• Anonym (sjukt!)

Varför proppar ni i ungarna soja??

Mängder av sojaprodukter konsumeras i samhället idag. veganer framhärdar hur nyttigt soja är och hänvisar gärna till hur man i Asien har levt vegetariskt och ätit soja i flera hundra år och alla mår bra av det.

Hur skulle det vara med lite vidare kunskaper om hur man framställer sojaprodukter för västvärlden? Det finns inga likheter mellan den soja man har ätit i Asien, som är fermenterad och den som nu massproduceras i västvärlden.

" I Asien har man länge använt fermenterad soja, där en jäsningsprocess eliminerat skadliga ämnen. Men man har inte tidigare ätit ofermenterad soja i Asien som amerikanarna har lärt oss på senare tid.
    Den industriella framställningsprocessen av sojaprodukter är motbjudande. Man mal sojabönor och blandar mjölet med varmt vatten och bensin. Sedan skiktar sig detta i en vattenfas och en bensinfas. I den förra hittar man bl.a. sojaprotein och i den senare hittar man lecitinet och oljan. Med kemiska processer försöker man avskilja sojaprodukterna från vattnet/bensinen. Men det finns alltid mindre eller större rester kvar i produkterna. Just sojalecitin är värmekänsligt och det är svårt att pressa tillbaka bensinhalten.
    Därför finns särskilt höga gränsvärden för bensin i vissa sojaprodukter.(??)
    De ickefermenterade sojaprodukterna sätts i samband med en rad effekter på hälsan:
    Bl.a. risker under graviditet och vid amning.
    Eftersom sojaprodukter är billiga finns de ofta i färdiglagad mat.
    Det är ett bra skäl för att undvika sådana produkter och laga mat själv.
    Framför allt ska mat som innehåller soja jagas bort från barnens kost.
    I sojabaserad modersmjölksersättning i USA har man hittat extremt höga halter av bl.a. mangan och östrogena ämnen."
    www.icakuriren.se/Bloggar/Lasarbloggar/Kropp--Sjal/Kolhydratproblem/Inlagg/

www.scientificamerican.com/article.cfm

www.konsumentsamverkan.se/11verk/kampanj/livsmedel/kott/soja.htm

Visst, vill ni käka potentiellt skadlig mat själva så varsågod och gör det. Men snälla, utsätt inte era oskyldiga barn för dessa hemska produkter och de vidriga sjukdomar och problem som de kan drabbas av pga att de utsatts redan som små.

• Svar på tråden Varför proppar ni i ungarna soja??
  • Anonym (sjukt!)
    Anonym (mormor) skrev 2012-08-25 10:37:38 följande:
    Ja,  då är det här en konstig tråd där   Ts  verkar förutsätta att veganer och vegetarianer   proppar i sina barn en massa processad mat!
    Konstig? Många vegetarianer och veganer äter väldigt mycket soja, det är ett faktum. De serverar även gärna soja till sina barn i hög utsträckning.
  • Anonym (mormor)
    Anonym (HAHAHAHA) skrev 2012-08-25 10:40:35 följande:
    hela matindustrin är sjuk!!
    Vi äter grönsaker och tror det är nyttigt, men det är odlat på så små ytor att det inte får den näring det ska ha, de sprutar in vatten i grönsakerna för att göra dom finare, använder i vissa länder anabola för att göra dom större...
    Hårshampoo har hormoner..
    Och köttet är inte heller rent, tror ni alla kossor får grönt fint gräs från hagarna? och för att inte tala om grisarna, kycklingarna etc etc..
    Snälla vakna.

Så tro inte att det bara är sojaprodukterna som är fyllda med skit.
    Vi blir förgiftade genom maten..
    Vill man äta bra mat måste man ha egna kor och odla allt själv..

Folk borde VAKNA UPP!!!
    Klart man odlar själv!
  • Momat
    Anonym (HAHAHAHA) skrev 2012-08-25 10:40:35 följande:
    hela matindustrin är sjuk!!
    Vi äter grönsaker och tror det är nyttigt, men det är odlat på så små ytor att det inte får den näring det ska ha, de sprutar in vatten i grönsakerna för att göra dom finare, använder i vissa länder anabola för att göra dom större...
    Hårshampoo har hormoner..
    Och köttet är inte heller rent, tror ni alla kossor får grönt fint gräs från hagarna? och för att inte tala om grisarna, kycklingarna etc etc..
    Snälla vakna.

Så tro inte att det bara är sojaprodukterna som är fyllda med skit.
    Vi blir förgiftade genom maten..
    Vill man äta bra mat måste man ha egna kor och odla allt själv..

Folk borde VAKNA UPP!!!
    Det är tyvärr sant, de flesta produkter vi kan köpa i matbutikerna är behandlade på ett eller annat sätt. Tyvärr är det jättesvårt att hitta helt rena produkter, och för en allergikerfamilj (som min familj t.ex.) är det väldigt svårt att kunna variera kosten, då olika familjemedlemmar reagerar på allt från mjölkprotein, havre, soja, färgämnen, grönsaker, frukter, besprutningsmedel, nötter, glutamater, vete, gluten och laktos!

