• Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~
  • Solrosen82

Jag skulle gärna dela ganska lika på föräldraledigheten, men det lät inte som att det funkade så bra med mitt jobb. Isåfall m

• Solrosen82

Oj, hann trycka iväg för fort.. Jo, om vi ska dela så måste jag gå tillbaks på heltid när maken ska vara hemma och det vill jag inte. Vi tänkte oss att vi skulle pussla så att vi tar varannan vecka ungefär.

• a dream within a dream
    Kickilina skrev 2013-03-10 14:31:51 följande:
    För oss har det blivit naturligt att jag är hemma första året då jag ammar den tiden. Sen tar gubben över. Tycker verkligen att, för de som har möjlighet, låta båda parterna få känna på livet hemma, om inte för anknytningen till barnets skull, så för att få en inblick i hemmalivet. Sen tycker jag att det inte behöver handla om just barnets första år. I debatten ibland kommer det fram röster där kvinnan ex. väljer bort amning eftersom det gör det svårare att få det hela jämställt, vilket är helt galet enl. mig. Det går att knyta an till ett barn som är över ett år också. Eller 1,5 år. Eller 2....

Kickilina skrev 2013-03-10 14:31:51 följande:
    För oss har det blivit naturligt att jag är hemma första året då jag ammar den tiden. Sen tar gubben över. Tycker verkligen att, för de som har möjlighet, låta båda parterna få känna på livet hemma, om inte för anknytningen till barnets skull, så för att få en inblick i hemmalivet. Sen tycker jag att det inte behöver handla om just barnets första år. I debatten ibland kommer det fram röster där kvinnan ex. väljer bort amning eftersom det gör det svårare att få det hela jämställt, vilket är helt galet enl. mig. Det går att knyta an till ett barn som är över ett år också. Eller 1,5 år. Eller 2....

Håller med dig fullt ut! Och jag och sambon har också gjort så, jag hemma första året - lättast vid amning - och sambon/pappan i ett år sedan jag till vi fick förskoleplats (ca 2-3 månader) rekommenderar det verkligen
    storebror 070820 | lillasyster 130602
  • 2003ett lycko år

som min sambo jobbar som lärarvikarie under hela läsåret så har han rätt att få lön hela sommaren så vi blir båda hemma ifrån midsommar och fram till mitten utav augusti då han förhoppningsvis får nytt jobb. Sen får vi se hur vi gör och vad min kropp kommer orka då jag nu är hemma å är sjukskriven sedan april 2010. så bi tar det eftersom

• cindy03

Här är en till som blir hemma hela första året på grund av amningen och för att jag själv vill så klart. Sen så får mannen ta över om han vill eller  om han vill spara sina dagar till senare...... Sen kanske bebis blir hemma med vårdnads bidraget om möjlighet finns. Mina andra barn började sent (2- 3 år gamla)på dagis och det tyckte jag var så BRA :D

men som sagt det får vi se! Livet blir så sällan som man planerar för mig i allafall men det är vad jag kan tänka mig just nu för tillfället!Flört 

• a dream within a dream
    cindy03 skrev 2013-03-10 20:04:54 följande:
    Här är en till som blir hemma hela första året på grund av amningen och för att jag själv vill så klart. Sen så får mannen ta över om han vill eller  om han vill spara sina dagar till senare...... Sen kanske bebis blir hemma med vårdnads bidraget om möjlighet finns. Mina andra barn började sent (2- 3 år gamla)på dagis och det tyckte jag var så BRA :D men som sagt det får vi se! Livet blir så sällan som man planerar för mig i allafall men det är vad jag kan tänka mig just nu för tillfället! 

cindy03 skrev 2013-03-10 20:04:54 följande:
    Här är en till som blir hemma hela första året på grund av amningen och för att jag själv vill så klart. Sen så får mannen ta över om han vill eller  om han vill spara sina dagar till senare...... Sen kanske bebis blir hemma med vårdnads bidraget om möjlighet finns. Mina andra barn började sent (2- 3 år gamla)på dagis och det tyckte jag var så BRA :D men som sagt det får vi se! Livet blir så sällan som man planerar för mig i allafall men det är vad jag kan tänka mig just nu för tillfället! 

Min son började vid 2 år och 4 månader, absolut bra tid
    storebror 070820 | lillasyster 130602
  • Madelen21

jag har vårdnadsbidrag för min son nu och han fyller 3 i augusti och ska börja dagis då, känns jättebra att ha haft honom hemma. tycker det är bra att det finns. ja menar träffa andra barn kan man göra endå tex öppna fsk osv.

