Lillpluttan skrev 2012-10-22 07:53:36 följande:
När berättar ni för jobbet? Pluggar nu men är klar i januari. Sökte jobb för ett par veckor sedan och fick det. Hade just plussat då. Har så dåligt samvete över att jag tackat ja till tjänsten (ett drömjobb för mig) och är gravid. De lär ju inte tro det. Men vad ska man göra? Kan ju inte strunta i att söka jobb för att jag är gravid!! När borde man berätta? Börjar där i slutet av januari. Den 7 dec ska jag träffa hon som har min tjänst nu för överlämning.. Känns jobbigt :( Hur hade ni gjort?
Jag började på nytt jobb förra veckan, och berättade för chefen redan idag hur det låg till. Jag kände att det var nödvändigt eftersom jag får migränattacker från helvetet i samband med graviditeten, så jag ville inte att han skulle gå och tro att jag vantrivdes om det blir så att jag måste sjukskriva mig då och då.. Nu råkar jag ju ha en väldigt sympatisk och bra chef, så han blev väldigt glad för min skull men var ändå tacksam över att jag berättade så tidigt så att han kunde ha med det i beräkningen för framtiden, ifall han måste anställa en vikarie osv

Han ville mest att jag skulle vara noga med att säga till om det var något han kunde göra för att underlätta min graviditet!
Jag tror inte att du förlorar något alls på att berätta på jobbet, men om det känns jobbigt så vänta tills du har börjat åtminstone. De här första veckorna är ju allt trots allt väldigt känsligt, allt kan hända..
Dåligt samvete ska du definitivt inte ha! Du har all rätt i världen att skaffa barn, och jag tror faktiskt inte att de reagerar med någon större förvåning, du är garanterat inte den första på arbetsplatsen som har skaffat barn