• Anonym (sjukt!)

Varför proppar ni i ungarna soja??

Mängder av sojaprodukter konsumeras i samhället idag. veganer framhärdar hur nyttigt soja är och hänvisar gärna till hur man i Asien har levt vegetariskt och ätit soja i flera hundra år och alla mår bra av det.

Hur skulle det vara med lite vidare kunskaper om hur man framställer sojaprodukter för västvärlden? Det finns inga likheter mellan den soja man har ätit i Asien, som är fermenterad och den som nu massproduceras i västvärlden.

" I Asien har man länge använt fermenterad soja, där en jäsningsprocess eliminerat skadliga ämnen. Men man har inte tidigare ätit ofermenterad soja i Asien som amerikanarna har lärt oss på senare tid.
    Den industriella framställningsprocessen av sojaprodukter är motbjudande. Man mal sojabönor och blandar mjölet med varmt vatten och bensin. Sedan skiktar sig detta i en vattenfas och en bensinfas. I den förra hittar man bl.a. sojaprotein och i den senare hittar man lecitinet och oljan. Med kemiska processer försöker man avskilja sojaprodukterna från vattnet/bensinen. Men det finns alltid mindre eller större rester kvar i produkterna. Just sojalecitin är värmekänsligt och det är svårt att pressa tillbaka bensinhalten.
    Därför finns särskilt höga gränsvärden för bensin i vissa sojaprodukter.(??)
    De ickefermenterade sojaprodukterna sätts i samband med en rad effekter på hälsan:
    Bl.a. risker under graviditet och vid amning.
    Eftersom sojaprodukter är billiga finns de ofta i färdiglagad mat.
    Det är ett bra skäl för att undvika sådana produkter och laga mat själv.
    Framför allt ska mat som innehåller soja jagas bort från barnens kost.
    I sojabaserad modersmjölksersättning i USA har man hittat extremt höga halter av bl.a. mangan och östrogena ämnen."
    www.icakuriren.se/Bloggar/Lasarbloggar/Kropp--Sjal/Kolhydratproblem/Inlagg/

www.scientificamerican.com/article.cfm

www.konsumentsamverkan.se/11verk/kampanj/livsmedel/kott/soja.htm

Visst, vill ni käka potentiellt skadlig mat själva så varsågod och gör det. Men snälla, utsätt inte era oskyldiga barn för dessa hemska produkter och de vidriga sjukdomar och problem som de kan drabbas av pga att de utsatts redan som små.

• Svar på tråden Varför proppar ni i ungarna soja??
  • La Lola
    Lilia skrev 2012-08-25 09:36:35 följande:

Aldrig, jag är vegetarian. Äter i och för sig inte soja särskillt ofta heller. Att äta viltkött flera gånger i veckan måste ändå tillhöra ovanligheterna.
    Möjligen om man bor i södra Sverige o inte har frysen full med älgkött.....
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • kiriaki
    La Lola skrev 2012-08-25 09:43:24 följande:
    Möjligen om man bor i södra Sverige o inte har frysen full med älgkött.....
    Jag at inget annat an alg nar jag bodde i norrland! mums!
  • Takex

Tja jag bor i Japan och väntar ett barn i september som kommer att bli japansk så vi kommer att äta soja. det tillhör vårt vardagliga liv helt enkelt.

• Anonym (sjukt!)
    kiriaki skrev 2012-08-25 09:32:56 följande:
    En annan grej som alla ger ungarna ar flour... nagot som anvands i bade bekampningsmedel och rattgift..

Sant, det ska absolut uppmärksammas det med.

www.prnewswire.com/news-releases-test/new-study-fluoride-can-damage-the-brain---avoid-use-in-children-124299299.html&utm_referrer=http%3A%2F%2Fwww.lovethetruth.com%2Ftruth_about_fluoride.htm
    Lilia skrev 2012-08-25 09:36:35 följande:

Aldrig, jag är vegetarian. Äter i och för sig inte soja särskillt ofta heller. Att äta viltkött flera gånger i veckan måste ändå tillhöra ovanligheterna.
    Vi äter vilt eller fisk samt närproducerat (utan soja) när vi äter kött.