• Sonaten
    mrshope skrev 2013-03-07 10:28:45 följande:
    Vad fint du skriver Sonaten! 

Det stämmer så väl det du säger. Jag har haft otroligt dåligt samvete under hela graviditeten att jag inte har haft dessa lyckokänslor som så många pratar om. När jag först fick veta att jag var gravid blev jag jätteglad då vi hade försökt länge, samtidigt som jag blev rätt chockad eftersom jag var säker på att jag var infertil. Sen när alla hormoner förändras så började jag bli väldigt orolig och ångestladdad. Det var hanterbart till en början men blev mycket värre för ungefär tre veckor sedan då jag mådde så dåligt att jag inte klarade av att göra mycket alls. Det var fruktansvärt!

Och ja, det är ju inte så kul att behöva ta medicin som gravid samtidigt känner jag en stor lättnad att det är ett alternativ. Jag skulle aldrig klarat av att gå runt med den ångesten jag hade, och även om den fortfarande är närvarande efter att ha ätit medicin nu i en vecka så är den inte alls lika hemsk som den var innan. Den tar inte över på samma sätt.

Hoppas du får må bra under den här graviditeten, äter du medicin nu? 
    Jag känner mig definitivt mer kapabel att hantera min ångest nu under denna graviditet. Sen mår jag inte precis toppen jämt, men jag tar fluoxetin mot depression och tvångssyndrom. Dessutom äter jag lergigan kvällstid för att sova bra. Har även propavan men behöver inte ta det. Är mest orolig för vad fluoxetinet gör på barnet, men läkaren som skrev ut det tycker att det är viktigt att jag medicinerar eftersom det annars definitivt skulle påverka både mitt mående och bäbisens mående negativt. Jag försöker tänka att det är många gravida före mig som tagit dessa mediciner och att om man hade sett något extremt så hade man väl avrått...

När jag ammade min dotter så fick jag en annan medicin mot ångest och sömnproblem, och den skulle man definitivt inte ta när man är gravid/ammar, men läkaren som skrev ut det hade en annan syn. Jag kommer aldrig få veta om min dotter blev påverkad på något särskilt sätt pga min medicin. Och livet är ju fullt av såna osäkerheter. Man får helt enkelt göra det bästa av situationen. Och våga ta sin mentala hälsa på allvar och ta ansvar för att må så bra som möjligt. Graviditeten är en tid när man är extra sårbar tänker jag. Parallellt med medicin är det fint om man kan få livsstils-stöd, så att man blir uppmuntrad att ta hand om sig själv och ta sina egna behov på allvar.

• Sonaten
    hea skrev 2013-03-07 20:36:37 följande:
    Tack för ett jätte fint inlägg.
    Jag har inte vågat ta några tab då det uttryckligen står att man inte skall ta dem när man är gravid. Samtidigt sa läkaren att det är den ända sorten man kan ta. Mår dock mycket bättre nu, men blir oerhört trött efter en dag på jobbet och helt utmattad. När jag blir så trött känner jag att ångesten kryper över mig igen. Jag mår nog mest dåligt över att jag inte mår bra, när jag äntligen väntar vårt efterlängtade barn.

Min största oro är precis som du skriver att det inte skall gå över när mitt barn kommer utan att det då skall bli värre.

Jag önskar dock ett bättre bemötande av de professionella BM och läkare, de känns som om kunskaperna kring depression och graviditet inte är så stor. Det är tråkigt.

Det kan nog stämma, att kunskaperna kring depression och graviditet inte är så stor hos alla BM och läkare man möter. Får man inte stöd hos den första man frågar, så får man söka fler kontakter. Visst, lättare sagt än gjort!

Jag tänker också på att depression är en rätt bred skala, och det kan ju finnas olika kompletterande behandlingar för att bäst hjälpa den gravida som mår dåligt psykiskt.
  • Sonaten
    Natan skrev 2013-03-07 22:38:05 följande:
    Solrosen82: vad skönt att du mår bra idag och kan hantera dina känslor! :)

Jag kan bara tala utifrån mig själv men utan mina tabletter hade jag varit ett vrak och det är med hjälp av tabletterna som jag fungerar normalt ute i samhället tillsammans med kbt. Jag har inte skjutit på mina problem genom att äta tabletter snarare tvärtom eftersom jag kan hantera dagarna bättre och jag vågar gå ut utan att få en panikattack :)
    Känner igen mig... Bra förhållningssätt att just genom att äta sin medicin (och söka annan lämplig behandling) så tar man ansvar för att hantera både sig själv och omgivningen bättre.
Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~