• Anonym (sjukt!)

Varför proppar ni i ungarna soja??

Mängder av sojaprodukter konsumeras i samhället idag. veganer framhärdar hur nyttigt soja är och hänvisar gärna till hur man i Asien har levt vegetariskt och ätit soja i flera hundra år och alla mår bra av det.

Hur skulle det vara med lite vidare kunskaper om hur man framställer sojaprodukter för västvärlden? Det finns inga likheter mellan den soja man har ätit i Asien, som är fermenterad och den som nu massproduceras i västvärlden.

" I Asien har man länge använt fermenterad soja, där en jäsningsprocess eliminerat skadliga ämnen. Men man har inte tidigare ätit ofermenterad soja i Asien som amerikanarna har lärt oss på senare tid.
    Den industriella framställningsprocessen av sojaprodukter är motbjudande. Man mal sojabönor och blandar mjölet med varmt vatten och bensin. Sedan skiktar sig detta i en vattenfas och en bensinfas. I den förra hittar man bl.a. sojaprotein och i den senare hittar man lecitinet och oljan. Med kemiska processer försöker man avskilja sojaprodukterna från vattnet/bensinen. Men det finns alltid mindre eller större rester kvar i produkterna. Just sojalecitin är värmekänsligt och det är svårt att pressa tillbaka bensinhalten.
    Därför finns särskilt höga gränsvärden för bensin i vissa sojaprodukter.(??)
    De ickefermenterade sojaprodukterna sätts i samband med en rad effekter på hälsan:
    Bl.a. risker under graviditet och vid amning.
    Eftersom sojaprodukter är billiga finns de ofta i färdiglagad mat.
    Det är ett bra skäl för att undvika sådana produkter och laga mat själv.
    Framför allt ska mat som innehåller soja jagas bort från barnens kost.
    I sojabaserad modersmjölksersättning i USA har man hittat extremt höga halter av bl.a. mangan och östrogena ämnen."
    www.icakuriren.se/Bloggar/Lasarbloggar/Kropp--Sjal/Kolhydratproblem/Inlagg/

www.scientificamerican.com/article.cfm

www.konsumentsamverkan.se/11verk/kampanj/livsmedel/kott/soja.htm

Visst, vill ni käka potentiellt skadlig mat själva så varsågod och gör det. Men snälla, utsätt inte era oskyldiga barn för dessa hemska produkter och de vidriga sjukdomar och problem som de kan drabbas av pga att de utsatts redan som små.

• Svar på tråden Varför proppar ni i ungarna soja??
  • Åsa
    Anonym (sjukt!) skrev 2012-08-25 19:10:36 följande:
    Förstår inte första meningen.

Framförallt vegetarianer och veganer äter fermenterade soja produkter. Alla gör det säkert inte, precis som alla blandkostare inte gör det, men vissa.

Nyfiken fråga, hur får barnet i sig proteiner om ni äter vegetariskt?

Vad var det du inte förstod? Du skriver i trådstarten om olika metoder runt tillverkningen av sojaprodukter som inte har någon bäring på den oraffinerade sojabönan. Där finns förvisso mycket att säga om hur sojaodlingen kan påverka närmiljön men bönan som sådan är så vitt jag förstår väldigt nyttig.

Vi är inte vegetarianer och skulle ha extremt svårt att hålla en näringsriktig kost som vegetarianer i och med allergier mot mjölkprotein, ägg och baljväxter i familjen vilket utesluter lakto-ovo-kost såväl som proteinkällor på bönsidan.
  • Åsa

Vegetabiliskt protein finns i: Linser, bönor, quinoa, ärtor inkl kikärter (falafel), quorn.

Du missade inlägget TS svarade på. Baljväxtallergi utesluter allt du skriver utom quinoa, som förvisso är gott och nyttigt men knappast som enda proteinkälla.
  • Anonym

Jag är fisk-vegetarian (ja, så säger jag), och en vardagsmeny kan se ut så här:

Frukost: egenblandad musli (nötter, havre, torkad frukt) tillsammans med yoghurt. Smörgås med ost och gurka/tomat. Ett litet glas juice. En frukt, ofta banan (helst ekologisk).

