Inlägg från: mytol |Visa alla inlägg
  • mytol

~* Juni Bebisar 2013 *~

1. Har du fött barn förut?
    Ja, 1 gång.

2. Hur ser du på din kommande förlossning? (är du rädd, längtar du osv)
    Längtar och ser fram emot det.

3. Vilken typ av förlossning önskar du dig och varför? (snitt el. vaginalt, hemma, på sjukhus osv) 
    vaginalt på sjukhus

4. Vill du ha bedövning? Vilken sorts bedövning? Varför just den?
    Syrgas, funkade bra sist så vill helst bara hålla mig till den.

5. Är du rädd för något särskilt som har med förlossningen att göra? (att spricka, att det ska göra ont, att förlora kontrollen, att det blir snitt osv)
    Inte rädd men vill helst inte att det blir snitt pga längre återhämtningstid.

6. Hur ser din drömförlossning ut?
    Tänker inte så, det är som bäddat för att bli besviken. Man kan aldrig veta. Allt jag önskar mig är ett friskt barn, hur den kommer ut spelar egentligen ingen som helst roll. 
  • mytol
    hea skrev 2013-02-28 20:01:16 följande:
    Jag har börjat kolla på graviditetsförsäkringar och barnförsäkringar. Vad har era barn eller var har ni tänkt teckna?
     Är det någon som har erfarenhet av något försäkringsbolag som fungerat bra?
    Jag hade trygg hansas förra gången så den har sonen som försäkring nu, Denna gången tog jag trygg hansas gravid extra. Inget negativt att säga om dem. Vincent har varit inlagd under en period i sitt liv å de var inga problem å få ut pengar på det. supersmidigt.
  • mytol
    Meoow skrev 2013-03-07 22:35:39 följande:
    Hmmm det här med försäkringskassan igen... :P

Tänkte ansöka om graviditetspenning och såg att det bara gick att göra fram till 11 dagar före BF-datum. Vad är det tänkt att man ska göra de sista 11 dagarna då? Måste man ta FP-dagar då?
    ja, tyvärr.....
  • mytol
    Meoow skrev 2013-03-08 09:51:42 följande:
    Tack för svaret mytol, även om det inte riktigt var vad jag hoppades på.... :/

Hur gör alla ni andra? Vad jobbar ni med? Söker ni graviditetspenning, hur länge och av vilka anledningar?

Vore kul att höra lite hur ni gör med fl öht, hur delar ni på dagarna?

Här har vi bara planerat sommaren, då vi båda ska vara hemma från bf - augusti ut (en med fp och en med semester eller annan ledighet). Sen blir jag hemma en tid, dock inte bestämt hur länge ännu!

Jag jobbar som personlig assistent och går hem på graviditetspenning den 12 april, 60 dagar innan bf. Jag har ca 40-45 lyft per arbetspass om dagarna och min brukare väger 35 kg. Sen är det mkt annat oxå som aktiviteter och sjukgymnastik som inte är helt riskfritt. Jag jobbar nu bara natt å då kommer jag ner på ca 15 lyft per arbetspass men det räcker. Jag hoppas att jag ska stå ut å jobba nu dom sista 4,5 veckorna. Hemma använder jag mig av kryckorna mestadels för foglossningen men på jobbet funkar dom inte å ha så jag försöker härda ut men det straffar sig ju tyvärr.

Min sambo kommer skriva över de flesta av hans dagar till mig då han har jättesvårt att vara hemma från sitt jobb och så förlorar han så himla mkt på att vara föräldraledig samt att han har så mkt komp, flextid och sparad semester så att han skulle kunna vara hemma ett halvår på om han tog ut det så han kommer nog aldrig hinna ta ut mer än sina 60 dagar. Han har inte tagit ut en enda dag på sonen som är 4 år så han har ju dom 60 kvar oxå.

