mrshope skrev 2013-03-07 10:28:45 följande:
Vad fint du skriver Sonaten!
Det stämmer så väl det du säger. Jag har haft otroligt dåligt samvete under hela graviditeten att jag inte har haft dessa lyckokänslor som så många pratar om. När jag först fick veta att jag var gravid blev jag jätteglad då vi hade försökt länge, samtidigt som jag blev rätt chockad eftersom jag var säker på att jag var infertil. Sen när alla hormoner förändras så började jag bli väldigt orolig och ångestladdad. Det var hanterbart till en början men blev mycket värre för ungefär tre veckor sedan då jag mådde så dåligt att jag inte klarade av att göra mycket alls. Det var fruktansvärt!
Och ja, det är ju inte så kul att behöva ta medicin som gravid samtidigt känner jag en stor lättnad att det är ett alternativ. Jag skulle aldrig klarat av att gå runt med den ångesten jag hade, och även om den fortfarande är närvarande efter att ha ätit medicin nu i en vecka så är den inte alls lika hemsk som den var innan. Den tar inte över på samma sätt.
Hoppas du får må bra under den här graviditeten, äter du medicin nu?
Jag känner mig definitivt mer kapabel att hantera min ångest nu under denna graviditet. Sen mår jag inte precis toppen jämt, men jag tar fluoxetin mot depression och tvångssyndrom. Dessutom äter jag lergigan kvällstid för att sova bra. Har även propavan men behöver inte ta det. Är mest orolig för vad fluoxetinet gör på barnet, men läkaren som skrev ut det tycker att det är viktigt att jag medicinerar eftersom det annars definitivt skulle påverka både mitt mående och bäbisens mående negativt. Jag försöker tänka att det är många gravida före mig som tagit dessa mediciner och att om man hade sett något extremt så hade man väl avrått...
När jag ammade min dotter så fick jag en annan medicin mot ångest och sömnproblem, och den skulle man definitivt inte ta när man är gravid/ammar, men läkaren som skrev ut det hade en annan syn. Jag kommer aldrig få veta om min dotter blev påverkad på något särskilt sätt pga min medicin. Och livet är ju fullt av såna osäkerheter. Man får helt enkelt göra det bästa av situationen. Och våga ta sin mentala hälsa på allvar och ta ansvar för att må så bra som möjligt. Graviditeten är en tid när man är extra sårbar tänker jag. Parallellt med medicin är det fint om man kan få livsstils-stöd, så att man blir uppmuntrad att ta hand om sig själv och ta sina egna behov på allvar.