Solrosen82 skrev 2013-03-07 22:32:40 följande:
Tråkigt att läsa om hur vanligt det är med antidepressiva läkemedel. Jag har själv haft en djupare depression under tonåren då mina föräldrar skilde sig och mycket jobbiga saker kom upp till ytan. Jag hade turen att få träffa en väldigt bra terapeut som jag lärde mig mycket av. Det är nu lättare för mig att se hur saker hänger ihop och varför jag reagerar som jag gör i vissa situationer. Jag har blivit bättre på att hantera mina känslor och jag har inte hamnat i nån djupare depression efter det.
Tabletter är oftast bara ett sätt att skjuta problemet framåt. Jag tror att det finns en anledning till att man mår dåligt och då behöver man få släppa ut sina känslor istället för att trycka ner dem. Nu är ju situationen väldigt speciell för er som mår dåligt och har en bebis i magen. Då kanske tabletter är bästa alternativet. Men för er som inte fått tabletter eller inte vågar ta, försök hitta någon som ni kan prata med och få hjälp av. :)
Jag tycker snarare att det är trist att läsa om hur många som mår dåligt och inte får rätt hjälp.
Jag är själv utbildad terapeut och tycker inte alls att det är fel med antidepressiv medicin, vissa människor får depressioner pga en imbalans i hjärnan, bland annat för låga seratonin och dopamin nivåer.
Jag håller med om att terapi är bra men jag tror absolut inte att medicin gör så att man skjuter undan problemet. När man har sådan ångest att man inte klarar av något så måste man få medicin för att kunna göra allt annat som gör att man blir friskare.