Den här sommaren kommer sambon ta ut sina 5 veckor semester (kors i taket) + sina 10 dagar föräldradagar å kanske ytterliggare en vecka till så att han blir ledig 8 veckor. Jag kommer att börja jobba som tidigast i början av september 2014, lite beroende på hur denna bebis utvecklas å hur det känns att skola in den på dagis. Sonen var dagisredo vid 1 års ålder men började vid 1 år å 4 månader. Dom sista 4 månaderna var ingen dans på rosor. Han började gå vid 10 månader så han plöjde järnet hemma å var inte still en sekund å hade ingen ro i kroppen alls. Spenderade mestadels tiden på öppna förskolor för att han skulle få stimulans å då trivdes han som bäst.  

• mytol
    Kickilina skrev 2013-03-10 09:46:23 följande:
    Min man var inte hemma med vårt första barn, just pga att vi trodde att vi skulle förlora massa pengar på det. Däremot med 2:an var han hemma 6 månader medan jag jobbade heltid. Vi har aldrig haft så mycket pengar som vi hade då Vet inte om det beror på vilket avtal som finns på ens jobb. Han tog ut fem dgr i veckan och fick de första 5 månader 10% av sin inkomst, vi fick ut ca 10 000 mer per månad!

Jag tror att min sambo oxå får ut 10 %, vet inte hur länge dock. Saken är att han tjänar så himla mkt mer än vad högsta basbeloppet ligger på. Så vi märkte bara på dom 10 dagarna som han var hemma hur mkt vi förlorade på det.
  • mytol

Baby lei:

Jag betvivlar det. Vet att diskussionen var uppe förra gången.

Det är ett rent under att han har den lön han har med tanke på företaget så det får man ju ändp vara glad åt.
    Nu känns det inte som ett stort problem egentligen för om han kan vara hemma från jobbet jobbmässigt så kan han vara det utan att ta ut föräldradgar iom att han som du har ungefär 4 månaders sparad semester, samt 1 månads komp och 1 månad i flextid att ta ut och det förlorar han ju inget på.

Men jag är realist å vet ju att all denna sparade semester, komp och flex kommer ju inte från ingenstans utan han är ju alltid överhopad med jobb och har svårt att vara borta mer än 2 dagar från jobbet å sen e allt kaos å han blir bara kvar längre om dagarna sen. Så det bästa är när han jobbar sina vanliga veckor så att man ses på helgerna å kvällarna utan å ha en stressad å splittrad sambo och pappa. 

Förra sommaren hade han 7 dagars semester så denna sommaren kommer kännas jättelyxig när vi ska ha minst 8 veckor ledigt ihop.  

• mytol
    Baby Lei skrev 2013-03-13 10:47:38 följande:
    Vad tufft att jobba så mycket.  Jag jobbar också i en bransch där vi har tuffa arbetstider och sällan tar ut semester. Jag har 3,5 månaders semester sparat som jag tänkte börja använda mig av under det närmaste åren. Som tur är har branschen verkligen förändrats de senaste åren och fler och fler är föräldralediga lika mycket som andra verkar vara (min egen helt ovetsnskapliga analys).Så jag känner full support i att vara hemma i drygt ett år( blir väl ett år och några månader om jag börjar jobba i augusti 2014). Så skönt!

Ja, det är tufft.
    Han jobbar inom industrin och tyvärr så går det ju inte så bra för fabrikerna överlag i sverige å sambon är dessutom perfektionist och känner väl från sina högre chefer att får han det inte att gå runt så riskeras fabriken att slås igen.
    Å iom hans perfektionism så litar han inte på att andra gör saker till sitt yttersta så att lämna över helt å fullt vet jag inte när de skulle hända . Men 1-2 dagar i veckan är han inte helt främmande för.

