• Anonym (sjukt!)

Varför proppar ni i ungarna soja??

Mängder av sojaprodukter konsumeras i samhället idag. veganer framhärdar hur nyttigt soja är och hänvisar gärna till hur man i Asien har levt vegetariskt och ätit soja i flera hundra år och alla mår bra av det.

Hur skulle det vara med lite vidare kunskaper om hur man framställer sojaprodukter för västvärlden? Det finns inga likheter mellan den soja man har ätit i Asien, som är fermenterad och den som nu massproduceras i västvärlden.

" I Asien har man länge använt fermenterad soja, där en jäsningsprocess eliminerat skadliga ämnen. Men man har inte tidigare ätit ofermenterad soja i Asien som amerikanarna har lärt oss på senare tid.
    Den industriella framställningsprocessen av sojaprodukter är motbjudande. Man mal sojabönor och blandar mjölet med varmt vatten och bensin. Sedan skiktar sig detta i en vattenfas och en bensinfas. I den förra hittar man bl.a. sojaprotein och i den senare hittar man lecitinet och oljan. Med kemiska processer försöker man avskilja sojaprodukterna från vattnet/bensinen. Men det finns alltid mindre eller större rester kvar i produkterna. Just sojalecitin är värmekänsligt och det är svårt att pressa tillbaka bensinhalten.
    Därför finns särskilt höga gränsvärden för bensin i vissa sojaprodukter.(??)
    De ickefermenterade sojaprodukterna sätts i samband med en rad effekter på hälsan:
    Bl.a. risker under graviditet och vid amning.
    Eftersom sojaprodukter är billiga finns de ofta i färdiglagad mat.
    Det är ett bra skäl för att undvika sådana produkter och laga mat själv.
    Framför allt ska mat som innehåller soja jagas bort från barnens kost.
    I sojabaserad modersmjölksersättning i USA har man hittat extremt höga halter av bl.a. mangan och östrogena ämnen."
    www.icakuriren.se/Bloggar/Lasarbloggar/Kropp--Sjal/Kolhydratproblem/Inlagg/

www.scientificamerican.com/article.cfm

www.konsumentsamverkan.se/11verk/kampanj/livsmedel/kott/soja.htm

Visst, vill ni käka potentiellt skadlig mat själva så varsågod och gör det. Men snälla, utsätt inte era oskyldiga barn för dessa hemska produkter och de vidriga sjukdomar och problem som de kan drabbas av pga att de utsatts redan som små.

• Svar på tråden Varför proppar ni i ungarna soja??
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-08-25 15:43:48 följande:
    Med "chipshistorien" så menar du akrylamid. Det är bevisat att det bildas akrylamid, som är mycket giftigt, i chipsen under tllverkningen. Men i små mängder, så små att det är "osäkert" om det är farligt. Men å andra sidan, det finns potenta gifter som man kan bli sjuk och t o m dö av, i mycket små mängder. Sen finns det något som heter cocktail-effekten också. Det innebär att lite gift här, lite annat gift där, osv, tillsammans bygger upp en kemikalie-cocktail i kroppen som KAN var skadlig. Så varför ta risken och äta gifter i onödan? Jag äter sällan chips, men några stycken som tilltugg på en fest har nog ingen dött av.
    Antar att du heller inte äter något med socker i, rött kött, aldrig använder plast, inte använder dator, mobil, kör bil, äter saker odlade utomlands, inte äter blåbär i skogen, inte dricker vatten m.m 

varför ta risken med allt det i onödan? varför överhuvudtaget ta risken med att leva överhuvudtaget!? man kan ju dö av det!   

nej precis, det är väldigt få människor som dör av det, och det är väldigt få personer som äter tillräkligt av dom saker vi äter dagligen av för att dö av det, dessutom har alla människor olika tåligheter (jag tex, kan ta en dos av Järn som du skulle bli väldigt sjuk av, men för mig är det nödvändigt för att leva.)
    och det är väldigt få som dör av en rad andra saker, dom flest vet faktiskt att risken finns, med allt även om dom inte vet hur eller varför, men vi har själva rätten att välja vad vi vill göra och äta

• Border
    Är det någon som har ett bra förslag på vad man kan använda i stället för sojasås när man gör såser ex.vis. Något isf som Inte innehåller gluten.
  • frågvis

Det är skrämmande hur det kan tillåtas så mycket farliga och skadliga ämnen i livsmedel.
    Och det är mer skrämmande hur lite kunskap folk har om detta.

Men så länge vi köper skiten från butikerna och inte ställer krav kommer det att fortsätta tillåtas. I den här typen av diskussioner hävdar folk oftast att de ändå inte äter sådant och att de väljer naturlig och ren mat. Men om så stor andel människor verkligen gjorde det skulle det inte se ut så här idag. Det är tydligt hur vi låter priset styra och det är bara tragiskt och pinsamt. 

• Anonym
    frågvis skrev 2012-08-25 16:37:43 följande:
    Det är skrämmande hur det kan tillåtas så mycket farliga och skadliga ämnen i livsmedel.

