• Bradbury

Troll?!?

Hej! Jag var en av dem som trodde på och stöttade den TS som skrev två trådar om hur hon blivit utnyttjad av sin far. Ångrar mig inte ett dugg, hellre stöttar jag (eller struntar i att svara) än att riskera att göra någon illa genom att tvivla. Funderar nu mycket på TS och hur han/hon egentligen mår. Söker man den typen av bisarra uppmärksamhet kan man knappast må så bra eller? För inte ser man väl det som ett skämt när det går så långt? Och hur vet moderatorerna vad som är sant och inte?

• Svar på tråden Troll?!?
  • Regnig måndag
    Maskrosbarn skrev 2012-08-28 23:07:45 följande:
    Du menar alltså att om man lägger upp en tråd där man berättar om dina erfarenheter. Vilket jag har en tråd om...
    Där jag bara vill veta hur man går vidare...(inte att nån ska dela sina "intima" detaljer om sina) utan bara vill veta hur dom gjort för att gå vidare i livet. Att du uppfattar detta som att jag tänder på det??

Hoppas jag missuppfattat dig....för det är verkligen inte min mening när jag berättar.
    Jag försöker bara bearbeta och vill inte att min familj ska veta...så därför sökte jag stöd här på FL.
    Har jag gjort fel då? Vill bara veta så jag aldrig skriver nåt igen...för det är det sista jag vill.

Sen om ts från helgen...jag tvekade, men valde att tro på henne...men hon visade sig vara troll.
    Tyvärr tror jag att du anonym nu kan vara samme person...som vill föra historien vidare...fast i andra trådar.
    Lägg ner och lita på att FL har gjort ett korrekt beslut.  
    Nej inte alls utan det förekommer med jämna mellanrum trådar där TS mer eller mindre ber om att andra ska dela med sig av sina erfarenheter. Signifikant är att TS alltid är rätt torftig och svarar mycket fåordigt om alls.

Förstår du vad jag syftar på?

Alltså, det skiljer rätt rejält åt en tråd där någon försöker bearbeta tillsammans med andra och det som jag syftar på och det jag trodde allt handlade om. Just för att det är så viktigt att kunna bearbeta så brukar jag skriva tydliga varningar när det handlar om det här. Jag har även anmält dem och de tas alltid bort så jag kan inte länka heller.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Maskrosbarn
    Regnig måndag skrev 2012-08-28 23:42:52 följande:
    Nej inte alls utan det förekommer med jämna mellanrum trådar där TS mer eller mindre ber om att andra ska dela med sig av sina erfarenheter. Signifikant är att TS alltid är rätt torftig och svarar mycket fåordigt om alls. Förstår du vad jag syftar på? Alltså, det skiljer rätt rejält åt en tråd där någon försöker bearbeta tillsammans med andra och det som jag syftar på och det jag trodde allt handlade om. Just för att det är så viktigt att kunna bearbeta så brukar jag skriva tydliga varningar när det handlar om det här. Jag har även anmält dem och de tas alltid bort så jag kan inte länka heller.

Jag förstår..har också sett sådana exempel. Blev bara orolig och ville försäkra mig om att inte mina trådar ses på samma sätt.
  • Regnig måndag
    Maskrosbarn skrev 2012-08-28 23:48:12 följande:

Jag förstår..har också sett sådana exempel. Blev bara orolig och ville försäkra mig om att inte mina trådar ses på samma sätt.
    Nu har jag inte sett just dina trådar men jag är helt säker på att jag skulle uppleva dem som äkta, du ger ju av dig själv, framförallt dina tankar. Jag tror knappast att du ställer krassa frågor som "vad kände du när h*n gjorde det" utan du resonerar i stort och smått?

