• Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~
  • MissMe83

Här planeras det att dela på föräldra ledigheten 50/50 det blir ca 8 månader var.

• Sagolina

Åkte iväg till apoteket idag med förhoppningar om att hitta något nässpray som jag sku kunna använda på nätterna. Frågade ena farmacuten vilket som är bäst då jag är gravid och hon sade att hon inte får rekommendera något som gravid. Bara saltlösning... Så blev att åka hem utan nässpray...

Hoppas på att nästäppan släpper till inatt, för nu har jag tre superdåliga nätter bakom mig med bara 2-4h orolig sömn/natt. Annars blir det att ringa rådgivningen imorgon och fråga vad jag ska göra... Sitta och sova var enda tipset jag fick på apoteket, men det har jag ju liksom redan gjort dessa tre nätter... Suck... 

• MissMe83

Sagolina: min barnmorska sa att man kan använda vanlig nässpray. Det är ingen fara alls. Jag använder otrivin till natten annars är det lögn att sova. Det enda är att du riskerar att bli beroende.

• Sagolina

MissMe: Tydligen är rekommendationerna aningen olika i Finland och Sverige! Ska kolla om jag kan sova inatt, annars tänker jag imorgon gå till apoteket och köpa en utan att fråga hjälp av personalen!

• Sagolina

MissMe: De ska jag göra:) Men hoppas på att flunssan ska lugna sig lite, för känner mig bättre idag än igår:) Kanske jag inte alls behöver nässpray! Snuvig och täpt har jag nämligen varit sen mitten av december, men nu har jag varit så fast i näsan att det verkligen inte går att sova...

• Kickilina
    hurskadetgå skrev 2013-03-10 10:49:00 följande:
    Läser i tråden att många har gammal traditionell syn på föräldrarollen, lite trist tycker jag att inte flera män vill vara hemma med sina barn och knyta an ordentligt. Här ska vi vara hemma med f-dagar ungefär 10 månader var, i sommar blir det till en början gemensam ledighet (med semester också), även nästa sommar ska vi försöka ha längre ledighet tillsammans (med semester). Dagisstart planeras preliminärt jan 2015.

Hugo är fint namn, sedan gillar jag Elias. 
    För oss har det blivit naturligt att jag är hemma första året då jag ammar den tiden. Sen tar gubben över. Tycker verkligen att, för de som har möjlighet, låta båda parterna få känna på livet hemma, om inte för anknytningen till barnets skull, så för att få en inblick i hemmalivet. Sen tycker jag att det inte behöver handla om just barnets första år. I debatten ibland kommer det fram röster där kvinnan ex. väljer bort amning eftersom det gör det svårare att få det hela jämställt, vilket är helt galet enl. mig. Det går att knyta an till ett barn som är över ett år också. Eller 1,5 år. Eller 2....
  • Sagolina

Vi kommer också att dela på fl. Kanske inte 50/50, men i alla fall. I Finland har mamman ledigt 30dagar före bf och tre månader efter. Under den tiden kan pappan ta ut en del ledighet samtidigt. Sen kan mamman och pappan dela på föräldraledigheten (6månader) hur man kommer överens. Sen har pappan ännu möjlighet till c.6veckor ledighet, som inte kan flyttas över på mamman.

Känner att jag inte har full koll på allt som har med ledigheten att göra ännu, men nog lär man sig väl. Summan av kardemumman är i alla fall att vi sammanlagt får vara lediga c. 10 månader med babyn. Efter det kan vi få hemvårdsstöd på c. 300€/månad, om en av oss fortsätter vara hemma med barnet. 

• sofie och laura

Idag fick jag hem spjälsäng kaxholmen i vitt, pingu spjälskydd, och en säng mobil :0) så vitt jag vet är det bara en baby sitter blöjor och mys kläder till mig!

Nästa månad ska jag planera in min babyshower :0)
    en så länge e det planerat att bli tacos, cupcakes olika bakelser alkoholfritt med roliga drinkar, roliga lekar samt allmänt Umgänge !!!!

Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~