22:49 följande:
    Hade du följt diskussionen hade du sett att jag gjort tappra försök men gett upp eftersom personen ifråga bara inte förstår. Du får kalla det omoget om du vill men det är ett konstaterande att personen inte förstår vad fattigdom är. Du får gärna stånga pannan blodig mot allt som kommer i din väg, jag gör det inte. När människor är för korkade för sitt eget bästa ger jag upp till slut.

Inte ens du förstår vad fattigdom är. att komma dragandes med de stackars svältande afrikanerna är inget sakargument utan visar bara att du inte förstått vad det handlar om. Vi är inte ett av de rikaste länderna i världen, det har varit så en gång i tiden men är inte så idag.

Läs på lite och återkom när du har lite mer på fötterna. Just nu går det inte att ha en diskussion med dig heller eftersom du inte har en susning om vad du pratar om.

Kom nu ner från dina höga hästar, och börja bete dig som folk. Vad tror du din överlägsna attityd leder till annat än ovidkommande tjafs? Vill du diskutera, så håll dig till SAK och sluta ge dig på person.
Svar på tråden Varför proppar ni i ungarna soja??