Alltså, det är inte sådär jättevanligt men vad vet jag? Jag letar ju inte efter dem precis utan jag upptäcker dem mest av en slump, precis som att jag snubblade in i den här tråden.
  • Maskrosbarn
    Regnig måndag skrev 2012-08-28 23:54:46 följande:
    Nu har jag inte sett just dina trådar men jag är helt säker på att jag skulle uppleva dem som äkta, du ger ju av dig själv, framförallt dina tankar. Jag tror knappast att du ställer krassa frågor som "vad kände du när h*n gjorde det" utan du resonerar i stort och smått? Alltså, det är inte sådär jättevanligt men vad vet jag? Jag letar ju inte efter dem precis utan jag upptäcker dem mest av en slump, precis som att jag snubblade in i den här tråden.

Maskrosbarn skrev 2012-08-28 23:23:57 följande:
    Den första handlar bara om hur man går vidare från sexuellt övergrepp. Den är skriven i mitt namn.  Den andra är skriven anonymt( vilket jag ångrade senare, så jag egentligen inte har nåt att skämmas för), men den handlar om mitt liv...allt jag varit med om fram till idag. Men jag valde att vara anonym först för att jag var rädd att fel personer (som mitt ex tex) skulle hitta tråden och jag skulle få skit för det.  www.familjeliv.se/Forum-4-50/m66180414.html www.familjeliv.se/Forum-4-50/m66340989.html Jag vill kunna hjälpa andra utsatta, men inte hjälpa äcklen att få material.

Länkar till mina trådar finns i inlägg 90 här.(försöker citera) om du vill kolla. Nej, jag är inte på nått sätt intresserad av att veta sånt...skulle aldrig få för mig att fråga och skulle nog känna mig obekväm om någon började så...antingen fråga mig eller andra i tråden. För det är inte det de handlar om, utan man delar bara hemska erfarenheter och kan ge varan tips och stöd inför framtidens alla möjliga svårigheter i livet.
  • Regnig måndag
    Maskrosbarn skrev 2012-08-29 00:10:19 följande:

Länkar till mina trådar finns i inlägg 90 här.(försöker citera) om du vill kolla. Nej, jag är inte på nått sätt intresserad av att veta sånt...skulle aldrig få för mig att fråga och skulle nog känna mig obekväm om någon började så...antingen fråga mig eller andra i tråden. För det är inte det de handlar om, utan man delar bara hemska erfarenheter och kan ge varan tips och stöd inför framtidens alla möjliga svårigheter i livet.
    Tack, det missade jag helt. Det är ju som du säger en helt annan sak, går ju inte ens att jämföra.
    Däremot har jag sett att folk går på det här, i de trådar jag syftade på, och det gör mig så arg, att inget är heligt.
  • mymy

Jag stöttar hellre än att inte göra det. Att personen sen "drev" med oss andra gör ju denna person rent patetiskt. Men jag stöttar hellre som sagt, än börjar misstänka personen för "troll" för OM det hade varit sant så var det ju så hemsk. Vi som varit med om det förstår precis känslan, hopplösheten, hjälplösheten osv.

Kram till dig! Jag tycker du är fantastisk!

• Maskrosbarn

Jag vet att folk är olika, och reagerar på olika sätt...ingen kan säga var som är rätt eller fel.

Som tex, när nån närstående dör. 
    Du kan gråta och vara helt utom dig.
    Du kan var helt tyst och inget säga alls.
    Du kan låtsas som att allt är som vanligt (för att det är för jobbigt)
    Du kan bli så fruktansvärt arg.

Ingen av dessa(finns fler) är rätt eller fel sätt att reagera, betyder inte att man inte sörjer
    och är jätteledsen bara för att man kanske inte visar det.

Men när jag läser trådar här(som hon i helgen) där hon ena stunden låter....(överdriver nu)

-buhuhu, det är så synd om mig, vad ska man göra? Kan ni hjälpa mig? Vem ska man ringa?

Och andra stunden, när man får råd, tips, stöd...ja allt man bett om...låter...

- Nej, men det är jättebra med mig, jag klarar mig, är inte så farligt egentligen. hihi...=)
    (speciellt med sina smilisar efteråt) 

För att sen vilja ha sympati igen, men när hon får det så då behövs det inte...hon har det jättebra med sin snälla pappa...han är bara lite full ibland.

Då börjar man undra...självklart. 

Som sagt, man kan reagera väldigt olika...men ibland finns det nån måtta. 
    Så känner jag iaf...

