• Anonym (sjukt!)

Varför proppar ni i ungarna soja??

Mängder av sojaprodukter konsumeras i samhället idag. veganer framhärdar hur nyttigt soja är och hänvisar gärna till hur man i Asien har levt vegetariskt och ätit soja i flera hundra år och alla mår bra av det.

Hur skulle det vara med lite vidare kunskaper om hur man framställer sojaprodukter för västvärlden? Det finns inga likheter mellan den soja man har ätit i Asien, som är fermenterad och den som nu massproduceras i västvärlden.

" I Asien har man länge använt fermenterad soja, där en jäsningsprocess eliminerat skadliga ämnen. Men man har inte tidigare ätit ofermenterad soja i Asien som amerikanarna har lärt oss på senare tid.
    Den industriella framställningsprocessen av sojaprodukter är motbjudande. Man mal sojabönor och blandar mjölet med varmt vatten och bensin. Sedan skiktar sig detta i en vattenfas och en bensinfas. I den förra hittar man bl.a. sojaprotein och i den senare hittar man lecitinet och oljan. Med kemiska processer försöker man avskilja sojaprodukterna från vattnet/bensinen. Men det finns alltid mindre eller större rester kvar i produkterna. Just sojalecitin är värmekänsligt och det är svårt att pressa tillbaka bensinhalten.
    Därför finns särskilt höga gränsvärden för bensin i vissa sojaprodukter.(??)
    De ickefermenterade sojaprodukterna sätts i samband med en rad effekter på hälsan:
    Bl.a. risker under graviditet och vid amning.
    Eftersom sojaprodukter är billiga finns de ofta i färdiglagad mat.
    Det är ett bra skäl för att undvika sådana produkter och laga mat själv.
    Framför allt ska mat som innehåller soja jagas bort från barnens kost.
    I sojabaserad modersmjölksersättning i USA har man hittat extremt höga halter av bl.a. mangan och östrogena ämnen."
    www.icakuriren.se/Bloggar/Lasarbloggar/Kropp--Sjal/Kolhydratproblem/Inlagg/

www.scientificamerican.com/article.cfm

www.konsumentsamverkan.se/11verk/kampanj/livsmedel/kott/soja.htm

Visst, vill ni käka potentiellt skadlig mat själva så varsågod och gör det. Men snälla, utsätt inte era oskyldiga barn för dessa hemska produkter och de vidriga sjukdomar och problem som de kan drabbas av pga att de utsatts redan som små.

• Svar på tråden Varför proppar ni i ungarna soja??
  • Anonym
    Åsa skrev 2012-08-25 19:40:31 följande:

Existerar allergi mot kött? Det skulle onekligen lämna lite i proteinväg kvar.

Vi äter mycket fisk och det skulle förmodligen gå att leva på enbart det, men inte är man vegetarian då.  Det är att sträcka det tillräckligt att kalla den som äter animaliska proudukter som mjölk och ägg vegetarian tycker jag. (Såg någon som kallade sig vegetarian för att hon "bara" åt fisk och kyckling; bara rött kött hon undvek helt enkelt; säkert sunt men knappast vegetariskt) Har väl att göra med att ordet kommit att användas som "etisk honnörsterm" i stället för en beskrivning av matvanor.
    Jag kallar mig för fisk-vegetarian, pga att jag äter vegetabiliskt varje dag, men äter inte fisk varje dag. Dvs 90% av min mat är vegetarisk, resten är fisk. Kanske någon stör sig på uttrycket, men jag tycker det är praktiskt :). Det förklarar ju precis vad jag är : en vegetarian, som äter lite fisk IBLAND:)))-
  • Anonym
    Åsa skrev 2012-08-25 20:02:50 följande:
    Se ovan. Jag litar nog mer på Livsmedelsverket än på hänvisning till icke specificerade forskare och utan att veta vilket land de angivna uppgiferna syftade på.
    Tillåt mig skratta" Du LITAR på Livsmedelsverket????? Är du medveten om att samma myndighet så sent som för några år sedan hävdade att transfetter i maten var OFARLIGA. Samtidigt som Danmark förbjudit just dessa fetter i maten? Och vad tror du Livsmedelsverkets hållning till transfetter är IDAG, när den övertygade bevisningen sagt sitt?

Det hör till saken att dåvarande chef på LM satt i styrelsen för Carlshamns mejerier, som just investerat en nätt liten summa i anläggning som tillverkade.....ja gissa vad.....just det TRANSFETT. 
  • Åsa
    Anonym skrev 2012-08-25 20:01:18 följande:
    OCH det litar du på?
    Själv hänvisade du en artikel på  "Rikare liv-Andlig kulturtidskrift för kärlek och hälsa", av en för författare med för mig okänd kompetens vars tyngsta källa var en hänvisning till uppgifter från Livsmedelsverket. Menar du att direktuppgifter från Livsmedelsverket själva väger mindre tungt än en artikel som hänvisar till dem?

