• Anonym (sjukt!)

Varför proppar ni i ungarna soja??

Mängder av sojaprodukter konsumeras i samhället idag. veganer framhärdar hur nyttigt soja är och hänvisar gärna till hur man i Asien har levt vegetariskt och ätit soja i flera hundra år och alla mår bra av det.

Hur skulle det vara med lite vidare kunskaper om hur man framställer sojaprodukter för västvärlden? Det finns inga likheter mellan den soja man har ätit i Asien, som är fermenterad och den som nu massproduceras i västvärlden.

" I Asien har man länge använt fermenterad soja, där en jäsningsprocess eliminerat skadliga ämnen. Men man har inte tidigare ätit ofermenterad soja i Asien som amerikanarna har lärt oss på senare tid.
    Den industriella framställningsprocessen av sojaprodukter är motbjudande. Man mal sojabönor och blandar mjölet med varmt vatten och bensin. Sedan skiktar sig detta i en vattenfas och en bensinfas. I den förra hittar man bl.a. sojaprotein och i den senare hittar man lecitinet och oljan. Med kemiska processer försöker man avskilja sojaprodukterna från vattnet/bensinen. Men det finns alltid mindre eller större rester kvar i produkterna. Just sojalecitin är värmekänsligt och det är svårt att pressa tillbaka bensinhalten.
    Därför finns särskilt höga gränsvärden för bensin i vissa sojaprodukter.(??)
    De ickefermenterade sojaprodukterna sätts i samband med en rad effekter på hälsan:
    Bl.a. risker under graviditet och vid amning.
    Eftersom sojaprodukter är billiga finns de ofta i färdiglagad mat.
    Det är ett bra skäl för att undvika sådana produkter och laga mat själv.
    Framför allt ska mat som innehåller soja jagas bort från barnens kost.
    I sojabaserad modersmjölksersättning i USA har man hittat extremt höga halter av bl.a. mangan och östrogena ämnen."
    www.icakuriren.se/Bloggar/Lasarbloggar/Kropp--Sjal/Kolhydratproblem/Inlagg/

www.scientificamerican.com/article.cfm

www.konsumentsamverkan.se/11verk/kampanj/livsmedel/kott/soja.htm

Visst, vill ni käka potentiellt skadlig mat själva så varsågod och gör det. Men snälla, utsätt inte era oskyldiga barn för dessa hemska produkter och de vidriga sjukdomar och problem som de kan drabbas av pga att de utsatts redan som små.

• Svar på tråden Varför proppar ni i ungarna soja??
  • Anonym (tjej)
    Anonym skrev 2012-08-25 18:17:22 följande:

Folk köper skiten eftersom de flesta är invaggade i en falsk trygghet, en tro på att "de skulle inte få sälja det om det vore farligt"....

Har själv jobbat inom livsmedelsbranschen, och vet att ansvariga myndigheter kan vara "köpta" av en hel industri som lobbar för produkter som kan vara helt förbjudna i andra länder! T ex för några år sen så var transfetter helt ok i Sverige, det ansågs inte farliga alls av ansvarig svensk myndighet (nämner inga namn), samtidigt som Danmark hade förbjudit transfetter. Idag låter det annorlunda vad gäller transfetter......

Media är också ansvariga för att de larmar i tid och otid, och på ett onyanserat sätt. Det leder till att Svensson är så trött på att höra "vargen kommer", att de helt slutar lyssna på även legitima varningar, när de kommer. 
  • frågvis
    Anonym skrev 2012-08-25 16:49:17 följande:

Men vem ska säga att vi "inte" får äta det då?
    ska staten komma och säga att vi inte längre får äta soja?
    hur tror du folk kommer reagera på det?
    och vad gör DU åt det?  

Vem säger att vi inte får köpa eller använda droger?
    Självklart ska staten ta sitt ansvar även i detta fall.
    Hur folk reagerar på det struntar jag faktiskt i.
    Det JAG gör är att totalt bojkotta det livsmedelsbutikerna erbjuder om det inte är rena produkter helt utan tillsatser.
    Jag köper enbart kött där jag vet vad djuret har ätit för foder och där jag är 100% säker på att djuret har haft ett bra liv. Med andra ord så tar jag ansvar och påverkar i den mån jag kan. 
    Men eftersom att allt för många låter ekonomin vara avgörande måste högre insatser fatta ett tvingande beslut. 
  • Anonym (sjukt!)
    MadHatter skrev 2012-08-25 15:36:28 följande:
    Jag är vegetarian och äter väldigt sällan soja och har aldrig hört någon predika hur nyttigt det ärDäremot har jag en del vänner som är kunniga inom jordbruk som brukar prata om vilken miljöfarlig all den soja som produceras till djurfoder är.
    Fast nog påstår vegetarianer och veganer ofta att soja är nyttigt av vad jag har hört och läst.
    "Tidigare har sojadryck framför allt förknippats med allergiker och veganer. Nu när fler och fler börjar förstå hälsofördelarna med sojalivsmedel blir produktkategorin mer tillgänglig för alla målgrupper. Under 2009 ökade Alpro sin totala försäljning med 25 procent, säger Peter Enberg, VD för Kung Markatta som distribuerar Alpro i Sverige.