• Millicent

Jag friar hellre än fäller och har ingen lust att misstro allt och alla. Det händer så mycket knas och hemskheter och människor har så många krångliga relationer för sig att det mesta kan vara sant likaväl som några av de minst uppseendeväckande trådarna kan vara fejk.

Däremot är jag väldigt trött på trollspekulationer.

Ibland har äkta trådar beskyllts för att vara trolltrådar till stor förvirring för den stackars TS som har det jobbigt (tex en med paranoida vanföreställnigar och några trådar om otrohet). Ibland blir det uppenbart (som när en nittonårig kille satt och låtsades vara mamma som fått reda på att barnet var gay, då var ju ändå ämnet som sådant intressant och diskussionen som pågick väldigt bra). Ibland är det långt ifrån säkert att det är fejk även om det mycket väl skulle kunna vara det för att det är så ovanligt eller så höga odds för att det ska hända (börja dejta sin egen bortadopterade bror) men då tillämpar jag hellre fria än fälla för det känns värre att misstro någon som mår dåligt än att "bjuda" lite på sig om någon bara leker. 

Sen råkar jag tycka att det är intressant att sätta mig in i olika scenarior och fundera hur jag ställer mig till saker och då spelar det inte så stor roll om det är sant eller inte. Kan jag bidra med något i relationsväg gör jag gärna det och är det jag säger ointressant för den som läser så är det helt ok det med. Ibland när TS är fejk så kan ändå någon annan i tråden tycka att det är intressant. 

Eftersom trollspekulationerna förstör så mycket så tycker jag att FL har ett problem. Jag vet inte hur aktiv modereringen är eller hur godtycklig den är. Kollar de upp även om ingen anmäler en tråd? Vad har de på fötterna när de säger att det är en trolltråd (tex som den psykotiska personen som hade en tråd om sina vanföreställningar).

Dessutom har FL problem om trådar som "Pappa älskar mig" genererar telefonsamtal till polisen. Sett ur det perspektivet skulle man ju önska att det fanns någon sorts äkthetskontroll. Efter killen som tog sitt liv på Flashback eller tjejen här som svalt tabletter men inte vågade ringa ambulans så är det ju knepigt att ha inställningen att inget sådant kan ske och knepigt att bara vara passiv. 

• Bradbury
    mymy skrev 2012-08-29 13:49:04 följande:
    Jag stöttar hellre än att inte göra det. Att personen sen "drev" med oss andra gör ju denna person rent patetiskt. Men jag stöttar hellre som sagt, än börjar misstänka personen för "troll" för OM det hade varit sant så var det ju så hemsk. Vi som varit med om det förstår precis känslan, hopplösheten, hjälplösheten osv.

Kram till dig! Jag tycker du är fantastisk!
    Maskrosbarn skrev 2012-08-29 14:04:59 följande:
    Jag vet att folk är olika, och reagerar på olika sätt...ingen kan säga var som är rätt eller fel.

Som tex, när nån närstående dör. 
    Du kan gråta och vara helt utom dig.
    Du kan var helt tyst och inget säga alls.
    Du kan låtsas som att allt är som vanligt (för att det är för jobbigt)
    Du kan bli så fruktansvärt arg.

Ingen av dessa(finns fler) är rätt eller fel sätt att reagera, betyder inte att man inte sörjer
    och är jätteledsen bara för att man kanske inte visar det.

Men när jag läser trådar här(som hon i helgen) där hon ena stunden låter....(överdriver nu)

-buhuhu, det är så synd om mig, vad ska man göra? Kan ni hjälpa mig? Vem ska man ringa?

Och andra stunden, när man får råd, tips, stöd...ja allt man bett om...låter...

- Nej, men det är jättebra med mig, jag klarar mig, är inte så farligt egentligen. hihi...=)
    (speciellt med sina smilisar efteråt) 

För att sen vilja ha sympati igen, men när hon får det så då behövs det inte...hon har det jättebra med sin snälla pappa...han är bara lite full ibland.

Då börjar man undra...självklart. 