OT för sojadiskussionen, beklagar 
  • Anonym
    Åsa skrev 2012-08-25 20:08:53 följande:
    Själv hänvisade du en artikel på  "Rikare liv-Andlig kulturtidskrift för kärlek och hälsa", av en för författare med för mig okänd kompetens vars tyngsta källa var en hänvisning till uppgifter från Livsmedelsverket. Menar du att direktuppgifter från Livsmedelsverket själva väger mindre tungt än en artikel som hänvisar till dem?

OT för sojadiskussionen, beklagar 

Nej, det var inte jag som hänvisade. Det är fler än jag som skriver här förstår du Åsa Skrattande. Och Livsmedelsverket slutade jag lita på redan 2005, när jag insåg att de inte hade folkälsan som sitt viktigaste intresse. Lobbyism, min vän, lobbyism...
  • Åsa
    Anonym skrev 2012-08-25 20:13:34 följande:

Nej, det var inte jag som hänvisade. Det är fler än jag som skriver här förstår du Åsa Skrattande. Och Livsmedelsverket slutade jag lita på redan 2005, när jag insåg att de inte hade folkälsan som sitt viktigaste intresse. Lobbyism, min vän, lobbyism...
    Svårt att veta vem man diskuterar med när båda heter anonym
    Vad jag diskuterade var påstående ovan om bensininnehåll i (svenskt) margarin; att margarin i övrigt inte är världens mest nyttiga livsmedel är en annan historia. (Å andra sidan vore att avstå margarin på en brödskiva  - i övrigt tar jag raps- och olivolja -  i mitt fall att sila mygg och svälja kameler; senast idag åt jag köpekakor med en väldigt spännande innehållsförteckning.)
  • Anonym (sjukt!)
    Åsa skrev 2012-08-25 19:50:03 följande:

Okej... Sojabönor är en sak. Sojaprodukter är en annan sak. Uppgifter om produktionsprocessen av de senare är inte relevanta för de förra. Klarare?
    Produktionsprocessen är viktig gällande vad man gör med de färdiga bönorna. Jag säger inte att miljön inte är viktig men tråden handlar om vad folk stoppar i sig och speciellt vad de stoppar i sina barn, inte miljöpåverkan.
  • Anonym (sjukt!)
    Åsa skrev 2012-08-25 20:19:43 följande:
    Svårt att veta vem man diskuterar med när båda heter anonym
    Vad jag diskuterade var påstående ovan om bensininnehåll i (svenskt) margarin; att margarin i övrigt inte är världens mest nyttiga livsmedel är en annan historia. (Å andra sidan vore att avstå margarin på en brödskiva  - i övrigt tar jag raps- och olivolja -  i mitt fall att sila mygg och svälja kameler; senast idag åt jag köpekakor med en väldigt spännande innehållsförteckning.)
    Här finns spännande läsning. Läs gärna och sen kan du gräva vidare på egen hand om du blir mer intresserad och vill få veta mer om hur det verkligen är. : www.gunnarlindgren.com/matfett.html

• sirisdotter
    Anonym (sjukt!) skrev 2012-08-25 21:45:06 följande:
    Produktionsprocessen är viktig gällande vad man gör med de färdiga bönorna. Jag säger inte att miljön inte är viktig men tråden handlar om vad folk stoppar i sig och speciellt vad de stoppar i sina barn, inte miljöpåverkan.
    Det verkar som om du inte kan föreställa dig att sojabönor äts  i veg.  hem  utan att ha kommit i närheten av  minsta  produktionsprocess i livsmedelsindustrin.
  • Anonym (sjukt!)
    sirisdotter skrev 2012-08-26 00:51:27 följande:
    Det verkar som om du inte kan föreställa dig att sojabönor äts  i veg.  hem  utan att ha kommit i närheten av  minsta  produktionsprocess i livsmedelsindustrin.
    Nej. Visst kan det vara d.å men vi pratar om fermentering
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-08-25 20:00:19 följande:
    Det är ingen vandringssägen, men det är små mängder som hittas. Dock vill jag inte äta små mängder bensin om det går lika bra med rent smör. Detta med bensin i margarin har forskare i tv visat, har själv sett ett sånt program.
    Det är heller ingen vandringssägen att det används i medicinframställning. Konstigt att inte det uppmärksammats redan.
    Undviker du mediciner också för det är mycket vanligt att bensin används i framställningen. Och ren alkohol men det kanske känns lite mindre giftigt?
Svar på tråden Varför proppar ni i ungarna soja??