• Anonym (sjukt!)

Varför proppar ni i ungarna soja??

Mängder av sojaprodukter konsumeras i samhället idag. veganer framhärdar hur nyttigt soja är och hänvisar gärna till hur man i Asien har levt vegetariskt och ätit soja i flera hundra år och alla mår bra av det.

Hur skulle det vara med lite vidare kunskaper om hur man framställer sojaprodukter för västvärlden? Det finns inga likheter mellan den soja man har ätit i Asien, som är fermenterad och den som nu massproduceras i västvärlden.

" I Asien har man länge använt fermenterad soja, där en jäsningsprocess eliminerat skadliga ämnen. Men man har inte tidigare ätit ofermenterad soja i Asien som amerikanarna har lärt oss på senare tid.
    Den industriella framställningsprocessen av sojaprodukter är motbjudande. Man mal sojabönor och blandar mjölet med varmt vatten och bensin. Sedan skiktar sig detta i en vattenfas och en bensinfas. I den förra hittar man bl.a. sojaprotein och i den senare hittar man lecitinet och oljan. Med kemiska processer försöker man avskilja sojaprodukterna från vattnet/bensinen. Men det finns alltid mindre eller större rester kvar i produkterna. Just sojalecitin är värmekänsligt och det är svårt att pressa tillbaka bensinhalten.
    Därför finns särskilt höga gränsvärden för bensin i vissa sojaprodukter.(??)
    De ickefermenterade sojaprodukterna sätts i samband med en rad effekter på hälsan:
    Bl.a. risker under graviditet och vid amning.
    Eftersom sojaprodukter är billiga finns de ofta i färdiglagad mat.
    Det är ett bra skäl för att undvika sådana produkter och laga mat själv.
    Framför allt ska mat som innehåller soja jagas bort från barnens kost.
    I sojabaserad modersmjölksersättning i USA har man hittat extremt höga halter av bl.a. mangan och östrogena ämnen."
    www.icakuriren.se/Bloggar/Lasarbloggar/Kropp--Sjal/Kolhydratproblem/Inlagg/

www.scientificamerican.com/article.cfm

www.konsumentsamverkan.se/11verk/kampanj/livsmedel/kott/soja.htm

Visst, vill ni käka potentiellt skadlig mat själva så varsågod och gör det. Men snälla, utsätt inte era oskyldiga barn för dessa hemska produkter och de vidriga sjukdomar och problem som de kan drabbas av pga att de utsatts redan som små.

• Svar på tråden Varför proppar ni i ungarna soja??
  • Anonym (HAHAHAHA)
    Mandel skrev 2012-08-25 11:44:38 följande:
    Tyvärr är det en minoritet i detta land som är beredda att betala för vad det kostar. När folk tillfrågas så är det så himla måna om djurskydd och ekologiskt m.m. men i affären väljer de det som är billigast i alla fall utan hänsyn taget till djurens levnadsvillkor eller grönsakernas odling. Då är det plånboken som uteslutande styr.
    Folk lägger hellre pengarna på märkeskläder, utlandssemester, fredagsmys, inredningsdetaljer osv. Tyvärr!

Jag vill att allt som importeras hit ska ha samma krav på sig som det som odlas och produceras i detta land. Då skulle det inte välla in billiga livsmedel, främst kött...
    Helt sjukt att man inte får odla på samma vis som i ex Spanien för det är emot regelverket och de krav vi har, men det är helt okej att importera ifrån Spanien.
    Har du helt rätt i..

Ja, men egentligen inte så sjukt, för då har dom kontroll på vad vi äter, dom vill att vi ska äta skit och bli förgiftade.
    Om alla skulle börja odla allt själva så skulle dom inte ha kontroll över maten och maten är stor del till hur hjärnan utvecklas och dom vill inte att den ska utvecklas för då skulle dom tappa kontrollen över oss..
    Allt är uträknat..
  • Anonym (p)
    Anonym (HAHAHAHA) skrev 2012-08-25 11:59:30 följande:
    Har du helt rätt i..