Men så länge vi köper skiten från butikerna och inte ställer krav kommer det att fortsätta tillåtas. I den här typen av diskussioner hävdar folk oftast att de ändå inte äter sådant och att de väljer naturlig och ren mat. Men om så stor andel människor verkligen gjorde det skulle det inte se ut så här idag. Det är tydligt hur vi låter priset styra och det är bara tragiskt och pinsamt. 

Men vem ska säga att vi "inte" får äta det då?
    ska staten komma och säga att vi inte längre får äta soja?
    hur tror du folk kommer reagera på det?
    och vad gör DU åt det?  

• Anonym

Dessutom finns det en helt del saker som är giftiga, naturligt
    som vi äter varje dag (i stort sätt allt är giftigt och farligt på ett eller annat vis.)  

ska vi helt enkelt sluta äta allt det?
    vad blir då kvar?   
    och vad hände med individens rätt att välja själv?  
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-08-25 16:27:46 följande:
    Antar att du heller inte äter något med socker i, rött kött, aldrig använder plast, inte använder dator, mobil, kör bil, äter saker odlade utomlands, inte äter blåbär i skogen, inte dricker vatten m.m 

varför ta risken med allt det i onödan? varför överhuvudtaget ta risken med att leva överhuvudtaget!? man kan ju dö av det!   

nej precis, det är väldigt få människor som dör av det, och det är väldigt få personer som äter tillräkligt av dom saker vi äter dagligen av för att dö av det, dessutom har alla människor olika tåligheter (jag tex, kan ta en dos av Järn som du skulle bli väldigt sjuk av, men för mig är det nödvändigt för att leva.)
    och det är väldigt få som dör av en rad andra saker, dom flest vet faktiskt att risken finns, med allt även om dom inte vet hur eller varför, men vi har själva rätten att välja vad vi vill göra och äta

Socker äter jag i måttliga mängder, då det inte är bevisat lika skadligt som akrylamid iaf. Socker är ett naturligt ämne som kroppen har nytta av i måttliga mängder, ska tilläggas. Bränsle till hjärnan helt enkelt. Nyttan med akrylamid vet jag inget om. Om jag använder plast? Jag äter inte plast, om det är det du menar. Mobil använder jag sparsamt, headset och sms istället för att ringa så mycket. Kör bil gör jag bara när det är nödvändigt, har airbags fram o på sidorna också för säkerhets skull. Köper närodlat om det är möjligt. Jag kan plocka blåbär, men jag sköljer dem hemma först då jag sällan blir sugen i skogen ändå. Vatten dricker jag, annars dör man. Konstiga exempel btw!

Förstår inte varför folk ska dra allting till sin spets. Ja, även jag kommer att dö. Även jag riskerar få någon sjukdom, kanske cancer. MEN jag har ett val i livet, och det valet heter SKAFFA KUNSKAP. Jag tar reda på vad som är onyttigt ja rentav farligt, för att leva så hälsosamt som möjligt. Därför röker jag inte, undviker att bli fet, häller inte i mig socker dagligen, köper så ren mat som möjligt, dvs E-ämnen längre än en doktorsavhandling på paketet åker fetbort, osv.

Varför provocerar det dig, Anonym, att jag är rädd om mitt liv?
  • Anonym
    Border skrev 2012-08-25 16:31:20 följande:
    Är det någon som har ett bra förslag på vad man kan använda i stället för sojasås när man gör såser ex.vis. Något isf som Inte innehåller gluten.
    Fermenterad soja är bra.
  • Anonym

Folk köper skiten eftersom de flesta är invaggade i en falsk trygghet, en tro på att "de skulle inte få sälja det om det vore farligt"....

Har själv jobbat inom livsmedelsbranschen, och vet att ansvariga myndigheter kan vara "köpta" av en hel industri som lobbar för produkter som kan vara helt förbjudna i andra länder! T ex för några år sen så var transfetter helt ok i Sverige, det ansågs inte farliga alls av ansvarig svensk myndighet (nämner inga namn), samtidigt som Danmark hade förbjudit transfetter. Idag låter det annorlunda vad gäller transfetter......

Media är också ansvariga för att de larmar i tid och otid, och på ett onyanserat sätt. Det leder till att Svensson är så trött på att höra "vargen kommer", att de helt slutar lyssna på även legitima varningar, när de kommer. 
  • sirisdotter
    Anonym (HAHAHAHA) skrev 2012-08-25 15:28:50 följande:
    hahaha!!! Vi har inget o säga till om fast vi bor i demokrati o inget o säga till om ifall vi blir politiker...
    Se dom som verkligen jobbat emot, vad som hänt med dom...
    Tex i  Sverige Olof Palme
    Beklagar att politiken  gjort dig besviken.    Hur  många år har du försökt påverka?
  • FrökenLöken

... sojakorv som är godast i hela världen.

Like a mf.

Tack för tråden - okunnig trots femton år som vego ^^

Svar på tråden Varför proppar ni i ungarna soja??