Lunch: Falafel med grönsallad inkl rödlök, tsatsitki. Vatten eller havremjölk till.

Middag: marinerad laxspett med grönsakspytt och pilaff-ris (ris med lök). Glass eller en liten kaka till efterrätt ibland.

Ev kvällsmål: liten ost-smörgås med tomat (vi har alltid 4-5 olika ostar hemma, hårda och mjuka), en handfull nötter. Helst osaltade, men gärna lite rostade. Kvällsté.     

Mellanmål under dagen kan vara en avokado, ett kokt ägg eller en handfull nötter. 

• Anonym
    Åsa skrev 2012-08-25 19:25:40 följande:

Du missade inlägget TS svarade på. Baljväxtallergi utesluter allt du skriver utom quinoa, som förvisso är gott och nyttigt men knappast som enda proteinkälla.
    Fisk, ägg är också proteinkällor. Tål man inte det heller, då blir det svårt med proteinet det medger jag. Men tänk om man är allergisk mot kött då?
  • Anna Svenssonliv

Sojasås? Är det framställt med bensin?

• Anonym
    Anna Svenssonliv skrev 2012-08-25 19:31:51 följande:
    Sojasås? Är det framställt med bensin?
    Jag vet att margariner är det iaf.
  • Åsa
    Anonym skrev 2012-08-25 19:32:46 följande:
    Jag vet att margariner är det iaf.

Det är en vandringssägen. Margarin har annat som inte är genomnyttigt (med mjölkallergi hemma köper vi det ändå) men inget bensin som sagt. Inga plastkulor i det heller
  • Åsa
    Anonym skrev 2012-08-25 19:30:21 följande:
    Fisk, ägg är också proteinkällor. Tål man inte det heller, då blir det svårt med proteinet det medger jag. Men tänk om man är allergisk mot kött då?

Existerar allergi mot kött? Det skulle onekligen lämna lite i proteinväg kvar.

Vi äter mycket fisk och det skulle förmodligen gå att leva på enbart det, men inte är man vegetarian då.  Det är att sträcka det tillräckligt att kalla den som äter animaliska proudukter som mjölk och ägg vegetarian tycker jag. (Såg någon som kallade sig vegetarian för att hon "bara" åt fisk och kyckling; bara rött kött hon undvek helt enkelt; säkert sunt men knappast vegetariskt) Har väl att göra med att ordet kommit att användas som "etisk honnörsterm" i stället för en beskrivning av matvanor.
  • Anonym (sjukt!)
    Åsa skrev 2012-08-25 19:24:19 följande:

Vad var det du inte förstod? Du skriver i trådstarten om olika metoder runt tillverkningen av sojaprodukter som inte har någon bäring på den oraffinerade sojabönan. Där finns förvisso mycket att säga om hur sojaodlingen kan påverka närmiljön men bönan som sådan är så vitt jag förstår väldigt nyttig.

Vi är inte vegetarianer och skulle ha extremt svårt att hålla en näringsriktig kost som vegetarianer i och med allergier mot mjölkprotein, ägg och baljväxter i familjen vilket utesluter lakto-ovo-kost såväl som proteinkällor på bönsidan.
    Jag förstår verkligen inte din förklaring.  Att sojaodling påverkar miljön är en annan diskussion. Den här tråden handlar om produkter av ofermenterade sojabönor.

Jag tror också det kan vara svårt om man ska utesluta så mycket.
  • Anonym
    Åsa skrev 2012-08-25 19:34:37 följande:

Det är en vandringssägen. Margarin har annat som inte är genomnyttigt (med mjölkallergi hemma köper vi det ändå) men inget bensin som sagt. Inga plastkulor i det heller
    http://www.rikareliv.info/Hur%20tillverkas%20margarin.htm

Här finns en väldigt beskrivande text. Vill man fördjupa sig och vara källkritisk går det alltid att googla vidare. Men inte sjutton är det en vandringssägen att det är bensin i vissa livsmedel som tex margarin.
Svar på tråden Varför proppar ni i ungarna soja??