Ja, men egentligen inte så sjukt, för då har dom kontroll på vad vi äter, dom vill att vi ska äta skit och bli förgiftade.
    Om alla skulle börja odla allt själva så skulle dom inte ha kontroll över maten och maten är stor del till hur hjärnan utvecklas och dom vill inte att den ska utvecklas för då skulle dom tappa kontrollen över oss..
    Allt är uträknat..
    Ja, bäst att ta på sig foliehatten.
  • Ziraya

www.greatlife.se/artiklar-och-fakta/soja-inte-att-rekommendera/
    Här finns en till länk för den som är intresserad av att läsa om soja, tillsammans med källor till forskningsartiklar :)

Den enda soja vi försöker få i oss hemma är soja på flaska, alltså gjord för smaksättning. Den är dock fermenterad i 6 månader så den bör inte vara speciellt hälsovådlig. Vi äter den ju inte varje dag heller.

Jag tror att man så långt man kan skall försöka laga mat från grunden. Inte äta halvfabrikat eller helfabrikat om man kan undvika det alltså. Vi försöker så gott det går göra så här hemma.

Om man ändå hade en egen gård ^^

• Dr Evans

Men man får ju också sätta sojakorven i relation till varmkorven. Då vet man ju att varmkorven bevisligen ökar risken för cancer. För soja finns ännu inga sådana bevis. Man känner till östrogenet men inte hur kroppen påverkas. Men jag skulle inte bälga i mig proteindrycker eller liknande baserat på soja, heller inte ge barnen sojabaserad ersättning/"mejeriprodukter".

De flesta vegetarianer med varierad kost verkar dock inte ha anledning att oroa sig. Jag skulle vara mer orolig för sojans effekter som köttätare. Skulle jag någon gång i framtiden bli sugen på kött så skulle jag definitivt käka vilt. Precis som så många skriver.

• Anonym (HAHAHAHA)
    Anonym (p) skrev 2012-08-25 12:07:20 följande:
    Ja, bäst att ta på sig foliehatten.
    hahaha ja precis, det är en typisk kommentar från de som inte vågar öppna ögonen.. =)
  • Anonym
    Anonym (sjukt!) skrev 2012-08-25 10:45:29 följande:
    Konstig? Många vegetarianer och veganer äter väldigt mycket soja, det är ett faktum. De serverar även gärna soja till sina barn i hög utsträckning.
    Inte sant! Vad baserar du det på? Veganer och vegetarianer är i allmänhet intresserade och kunniga när det gäller kost och hälsa. Att sojaprodukter är ohälsosamma är gammal skåpmat för mig som varit veggo i tjugo år nu.
  • Anonym
    Dr Evans skrev 2012-08-25 12:24:40 följande:
    Men man får ju också sätta sojakorven i relation till varmkorven. Då vet man ju att varmkorven bevisligen ökar risken för cancer. För soja finns ännu inga sådana bevis. Man känner till östrogenet men inte hur kroppen påverkas. Men jag skulle inte bälga i mig proteindrycker eller liknande baserat på soja, heller inte ge barnen sojabaserad ersättning/"mejeriprodukter".

De flesta vegetarianer med varierad kost verkar dock inte ha anledning att oroa sig. Jag skulle vara mer orolig för sojans effekter som köttätare. Skulle jag någon gång i framtiden bli sugen på kött så skulle jag definitivt käka vilt. Precis som så många skriver.

World Cancer Research Fund (WCRF) avråder helt från att äta korv och andra charkuteriprodukter, pga bevisad ökad risk för bla magcancer. Så här står det på Livsmedelsverkets hemsida:

"Ät huvudsakligen mat från växtriket. Ät minst 5 portioner frukt och grönsaker varje dag och rikligt med baljväxter och fulkornsprodukter." 

"Begränsa intaget av rött kött (i rapporten definierat som kött från nöt, gris, lamm och get) till 500 gram (tillagad vikt) per vecka och undvik charkuteriprodukter." (min understrykning).

Källa: http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Maten-och-var-halsa/Cancer/  

Soja har jag ännu inte hört något om, men det innebär inte att det är grönt. All kraftigt processad mat ska man nog vara försiktig med!
  • Anonym
    Ellaria skrev 2012-08-25 11:17:09 följande:
    I helt andra mängder än vad du får i dig genom tandborstning. I USA och England har de flour i dricksvattnet, det kan jag tycka är lite väl illa.
    Jag kan reagera på Apotekets försäljning av fluorprodukter som ska SVÄLJAS. Tex sugtabletter med fluor i.. Känns inte ok.
  • sirisdotter
    Anonym (HAHAHAHA) skrev 2012-08-25 11:59:30 följande:
    Har du helt rätt i..

Allt är uträknat..
    "dom"  ?   UFO-n  eller....
Svar på tråden Varför proppar ni i ungarna soja??