Men lyckligtvis ser jag en ny trend, åtminstone där jag bor, med mera ekologiska bönder och odlare. Vi köper allt kött från en ekologisk bonde i grannbyn, och därifrån får vi också en del ekologiska grönsaker och rotfrukter enligt säsong. Utan denna bondes produkter vet jag inte hur vi skulle klara oss i vardagen, då de flesta köttprodukter innehåller så mycket annat än kött!
  • Anonym (HAHAHAHA)
    Anonym (mormor) skrev 2012-08-25 10:46:08 följande:
    Klart man odlar själv!
    Väldigt bra!! Fler borde göra det!
    Men inte många har den möjligheten eller heller vet om detta..
    Jag menar på alla som predikar på hur dåligt det är med tex sojaprodukterna men inte har någon aning om vad dom själva egentligen äter..
  • Anonym (sjukt!)
    Anonym (HAHAHAHA) skrev 2012-08-25 11:07:13 följande:
    Väldigt bra!! Fler borde göra det!
    Men inte många har den möjligheten eller heller vet om detta..
    Jag menar på alla som predikar på hur dåligt det är med tex sojaprodukterna men inte har någon aning om vad dom själva egentligen äter..
    Fast vi som är medvetna om sojabönors skadlighet är förmodligen mer insatta än gemene man. Klart man köper ekologiskt och/eller närproducerat i den mån man kan. Sen, att sluta käka sojaprodukter ÄR bra oavsett om man sen fortsätter äta isbergssallad som inte är giftfri. Två fel gör inte heller ett rätt. Men att proppa ungarna fulla med gifter är aldrig okej.
  • Anonym (HAHAHAHA)
    Momat skrev 2012-08-25 10:50:07 följande:
    Det är tyvärr sant, de flesta produkter vi kan köpa i matbutikerna är behandlade på ett eller annat sätt. Tyvärr är det jättesvårt att hitta helt rena produkter, och för en allergikerfamilj (som min familj t.ex.) är det väldigt svårt att kunna variera kosten, då olika familjemedlemmar reagerar på allt från mjölkprotein, havre, soja, färgämnen, grönsaker, frukter, besprutningsmedel, nötter, glutamater, vete, gluten och laktos!

Men lyckligtvis ser jag en ny trend, åtminstone där jag bor, med mera ekologiska bönder och odlare. Vi köper allt kött från en ekologisk bonde i grannbyn, och därifrån får vi också en del ekologiska grönsaker och rotfrukter enligt säsong. Utan denna bondes produkter vet jag inte hur vi skulle klara oss i vardagen, då de flesta köttprodukter innehåller så mycket annat än kött!
    Väldigt bra!
    Mer sånt!
    Jag hoppas att det ändras överallt och att människor börjar öppna ögonen..
    Funderar själv på att flytta ifrån storstaden och bli bonde,,, det är läskigt vad vi får i oss.
  • Ellaria
    kiriaki skrev 2012-08-25 09:32:56 följande:
    En annan grej som alla ger ungarna ar flour... nagot som anvands i bade bekampningsmedel och rattgift..

I helt andra mängder än vad du får i dig genom tandborstning. I USA och England har de flour i dricksvattnet, det kan jag tycka är lite väl illa.
    You know nothing, Jon Snow
  • Lilia
    Anonym (sjukt!) skrev 2012-08-25 10:45:29 följande:
    Konstig? Många vegetarianer och veganer äter väldigt mycket soja, det är ett faktum. De serverar även gärna soja till sina barn i hög utsträckning.

Jag är vegetarian och den enda gången jag äter soja är då jag wokar, det blir väl en eller två gånger i månaden.
  • Anonym (HAHAHAHA)
    Ellaria skrev 2012-08-25 11:17:09 följande:
    I helt andra mängder än vad du får i dig genom tandborstning. I USA och England har de flour i dricksvattnet, det kan jag tycka är lite väl illa.
    Flour förstör fantasin..
    Flourtandkärm är sjukt, flour munskölj är sjukt. All flour i alla mängder är sjuk
    som du säger dom sätter flour i vattnet i usa o england..

Allt detta för att FÖRDUMMA oss..

Vi alla behöver VAKNAAAAAAA
  • Mandel
    Anonym (HAHAHAHA) skrev 2012-08-25 11:14:29 följande:
    Väldigt bra!
    Mer sånt!
    Jag hoppas att det ändras överallt och att människor börjar öppna ögonen..
    Funderar själv på att flytta ifrån storstaden och bli bonde,,, det är läskigt vad vi får i oss.
    Tyvärr är det en minoritet i detta land som är beredda att betala för vad det kostar. När folk tillfrågas så är det så himla måna om djurskydd och ekologiskt m.m. men i affären väljer de det som är billigast i alla fall utan hänsyn taget till djurens levnadsvillkor eller grönsakernas odling. Då är det plånboken som uteslutande styr.
    Folk lägger hellre pengarna på märkeskläder, utlandssemester, fredagsmys, inredningsdetaljer osv. Tyvärr!

Jag vill att allt som importeras hit ska ha samma krav på sig som det som odlas och produceras i detta land. Då skulle det inte välla in billiga livsmedel, främst kött...
    Helt sjukt att man inte får odla på samma vis som i ex Spanien för det är emot regelverket och de krav vi har, men det är helt okej att importera ifrån Spanien.
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
Svar på tråden Varför proppar ni i ungarna soja??