• Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~
  • Sömntutan
    melikey0u skrev 2012-11-05 14:23:14 följande:
    Fyller 25 i år och killen med :)
    Jag är 31 och tänker inte heller göra det.
    Äntligen! BF ~14 juni
  • Finden

Jag har inte varit aktiv i denna tråd men i den gamla ursprungliga tråden. Jag har inte riktigt hunnit sitta vid datorn någon längre tid då jag har en aktiv 13 månaders hemma :)

Vi gjorde KUB med vårt första barn och kommer även göra det med vårt andra barn 21 november (är i vecka 11 nu). Med första barnet fick vi en sammolikhet på Trisomi21 (Downs s.) på 1/20 000. Jag är 30 år gammal.

Så med barn nummer två var vi inne på att hoppa över KUB men så fick våra grannar veta på sitt RUL att deras lilla hade en missbildning som gör att den inte kan överleva (om ens leva till bf) utanför livmodern och enligt sjukvården hade nog detta upptäckts redan vid ett ev KUB (de hade inte gjort nåt). 

Därför har vi valt att göra KUB även denna gång. Sist gång gick de igenom den lilla väldigt noga och vi tyckte det kändes skönt med en sådan genomgång tidigt. Ifall det är något man kan plocka upp redan då så avbryter jag hellre i v 12 än i vecka 20 som grannarna fick göra.      

• Sandraa L

Inget KUB här heller, är 19år och har en dotter på 3år sedan tidigare och då (2009) visste jag inte ens var det var, det var först nu jag fått reda på det. I mitt fall känns det onödigt att utsätta sig själv för den oron för om testet inte blir så bra som jag vill ( förstått att det kan vara missvisande också) är ju nästa steg fostervattenprov vilken innebär fler risker och jag känner inte att jag vill det.

När man är 20år är risken 1 på 1050st, jag är 19år nu så känner inget behov utav det. Hade jag däremot varit närmare 35-40år hade jag förmodligen resonerat annorlunda! :) Min pappas ex. tog både KUB och Fostervattenprov med min lillebror men då var hon 40år, min mammas väninna som är 42år och fick sitt barn i somras tog även hon båda med tanke på hennes ålder. 

Så förstår de som väljer att göra det,  precis som jag förstår de som väljer bort det! :) 

• malinhudis

Vi kommer också göra KUB, jag är 35. Det är vårt andra barn, har en son på 5 år sedan tidigare. 

• LindaMJ

Vi ska göra KUB också men jag tycker inte att det är dumt om man inte gör det, det är från person till person :) är enligt kalendern i V 8+2  längtar verkligen till ultraljudet i december och jag tackar barnmorskan för tipset om åksjuketabletterna de är grymt bra mot mitt hemska illamående

• Sömntutan

I min kommun blir man inte ens erbjuden att göra det förrän man är 35. Hade inte alls koll på detta innan jag läste om det här, så tanken hade nog aldrig slagit mig om jag inte varit här på FL.

• Madelen21

oj oj...

här har jag legat å sovit i flera timmar på em jag å sonen..

mamma hämta dottern på dagis idag då jag kände att jag mådde blä :/

så hon är där å kommer hem me pappa snart...

blev så sugen på jansson frestelse.. nån som vet om d är ok att äta ansjovis när man är gravid? 

• Finden

Här får man göra KUB privat till en kostnad på 1500 kr om om är under 35 år.

• Blåbärssaft
    Acantha skrev 2012-11-05 08:27:13 följande:
    Har också känningar av mina snitt, det drar och sliter och känns svullet, men jag är inte alls orolig för att det ska brista. Självklart är huden mindre elastisk där och därför känns det obehagligt, men snart lyfter sig barnen över snittet och då lär det inte känns så mycket tror jag. Samtidigt finns det ju risk att det finns sammanväxningar i området och det lär ju göra ont om de brister.

Jag gjorde akut ks med sonen då han låg i oupptäckt säte och sedan även ett buksnitt när de misstänkte x. Har desstuom gjort en gbp, vilket har gjort att jag har en massa sammnväxtningar i magen, så det ska bli kul att känna hur det känns när barnen växer (ironisk).
    Jag fick också akutsnitt med sonen och funderar/oroar mig för om jag överhuvudtaget kan föda normalt. Skulle gärna testa men jag tror inte min kropp klarar av att föda naturligt. Orsaken till akutsnittet var; stort barn, inga krystvärkar samt trångt bäcken (han kunde inte komma ner). Ska i samband med BM NOGA övervaka så bebisen inte är stor när det närmar sig (sambo lång, jag kort tror de kan vara anledning till stora barn) I vecka 35 ska jag be att få göra en viktskattning och kanske planera in snitt då i samråd med läkare.

Kan det vara så att snittärret pricker upp när man expanderar? Fyyyy vad läskigt isåfall Förvånad 
  • Valborgs

Här får alla erbjudande om KUB eller bara NUPP om man vill det.
    Vi kommer att göra KUB iaf, är 31 år. Hoppas såklart på bra resultat och lugnande besked, men om inte så får vi ta beslut därifrån hur vi vill fortsätta.

Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~