Som sagt, man kan reagera väldigt olika...men ibland finns det nån måtta. 
    Så känner jag iaf...

Men vet man något om hur människor fungerar tycker man inte det är särskilt konstigt. 
    En människa som blir utnyttjad av den enda i världen som hon litar på agerar inte alltid helt logiskt. 
    Ett barn älskar sin förälder oavsett hur hemskt det blir behandlat. Att TS därför börjar förmiska det som skett då folk uttrycker sin förskräckelse å hennes vägnar är inte det minsta underligt, det är tvärtom snarare en ganska normal reaktion. 

• tindralva

Jag läste inte genom den tråden så noga men det jag slogs av var rubriken Min pappa älskar mig. Skulle man verkligen ha skrivit så om man var utnttjad av sin pappa? Jag vet inte, så jag kan inte säga om det är "rätt" eller "fel" tyckte bara det lät väldigt konstigt.
    Lite som man har läst om pedofiler att de "älskar" dem de utnyttjar.

Sen tycker jag det är väldigt tråkigt med trolltrådar för det gör att andra, riktiga problem och frågeställningar, kan bli betraktade som troll och det är ju inte bra alls.

• Maskrosbarn
    Bradbury skrev 2012-08-29 16:23:50 följande:

Men vet man något om hur människor fungerar tycker man inte det är särskilt konstigt. 
    En människa som blir utnyttjad av den enda i världen som hon litar på agerar inte alltid helt logiskt. 
    Ett barn älskar sin förälder oavsett hur hemskt det blir behandlat. Att TS därför börjar förmiska det som skett då folk uttrycker sin förskräckelse å hennes vägnar är inte det minsta underligt, det är tvärtom snarare en ganska normal reaktion. 

Det jag menade med de jag skrev...(och försökte få fram)

Är att jag är väl medveten om att man kan reagera väldigt olika...och att man kan känna att man ena stunden hatar och vill få hjälp, för att sedan inte våga.

Men att alla trådar här på FL som folk trott är troll och som sen plockats bort, har haft samma typ av karaktär.
    Jag menar bara att många av dom som trollar(för det finns) skriver på samma sätt...vilket får en att reagera och undra.

Jag menar inte att låta elak på nåt sätt...jag var själv en av dom som valde(gjorde det valet) att skriva efter antagandet att det var sant de hon skrev. Försökte hjälpa och gav råd och delade mina erfarenheter. 

• Bradbury

Klokt uttryckt Millicent!
    Och jag håller med dig maskros och tycker det var bra att du inte ropade troll och försökte hjälpa.

• Millicent
    Bradbury skrev 2012-08-29 18:59:16 följande:
    Klokt uttryckt Millicent!
    Och jag håller med dig maskros och tycker det var bra att du inte ropade troll och försökte hjälpa.
    Tack!

Ja, jag tycker också att det är fint att du inte ropade troll maskros! Jag tror inte att de som svarar med utgångspunkt att det är sant är mer lättlurade än andra. Jag tror att det handlar om att man orkar med ovissheten och att man gör ett aktivt ställningstagande att det är bättre att hjälpa någon i onödan så att säga än att stjälpa någon som verkligen behöver hjälp. 
  • Maskrosbarn
    Millicent skrev 2012-08-29 19:06:42 följande:
    Tack! Ja, jag tycker också att det är fint att du inte ropade troll maskros! Jag tror inte att de som svarar med utgångspunkt att det är sant är mer lättlurade än andra. Jag tror att det handlar om att man orkar med ovissheten och att man gör ett aktivt ställningstagande att det är bättre att hjälpa någon i onödan så att säga än att stjälpa någon som verkligen behöver hjälp. 

Precis...även om man inte tror på berättelsen så kan man ändå hålla tyst om att vad man tror och antingen inte skriva alls eller välja att skriva som om det vore sant. Tror man på det, och det sen visar sig vara lögn...ja, vad har man förlorat då...ingenting. Bättre att vara medmänsklig och ge råd än att direkt (utan konkreta ÄKTA fakta. Vilket du aldrig kan ha här på FL) avfärda och trycka ner någon.
Svar på tråden Troll?!?