Växtbaserade alternativ ökar
    Alla former av växtbaserade mejerialternativ har ökat i försäljning i Sverige. Under det senaste året har denna kategori ökat med 15 procent, där sojaprodukter står för den största ökningen. Utöver dryck stiger även efterfrågan på växtbaserad yoghurt, där marknaden ökat med 17 procent det senaste året."
    www.mynewsdesk.com/se/view/pressrelease/haelsomedvetna-konsumenter-foeraendrar-marknaden-389406

I länken nedan påstås att vegetarianer är mer sårbara än andra för att de äter mer sojaprodukter:
    www.makrobiotik.nu/page3/page15/page15.html

Gällande att stora delar soja blir djurfoder så stämmer det, och främst mjölkkor äter soja, men man arbetar med att ta fram alternativ föda och alla djur får inte soja!
  • Anonym (sjukt!)
    FrökenLöken skrev 2012-08-25 18:30:07 följande:

... sojakorv som är godast i hela världen.

Like a mf.

Tack för tråden - okunnig trots femton år som vego ^^

Inget ovanligt att människor litar på vad som reklamen säger, det händer varje dag. Alla orkar inte anstränga sig för att ta reda på verklig fakta eller granska källor osv.

Hoppas du får fortsätta må bra, det är främst barnen jag oroar mig för.
  • Border
    Anonym (sjukt!) skrev 2012-08-25 18:43:31 följande:
    Inget ovanligt att människor litar på vad som reklamen säger, det händer varje dag. Alla orkar inte anstränga sig för att ta reda på verklig fakta eller granska källor osv.

Och jag tackar Dig, ts, för att du upplyser om det här! Jag tänkte dirket på min son och att han ska slippa få i sig soja i fortsättningen
  • Anonym (sjukt!)
    Border skrev 2012-08-25 18:48:35 följande:

Och jag tackar Dig, ts, för att du upplyser om det här! Jag tänkte dirket på min son och att han ska slippa få i sig soja i fortsättningen
    Tack! Vad bra, det var mitt mål. Att någon som inte visste bättre skulle läsa detta och få upp ögonen för hur farlig ofermenterad soja verkligen är och hur våra barn absolut avråds från att äta den av ledande forskare.

• Åsa
    Anonym (sjukt!) skrev 2012-08-25 18:41:19 följande:
    Fast nog påstår vegetarianer och veganer ofta att soja är nyttigt av vad jag har hört och läst.
    Du tror inte att det uttalandet gäller vanliga sojabönor där vad du skriver i trådstarten inte är relevant?

Vi använder inte soja hemma; gjorde det inte särskilt ofta innan heller  och numera aldrig då mitt ena barn är baljväxtallergiskt.
  • FrökenLöken
    Anonym (sjukt!) skrev 2012-08-25 18:43:31 följande:

No more sojakorv till ungen. Oj, vad glad hon kommer bli :)

Tack för tråden, ska läsa länkarna lite mer ingående när jag inte är så trötter.
  • Anonym (sjukt!)
    Åsa skrev 2012-08-25 18:59:52 följande:
    Du tror inte att det uttalandet gäller vanliga sojabönor där vad du skriver i trådstarten inte är relevant?

Vi använder inte soja hemma; gjorde det inte särskilt ofta innan heller  och numera aldrig då mitt ena barn är baljväxtallergiskt.
    Förstår inte första meningen.

Framförallt vegetarianer och veganer äter fermenterade soja produkter. Alla gör det säkert inte, precis som alla blandkostare inte gör det, men vissa.

Nyfiken fråga, hur får barnet i sig proteiner om ni äter vegetariskt?
  • Anonym
    Anonym (sjukt!) skrev 2012-08-25 19:10:36 följande:
    Förstår inte första meningen.

Framförallt vegetarianer och veganer äter fermenterade soja produkter. Alla gör det säkert inte, precis som alla blandkostare inte gör det, men vissa.

Nyfiken fråga, hur får barnet i sig proteiner om ni äter vegetariskt?

Vegetabiliskt protein finns i: Linser, bönor, quinoa, ärtor inkl kikärter (falafel), quorn.
Svar på tråden Varför proppar ni i ungarna soja??