• Mandel
    Anonym skrev 2012-08-25 08:54:10 följande:
    Väldigt ofta.
    Dessutom behöver det inte innebära att man äter vilt. Fisk är ett utmärkt komplement.
    Det går också att få tag på fläsk, nöt och fågel som inte har ätit detta om man har rätt kontakter. 
    Den köttbonden jag pratat med sa att det är främst mjölkdjur som man ger sojafoder då de behöver proteinet för att producera så mycket mjölk som möjligt.
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (sjukt!)
    Takex skrev 2012-08-25 09:50:13 följande:
    Tja jag bor i Japan och väntar ett barn i september som kommer att bli japansk så vi kommer att äta soja. det tillhör vårt vardagliga liv helt enkelt.
    I Asien använder man ofta hela sojabönan utan att separera fett och protein, man fermenterar den vilket minskar antinutrienter och man äter betydligt mindre mängder än den gängse bilden av det asiatiska köket. En stor studie uppskattade det dagliga sojaintaget till cirka 7-8 gram per dag där en del är fermenterad soja. Många vegetarianer i västvärlden, däremot, konsumerar cirka 220 gram ren soja per dag. [10]. Fermenterad soja som alltså intas i små mängder i det asiatiska köket har inte samma skadliga effekt på kroppen som sojaproteinisolat, sojamjölk, sojabönsolja, sojakött, tofu och andra icke-fermenterade sojaprodukter. Exempel på fermenterad soja är: tempeh, miso, natto och sojasås.www.greatlife.se/artiklar-och-fakta/soja-inte-att-rekommendera/
  • Takex
    Anonym (sjukt!) skrev 2012-08-25 09:53:43 följande:
    I Asien använder man ofta hela sojabönan utan att separera fett och protein, man fermenterar den vilket minskar antinutrienter och man äter betydligt mindre mängder än den gängse bilden av det asiatiska köket. En stor studie uppskattade det dagliga sojaintaget till cirka 7-8 gram per dag där en del är fermenterad soja. Många vegetarianer i västvärlden, däremot, konsumerar cirka 220 gram ren soja per dag. [10]. Fermenterad soja som alltså intas i små mängder i det asiatiska köket har inte samma skadliga effekt på kroppen som sojaproteinisolat, sojamjölk, sojabönsolja, sojakött, tofu och andra icke-fermenterade sojaprodukter. Exempel på fermenterad soja är: tempeh, miso, natto och sojasås.www.greatlife.se/artiklar-och-fakta /soja-inte-att-rekommendera/
    Alldeles för mycket text för mig tyvärr, hänger knappt med :P Men antar att du inte anser det är mer okej :P
    Men det är anledningen till varför jag kommer ge mitt barn soja. 
  • Eisa

"Visst, vill ni käka potentiellt skadlig mat själva så varsågod och gör det"

Mig veterligen är ALL mat potentiellt skadlig. Man kan t.ex sätta äpple i halsen och dö. Man kan få magsjuka av kyckling osv.

Såatte.   

• Isis

Och vilt ska man tydligen inte heller ge till barn eftersom man inte kan garantera att det inte finns blyrester från skotten....

Så, vad kan man ge barn?

• Anonym (sjukt!)
    Takex skrev 2012-08-25 09:58:05 följande:
    Alldeles för mycket text för mig tyvärr, hänger knappt med :P Men antar att du inte anser det är mer okej :P
    Men det är anledningen till varför jag kommer ge mitt barn soja. 
    Den soja man huvudsakligen använder i Japan är bättre då den är fermeterad och så äter man mindre mängder än västvärldens vegetarianer gör. Så det är  bättre!
    Isis skrev 2012-08-25 10:04:19 följande:
    Och vilt ska man tydligen inte heller ge till barn eftersom man inte kan garantera att det inte finns blyrester från skotten....

Så, vad kan man ge barn?
    Lite skillnad är det nog. Risken att få i sig bly av vilt är extremt liten. Medan soja i västvärlden bevisligen är skadlig.
Svar på tråden Varför proppar ni i ungarna soja??