Alicantina skrev 2013-01-19 08:35:10 följande:
Är lite nyfiken...många härverkar ordna ett eget rum till bebisen..själv har jag aldrig ordnat det utan spjälsängen har stått i vårt sovrum. Sedan har vi ordnat eget rum när tjejerna närmat sig 2-3. Ni som har eget rum kan ni inte säga fördelarna med det? Nu har vi köpt hus så rum har vi..:)
Vi flyttade ut vår dotter från vårt sovrum när hon var kanske 7 månader. Då hade vi ledsnat på trasiga nätter och desperata som vi var körde vi med 5-minutersmetoden rätt brutalt för att få äntligen få sova. Det fungerade, och det var nödvändigt eftersom jag skulle börja jobba igen då. När hon bytte rum så vaknade hon inte lika ofta på nätterna längre och när hon vaknade var hon inte lika inställd på att bli ammad till sömns. Vi tror att hon associerade till amning när hon sov i samma rum som jag, eftersom det ju luktar lite mjölk om en när man ammar. När hon började sova i eget rum så blev hon mindre störd av våra ljud t ex när vi vände oss i sängen. Men det viktigaste var nog att jag inte hörde hennes rörelser, för jag vaknade av minsta lilla knäpp då när hon var bäbis.
Nästa bäbis kommer sova i spjälsäng inne i vårt rum tror jag. Och jag tänker mig att hen får flytta över till dotterns rum när de börjar få någorlunda samma dygnsrytm, så de inte stör varandra. Vi har äntligen fixat dörr till vårt sovrum, vilket känns skönt att ha när man behöver dela upp sig, ska söva bäbis och amma och sova ikapp själv dagtid... På bottenvåningen har vi också ett arbetsrum med en bäddsoffa där man kan få sova ifred. Och så har vi ju vardagsrumssoffan. Det känns bra att kunna dela upp sig när det blir jobbiga nätter... för det var ruskigt jobbigt minns jag från förra gången.