Han var på väg att gå in i väggen för ett år sen. När han anställdes skulle dom vara 3 som delade på jobbet men när han anställdes så gick den ena in i väggen å den andra bytte jobb men inga ersättare tillsattes, jo min sambo då som fick göra 3 mans jobb. Han körde på i ett halvår ungefär sen tog det stopp för även honom å då tillsattes det till slut 1 till iaf. 
    Det är stor skillnad på sambo nu mot för ett år sen. För ett år sen var han som apatisk och fungera liksom inte hemma, det enda som kunde få honom att lysa upp var vincent.
    Hans tvillingsyster är dessutom sjuk i cancer så det bidrog väl inte direkt heller. 
  • mytol
    Sagolina skrev 2013-03-16 07:03:39 följande:
    Sömntutan: Efter att ha läst i olika trådar hade jag för mig att allt mellan 4 och 8 var normalt, men kanske det är andra riktlinjer i Finland, inte vet jag... Läkaren var i alla fall noga med att poängtera att jag inte har graviditetsdiabetes, men det kan finnas tendens för det (att jag är överviktig gör ju inte saken bättre precis...).

Tänker i alla fall försöka hålla mig borta från allt som heter godis, bakverk, glass mm. fram till påsken. Då måst jag få äta memma:P Senaste veckorna har det blirivt lite för mycket sött i alla fall och det märks också på vågen. Så kanske det här blir en passlig spark i baken att äta hälsosammare och må bättre med mig själv! Känner mig inte precis så duktig efter att ha satt i mig flera rader choklad, en stor skål med glass eller 2-3bullar på kvällen framför någon film...

vad är egentligen memma?

jag å sambon såg de i affären förra veckan men ingen av oss har nån aning om vad det är....
    Såg dock inget vidare ut enligt mig.....  
  • mytol
    Kickilina skrev 2013-03-17 11:54:31 följande:
    Nä...vi missade det. Det måste varit så det gick till har vi insett eftersom vi (jag ) kör på Billingsmetoden (sekretmetoden) och kondom då det är osäkert och jag har stenkoll...så vi skyller på kondomen Tungan ute
    Vi körde oxå med den metoden denna gången men ack vad min kropp lurades. Använde första månaderna den metoden ihop med clearblues fertilitetsmonitor och ägglossningstest för att lära känna kroppen. När jag trodde att jag lärt mig hur den funkar å hur sekretet såg ut så slopa vi monitorn å testerna och ja så gick det med det . Var heeeelt bombsäker på att äl inträffade en fredag natt enligt sekretet. Avvaktade till tisdagen veckan efter, kruttorrt då i 2 dagar. Enligt mens så räknades mitt bf först ut på att äl inträffade på lördagen men enligt ul så stämmer de precis, tisdagen .
  • mytol

Hej alla!
    Hur mås det, läste att det var flera som fått tillbaka sitt illamående.

Själv åkte jag på magsjuka i påskhelgen och det verkar nu ha triggat igång mitt gravidillamående, kan inte sluta kräkas....
    Jag är så trött å orkar ingenting, vill bara sova...

Jag har ju bara en vecka ungefär kvar tills jag går på min graviditetspenning men dom närmaste 7 dagarna ska jag jobba 6 nätter å känner att de kommer bara inte gå. Försöker få tag på min bm nu under telefontid men de e ju hopplöst....

• mytol
    Hannathu skrev 2013-04-03 09:08:09 följande:

du får väl sjukskriva dig utan intyg de första fem dygnen?
    Det löste sig.

Jag var hemma första dan på långfredagen. Jobbade natt mellan torsdag å fredag å när ja vakna på fredagseftermiddagen började jag kräkas.

Så jag behövde sjukintyg imorn när ja går på å jobbar natt eftersom de blir så knasigt att jag annars inte får betalt efter kl 24:00 då man går in på fredagen, fast ja egentligen jobbade fredagen (och var sjuk fredagen).

Men bm löste det.
    Har fått ökade förvärkar efter magsjukan och hon och läkaren var orolig att magkramperna och kräkningarna är det som utlöser värkarna.

Så nu är jag sjukskriven fram till jag går på graviditetspenning, blandade känslor. Skönt samtidigt som jag hade velat jobba men bebis måste gå först. 
  • mytol
    mmikaela skrev 2013-04-04 22:21:55 följande:
    Imorgon ska vi på tillväxt-ultraljud pga mitt sf-mått inte ökat tillräckligt, håller tummarna för att allt ser bra ut!
    Håller tummarna!!
Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~